Uitlaat na 24.000 km

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#21 » 28 apr 2018, 23:09

Uitlaat die met afgewerkte olie is behandeld kun je als je hem weer wil verven schoonmaken met wasbenzine/remmenreiniger. Dit ontvet en met terpentine laat je vettigheid achter. Terpentine is een verdunner en wasbenzine een oplosmiddel. Je kunt als je nog beter wil ontvetten, thinner gebruiken voordat je gaat verven. Wacht daarna dan minsten een 1/2 uur vooor je gaat verf spuiten. Je kunt ook je uitlaat elke maand in de winter in smeren met "kachelzwart"
Schoonmaken van je scooter zo ik niet doen met een hoge drukspuit of je moet voldoende afstand nemen. Als je niet oppast dan spuit je lak er af.
Laatst gewijzigd door Oldy op 28 apr 2018, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#22 » 28 apr 2018, 23:29

Ontvetten voor het schilderen doe ik met ammonia. NIET met thinner. Dan gaat de lak opwerken. Iets met verschillende soorten oplosmiddelen die elkaar niet verdragen.

Ik heb mijn scooter elke 2 of 3 weken afgespoten met de pekelperiode. Tenminste, de ene keer waste ik met water uit de regenton en de andere keer met de hogedrukreiniger van de wasbox. Van meerdere mensen waaronder ikzelf begrepen dat dit geen problemen geeft bij deze scooter.

De verhalen van motip spuitverf voor de uitlaat zijn aardig positief.

Het blinde schroefgat in je voorpijp is een gat waar je de uitlaatgassen kunt meten voor de katalysator. Dit is de plek waar je meet als je de motor gaat afstellen met de viergasmeter. Dit is ook te lezen in het werkplaatshandboek.

Overigens heb ik ook een hogedrukreiniger in de schuur, maar met de vorst heb ik de buitenkraantjes afgekoppeld. Daarom ga ik naar de wasbox. Is sneller ook. Munt erin, minuutje spuiten en je kunt weer.
1 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#23 » 29 apr 2018, 02:20

Ik spuit mijn brommer altijd af met de hogedruk spuit. Ook rechtstreeks op het motorgedeelte en onder het zadel. MAAR NOOIT KORTER DAN VANAF EEN METER.
3 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#24 » 29 apr 2018, 10:36

Alleen Vespa's hebben de schurft aan de wasbox.
Die moet je laten lopen, anders krijg je ze niet meer aan de praat.
Ik blaas mijn scooters ook gewoon af met de hogedrukspuit.
Altijd vanaf een meter afstand en altijd zoveel mogelijk van boven naar beneden.
Nooit problemen.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M3teo
Berichten: 47

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#25 » 29 apr 2018, 13:18

Dank voor alle reacties!

Als ik dus om de week afspuiten aanhoud zal dat wel oké zijn. En wanneer er gestrooit is vaker.
In de winter zo’n wasbox en in de zomer pak ik dan wel de tuinslang. Scheelt me weer de moeite van de hogedrukreiniger aansluiten en als ik toch een meter afstand aan moet houden vanwege de hoge druk zal de tuinslang op korte afstand ook goed genoeg zijn schat ik in.

Ik ga in elk geval een nieuwe originele uitlaat bestellen bij Zandri met een setje pakkingen.
Verder ook nog een bus motip uitlaat lak want ik ben van plan die uitlaat bij binnenkomst direct een extra laagje te geven, kan vast geen kwaad. :)
2 x

Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 162

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#26 » 29 apr 2018, 15:17

M3teo schreef:
Oldy schreef:Even terug te komen op uitlaat van Cityparts. Deze uitlaat heeft wel een lambasonde aansluiting.
..
Zie hier mijn uitlaat
Afbeelding
Zie ook mijn link
ONDERHOUD / REVISIE
MonsterlijkKPS schreef:Ha @Oldy, kleine tip voor het tegenhouden van een roestende uitlaat is deze om de zoveel tijd even in te poetsen met afgewerkte olie. Dit houdt het materiaal "vettig" en lijkt roestvorming te vertragen en pekelwerking te verminderen.
Ik heb m'n uitlaat de afgelopen jaren netjes elke keer ingeolied, helaas dit jaar niet en sinds dit jaar lijkt het ook beetje te beginnen met roesten. Voor een scooter uit 2014 ben ik nog erg tevree hoe mijn uitlaat er in z'n geheel uit ziet :worshippy: :yahoo: .


Denk niet dat het gat wat jij aanwijst voor de lambda sonde is, want de originele ST uitlaat heeft dat ook op die plek maar ook nog een groter gat in de buis dichter naar de motor toe.
Zie de eerste foto van de uitlaat van Bertocello : bertocello @ Uitlaat na 24.000 km
Dat gat wat jij aanwijst is dus te klein om de sonde in te plaatsen. Vraag me alleen wel af waar dat gat dan voor is, kwam het namelijk ook tegen bij het ontroesten van mijn uitlaat en toen vroeg ik het me al af.

Invetten met afgewerkte olie klinkt op zich wel zinnig maar krijg je dat er allemaal wel weer goed af wanneer je m tzt van een nieuw lak laagje wilt voorzien?
Als ik naar mijn oude bakpannen kijk zie ik daar soms aanslag aan de buitenkant op die ik met geen mogelijkheid weg krijg met schuurspons of zelfs terpentine . ;)

Meatlove schreef:Je geeft eigenlijk zelf al ruimschoots aan waar de pijnpunten zitten @M3teo.

-Je wast de scooter bijna niet.
-De scooter staat onder een hoes.
-Je doet verder weinig aan onderhoud.
-Je geeft aan dat de rest van de scooter als de ziekte roest.

De meerderheid hier constateert wel roest, maar dit is vrij oppervlakkig.
Mijn scooter staat in weer en wind buiten. Zonder hoes. Heb jij een goede hoes? Heeft het vocht ruimte om weg te dampen?
Tijdens de winterperiode kun je bij een wasbox langsrijden. 50 cent erin en spuiten maar. Deze tip kreeg ik ook hier.

Ik heb bij de Action hittebestendige verf gekocht in een spuitbus. Ik weet niet of het wat is omdat ik het nog niet nodig ben geweest. De prijs is in ieder geval zo laag dat je je er geen buil aan valt.

Na de winter zag mijn uitlaat eruit dat deze zeer licht en oppervlakkig wou gaan roesten. Ook mijn scooter heeft genoeg pekel gezien.

Hopelijk heb je wat aan deze tips.


Je hebt gelijk dat ik niet van onderhoud hou en liever andere dingen doe. :)
Ik heb de originele SYM hoes erbij maar die is van teleurstellende kwaliteit, viel na 1,5 jaar al het eerste gat in.
:(
Heb die hoes juist om mijn scooter te behouden en niet om ‘m sneller te laten roesten.

Werkt zo’n wasbox met een hogedrukspuit? Want die heb ik zelf staan, heeft ook nog een reservoir waar je schoonmaakmiddel in kan doen.
Maar kan dat geen kwaad dan?, lijkt me nog riskanter voor de electronica dan een tuinslang.

Wat me echter nog niet duidelijk is hoe vaak en hoe men hier zijn uitlaat dan onderhoud.
Elke dag schoonmaken of wekelijks of maandelijks?
En hoe dan, met een doekje of de tuinslang, of nog wat anders?

Area51 schreef:Die hitte bestendige verf van de action is echt rommel. Je moet echt heel veel gebruiken voordat de uitlaat echt zwart word. Goedkoop is vaak duurkoop

Dank voor de heads-up, dan heb ik liever beter spul want meerdere lagen kost ook meer tijd en met die tijd doe ik liever wat anders ;)
Welk spul zou jij aanraden dan?

René K schreef:Spectrum matzwart 800 graden in een spuitbus bij Action voldoet uitstekend, ik gebruik het voor de uitlaat van
m'n Honda Vision. Het kan ook zijn dat de uitlaat van Honda van een betere materiaal soort is wat niet zo roest
gevoelig is.

Merk jij dan ook dat er meerdere lagen nodig zijn voordat het goed dekt?
Want als ander spul 2x zo duur is maar het me maar de helft van de tijd kost weet ik wel waar ik voor kies. :)


Ik heb laatst mijn uitlaat een nieuw laagje gegeven met die action verf en het is zo dun spul dat je echt heel veel moet gebruiken. Volgens mij is het alleen maar verdunningsmiddel met een klein beetje verf er in. Met die lakspuitbussen van de action is het net zo dun. Daar moet je ook heel veel van gebruiken voor een beetje resultaat. Wat ik goede verf vind is van rustoleum hart nat

Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
M3teo
Berichten: 47

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#27 » 02 mei 2018, 23:52

Area51 schreef:..

Ik heb laatst mijn uitlaat een nieuw laagje gegeven met die action verf en het is zo dun spul dat je echt heel veel moet gebruiken. Volgens mij is het alleen maar verdunningsmiddel met een klein beetje verf er in. Met die lakspuitbussen van de action is het net zo dun. Daar moet je ook heel veel van gebruiken voor een beetje resultaat. Wat ik goede verf vind is van rustoleum hart nat


Dank voor de tip.
Omdat ik bij Zandri mijn uitlaat besteld heb, heb ik daar ook de hittebestendige verf gelijk mee besteld maar daar hadden ze geen rustoleum vandaar dat ik de Motip variant besteld heb.

Vandaag het pakket met bestelde spullen van Zandri binnengekregen maar helaas ontbreekt de uitlaat. :cry:

Stond ook niet op de pakbon dus ik ga er vanuit dat hij nog nageleverd wordt, maar wel vreemd dat ze daar dan niet even over communiceren. Hoop dat hij nog voor het weekend binnenkomt zodat ik ‘m er dan op kan zetten.

De Motip hittebestendige lak heb ik al wel binnen dus dat is in elk geval iets.

Verder had ik ook nog 3 uitlaatpakkingen besteld zodat ik ‘m er nog twee keer af kan halen voor tussentijds onderhoud en een laagje verf, want ik las bij @bertocello dat je die na gebruik moet vervangen.
Helaas stonden er maar 2 op pakbon en erger nog; er zat er maar 1 in de doos :!:

Deze pakking lag los in de doos met ergens anders een los open zakje waar ze in hoorden.
Gezien de pakbon horen er dus twee te zijn maar als je die in een open zakje stopt in een doos met grote flappen aan de onderkant waar ze onder kunnen raken en dan onherroepelijk uit de doos vallen is natuurlijk niet handig. :nono2:

De extra uitlaatmoeren die ik besteld had waren ook al in een open zakje verstuurd maar die waren er gelukkig allebei nog, evenals de hittebestendige ringensetjes die dan gelukkig wel in een dicht zakje zaten maar plat genoeg waren om ook onder zo’n flap te verdwijnen. Dus dat was een meevaller.

Wat me trouwens aan die uitlaatpakking opvalt is dat er echt diepe krassen in zitten, is dat normaal voor een nieuwe pakking? Of gaat dat problemen geven met afdichting?

Ik ben helemaal niet bekend met hoe pakkingen eruit horen te zien maar als leek zou ik zeggen dat deze er gebruikt uit ziet en niet goed afsluit door de groeven erin:
Afbeelding

linksonder zijn de groeven goed te zien maar vergelijkbare groeven zitten ook bovenaan, die zijn alleen wat slechter zichtbaar op de foto.
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#28 » 03 mei 2018, 06:37

Deze uitlaat pakkingen worden helemaal samengedrukt bij het monteren. Zo doen ze hun afdichtwerk. Dat is dus ok zo.
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
M3teo
Berichten: 47

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#29 » 03 mei 2018, 22:01

Ah, dank voor de uitleg, hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
Vandaag ook antwoord gekregen van Zandri waar mijn uitlaat blijft; deze hadden ze toch niet op voorraad en wordt in 2 á 4 weken nageleverd :cry:

De verdwenen pakking deden ze gelukkig niet moeilijk over en daar sturen ze ter compensatie een extra van op dus dat vind ik erg netjes.

Ik voel me alleen nu al niet prettig met de hoeveelheid herrie de de scooter maakt en hoopte daar echt dit weekend vanaf te zijn maar helaas dus.

Zijn er misschien tijdelijke noodreparaties mogelijk aan de uitlaat om het geluid wat te dempen?
Kwam bijv gun gum tegen: https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/ ... 08938.html

Is dat werkbaar of weggegooid geld?
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#30 » 03 mei 2018, 23:00

Drink een blikje frisdrank leeg en snij deze open met een mes. Plaats dit over het lek en doe en een grote slangenklem (of een paar aan elkaar) omheen. Dat houdt het meeste wel tegen.

Parijs-Dakar style. :thumbsup:
1 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer