Uitlaat na 24.000 km

Gebruikersavatar
M3teo
Berichten: 47

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#11 » 27 apr 2018, 23:07

Ah, op die manier.
Als ik naar de foto’s van de uitlaat van Bertocello kijk zie ik alleen geen mogelijkheid om enkel de demper te vervangen aangezien alle bevestigingspunten eraan vast gelast zitten.

Met een haakseslijper zou ik nog wel de overtollige delen van de demper eraf kunnen halen maar hoe ga ik die nieuwe demper er dan op vast zetten..
Ik kan niet lassen en heb ook de apparatuur er niet voor. Dus wel een leuk idee maar helaas kan ik ‘t niet uitvoeren.

Wil wel nog eens een keer leren lassen maar dat gaat niet op hele korte termijn gebeuren.

Om het geproduceerde geluid gaat het me trouwens niet, het liefst heb ik mijn scooter zo stil mogelijk. Toen ik ‘m net had had ik in het begin zelfs het idee dat de motor uit stond als ik bij het stoplicht stond maar dat heeft niet lang geduurd, begon al snel meer geluid te maken helaas.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#12 » 27 apr 2018, 23:31

Je hebt er verstand genoeg van om te weten dat er bepaalde dingen wel op moeten zitten. Dit blijkt wel uit jouw reactie.
De voorgestelde uitlaten als vervanging hebben geen katalysator, welke de originele wel heeft. Dan vind ik de prijs niet aantrekkelijk. Bovendien ziet de pijp van het blok naar de demper er niet uit alsof deze nog jaren mee zal gaan. Neem dat ook mee in je overweging.

Als je echt goedkoop wil, zoek je een pijp op ebay of alie welke eronder gelast moet worden, inclusief aanpassingen. Dan moet je wel iemand vinden die dit voor je wil doen waarbij de vergoeding dan binnen budget blijft.

Als het mijn knaken waren en ik wou nog een paar jaar door met de scooter, nam ik mijn verlies en kocht ik de originele demper. Die zou ik wel wat meer liefde geven dan wat je nu gedaan hebt. ;)
1 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#13 » 28 apr 2018, 00:46

Hoi, ik heb ca 9 maanden geleden deze uitlaat besteld bij:
https://www.cityparts.nl/uitlaat-peugeo ... iting.html
Afbeelding
Hij past bij mij prima op m'n Sym Symphony van 2010. Echter het spatbord steuntje zit niet op de goede plek. Dit heb ik opgelost met een beugeltje maken.
Afbeelding
1 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#14 » 28 apr 2018, 06:07

Nu zie ik dat het niet alleen de uitlaat is. Ook het overige ijzerwerk van je brommer moet aandacht hebben. Kost je minstens een halve dag werk om dat toonbaar te maken.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
M3teo
Berichten: 47

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#15 » 28 apr 2018, 11:20

Oldy schreef:Hoi, ik heb ca 9 maanden geleden deze uitlaat besteld bij:
https://www.cityparts.nl/uitlaat-peugeo ... iting.html
..
Hij past bij mij prima op m'n Sym Symphony van 2010. Echter het spatbord steuntje zit niet op de goede plek. Dit heb ik opgelost met een beugeltje maken.
..

Dank voor het meedenken, zo’n beugeltje maken is wel een optie natuurlijk maar als ik die uitlaat zo bekijk zit er geen aansluiting voor de lambda sonde in.
Heb wel op de website van Cityparts zelf gekeken maar daar geen specifieke ST uitlaat gevonden.

bertocello schreef:Nu zie ik dat het niet alleen de uitlaat is. Ook het overige ijzerwerk van je brommer moet aandacht hebben. Kost je minstens een halve dag werk om dat toonbaar te maken.

Ja je hebt gelijk. Zal voor mij trouwens eerder een dag werk zijn, heb helaas geen schuur en brug waar de scooter op kan (lijkt me wel heerlijk trouwens als ik dat zo bij jou zie).

De ST is sowieso wel erg vatbaar voor roest en blijkbaar slecht fabriek af gespoten zoals ik ondervonden heb toen ik ‘m net had en hij al roestte als de ziekte, daarvoor heeft hij toen bij de dealer gestaan die alles opnieuw gespoten heeft en daarna moest ik zelfs nog terug voor een plekje wat ze niet goed gedaan hadden. Die was in het zicht maar wie weet wat ik nog tegenkom als ik nu echt goed ga kijken... :?

Meatlove schreef:Je hebt er verstand genoeg van om te weten dat er bepaalde dingen wel op moeten zitten. Dit blijkt wel uit jouw reactie.
De voorgestelde uitlaten als vervanging hebben geen katalysator, welke de originele wel heeft. Dan vind ik de prijs niet aantrekkelijk. Bovendien ziet de pijp van het blok naar de demper er niet uit alsof deze nog jaren mee zal gaan. Neem dat ook mee in je overweging.

..

Als het mijn knaken waren en ik wou nog een paar jaar door met de scooter, nam ik mijn verlies en kocht ik de originele demper. Die zou ik wel wat meer liefde geven dan wat je nu gedaan hebt. ;)

Dit zijn inderdaad de overwegingen waardoor ik tot diezelfde conclusie kom en maar door de zure appel heen moet bijten. Ga die originele van €150 bij Zandri maar aanschaffen samen met wat extra pakkingen en van dat hittebestendige vet wat Bertocello gebruikt.
Dan kan ik m er eens per half jaar afhalen voor onderhoud zoals jullie doen en blijkbaar onvermijdelijk is.

Maar hoe doen jullie het dagelijkse onderhoud van de uitlaat eigenlijk?
Ik las dat sommige mensen er de tuinslang even op zetten maar met al die bloot liggende electrakabels leek me dat geen goed idee.

Daarnaast is het juist het meest nodig als er gestrooid wordt en dat is dan juist niet het moment om met water in de weer te gaan, wil geen ijsbaan maken van mijn terras. :neh!:

En die beschermkap moet je er eigenlijk wel vanaf schroeven om goed bij de uitlaat te kunnen komen wat ook geen pretje is als het koud is of slechts weer, dan wil ik gewoon zo snel mogelijk weer naar binnen. ;)

Het verbaast me trouwens ook enorm dat de uitlaat aan de bovenkant is doorgeroest, zou eerder de bocht hebben verwacht of de onderkant maar mogelijk is het juist omdat het water bovenop blijft liggen. Mijn scooter staat namelijk altijd buiten. Wel met een hoes eroverheen maar misschien werkt dat in dit geval juist averechts omdat het water daardoor slecht kan verdampen en langer blijft liggen.
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#16 » 28 apr 2018, 12:36

Even terug te komen op uitlaat van Cityparts. Deze uitlaat heeft wel een lambasonde aansluiting.
Afbeelding
Toen ik hem bestelde stond Sym Symphony er wel bij. Waarschijnlijk verwijdert omdat hij er wel moeilijk tussen te wringen is en het spatbord steuntje niet correct is. Ze hebben dezelfde uitlaat ook zonder spatbord steun alleen dan is hij duurder :?: :roll:
Zie hier mijn uitlaat
Afbeelding
Zie ook mijn link
ONDERHOUD / REVISIE
MonsterlijkKPS schreef:Ha @Oldy, kleine tip voor het tegenhouden van een roestende uitlaat is deze om de zoveel tijd even in te poetsen met afgewerkte olie. Dit houdt het materiaal "vettig" en lijkt roestvorming te vertragen en pekelwerking te verminderen.
Ik heb m'n uitlaat de afgelopen jaren netjes elke keer ingeolied, helaas dit jaar niet en sinds dit jaar lijkt het ook beetje te beginnen met roesten. Voor een scooter uit 2014 ben ik nog erg tevree hoe mijn uitlaat er in z'n geheel uit ziet :worshippy: :yahoo: .
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#17 » 28 apr 2018, 15:18

Je geeft eigenlijk zelf al ruimschoots aan waar de pijnpunten zitten @M3teo.

-Je wast de scooter bijna niet.
-De scooter staat onder een hoes.
-Je doet verder weinig aan onderhoud.
-Je geeft aan dat de rest van de scooter als de ziekte roest.

De meerderheid hier constateert wel roest, maar dit is vrij oppervlakkig.
Mijn scooter staat in weer en wind buiten. Zonder hoes. Heb jij een goede hoes? Heeft het vocht ruimte om weg te dampen?
Tijdens de winterperiode kun je bij een wasbox langsrijden. 50 cent erin en spuiten maar. Deze tip kreeg ik ook hier.

Ik heb bij de Action hittebestendige verf gekocht in een spuitbus. Ik weet niet of het wat is omdat ik het nog niet nodig ben geweest. De prijs is in ieder geval zo laag dat je je er geen buil aan valt.

Na de winter zag mijn uitlaat eruit dat deze zeer licht en oppervlakkig wou gaan roesten. Ook mijn scooter heeft genoeg pekel gezien.

Hopelijk heb je wat aan deze tips.
0 x

Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 162

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#18 » 28 apr 2018, 15:51

Die hitte bestendige verf van de action is echt rommel. Je moet echt heel veel gebruiken voordat de uitlaat echt zwart word. Goedkoop is vaak duurkoop
1 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#19 » 28 apr 2018, 16:57

Spectrum matzwart 800 graden in een spuitbus bij Action voldoet uitstekend, ik gebruik het voor de uitlaat van
m'n Honda Vision. Het kan ook zijn dat de uitlaat van Honda van een betere materiaal soort is wat niet zo roest
gevoelig is.
1 x

Gebruikersavatar
M3teo
Berichten: 47

Re: Uitlaat na 24.000 km

Bericht#20 » 28 apr 2018, 22:52

Oldy schreef:Even terug te komen op uitlaat van Cityparts. Deze uitlaat heeft wel een lambasonde aansluiting.
..
Zie hier mijn uitlaat
Afbeelding
Zie ook mijn link
ONDERHOUD / REVISIE
MonsterlijkKPS schreef:Ha @Oldy, kleine tip voor het tegenhouden van een roestende uitlaat is deze om de zoveel tijd even in te poetsen met afgewerkte olie. Dit houdt het materiaal "vettig" en lijkt roestvorming te vertragen en pekelwerking te verminderen.
Ik heb m'n uitlaat de afgelopen jaren netjes elke keer ingeolied, helaas dit jaar niet en sinds dit jaar lijkt het ook beetje te beginnen met roesten. Voor een scooter uit 2014 ben ik nog erg tevree hoe mijn uitlaat er in z'n geheel uit ziet :worshippy: :yahoo: .


Denk niet dat het gat wat jij aanwijst voor de lambda sonde is, want de originele ST uitlaat heeft dat ook op die plek maar ook nog een groter gat in de buis dichter naar de motor toe.
Zie de eerste foto van de uitlaat van Bertocello : bertocello @ Uitlaat na 24.000 km
Dat gat wat jij aanwijst is dus te klein om de sonde in te plaatsen. Vraag me alleen wel af waar dat gat dan voor is, kwam het namelijk ook tegen bij het ontroesten van mijn uitlaat en toen vroeg ik het me al af.

Invetten met afgewerkte olie klinkt op zich wel zinnig maar krijg je dat er allemaal wel weer goed af wanneer je m tzt van een nieuw lak laagje wilt voorzien?
Als ik naar mijn oude bakpannen kijk zie ik daar soms aanslag aan de buitenkant op die ik met geen mogelijkheid weg krijg met schuurspons of zelfs terpentine . ;)

Meatlove schreef:Je geeft eigenlijk zelf al ruimschoots aan waar de pijnpunten zitten @M3teo.

-Je wast de scooter bijna niet.
-De scooter staat onder een hoes.
-Je doet verder weinig aan onderhoud.
-Je geeft aan dat de rest van de scooter als de ziekte roest.

De meerderheid hier constateert wel roest, maar dit is vrij oppervlakkig.
Mijn scooter staat in weer en wind buiten. Zonder hoes. Heb jij een goede hoes? Heeft het vocht ruimte om weg te dampen?
Tijdens de winterperiode kun je bij een wasbox langsrijden. 50 cent erin en spuiten maar. Deze tip kreeg ik ook hier.

Ik heb bij de Action hittebestendige verf gekocht in een spuitbus. Ik weet niet of het wat is omdat ik het nog niet nodig ben geweest. De prijs is in ieder geval zo laag dat je je er geen buil aan valt.

Na de winter zag mijn uitlaat eruit dat deze zeer licht en oppervlakkig wou gaan roesten. Ook mijn scooter heeft genoeg pekel gezien.

Hopelijk heb je wat aan deze tips.


Je hebt gelijk dat ik niet van onderhoud hou en liever andere dingen doe. :)
Ik heb de originele SYM hoes erbij maar die is van teleurstellende kwaliteit, viel na 1,5 jaar al het eerste gat in.
:(
Heb die hoes juist om mijn scooter te behouden en niet om ‘m sneller te laten roesten.

Werkt zo’n wasbox met een hogedrukspuit? Want die heb ik zelf staan, heeft ook nog een reservoir waar je schoonmaakmiddel in kan doen.
Maar kan dat geen kwaad dan?, lijkt me nog riskanter voor de electronica dan een tuinslang.

Wat me echter nog niet duidelijk is hoe vaak en hoe men hier zijn uitlaat dan onderhoud.
Elke dag schoonmaken of wekelijks of maandelijks?
En hoe dan, met een doekje of de tuinslang, of nog wat anders?

Area51 schreef:Die hitte bestendige verf van de action is echt rommel. Je moet echt heel veel gebruiken voordat de uitlaat echt zwart word. Goedkoop is vaak duurkoop

Dank voor de heads-up, dan heb ik liever beter spul want meerdere lagen kost ook meer tijd en met die tijd doe ik liever wat anders ;)
Welk spul zou jij aanraden dan?

René K schreef:Spectrum matzwart 800 graden in een spuitbus bij Action voldoet uitstekend, ik gebruik het voor de uitlaat van
m'n Honda Vision. Het kan ook zijn dat de uitlaat van Honda van een betere materiaal soort is wat niet zo roest
gevoelig is.

Merk jij dan ook dat er meerdere lagen nodig zijn voordat het goed dekt?
Want als ander spul 2x zo duur is maar het me maar de helft van de tijd kost weet ik wel waar ik voor kies. :)
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer