Reinigen van geroeste oude onderdelen 89000km+

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Reinigen van geroeste oude onderdelen 89000km+

Bericht#1 » 16 jul 2017, 20:44

Beste STNers,
Laats heb ik van Elystardriver wat onderdelen mogen demonteren voor op mijn elyseo.
Echter na 89.000 km heb je hier en daar roest. Zelfs op de gegoten achterhub die eigenlijk nooit roest.
De elyseo (brom) heeft nooit een standaard gehad, dus die van Elystardriver zit er (na ontroesten) nu bij mij op.
Ook de hub heb ik schoon gekregen en de schijfrem verwijderd.

Op de hub ga ik ipv 180mm een 210mm remschijf monteren want daar heb ik toevallig een gloednieuwe (gereviseerde) AJP remklauw voor. Als schijf binnen is dan ook kleine topic over schijf en klauw.

Stndaard is net als uitlaat dmv elektrolyse proces ontroest. Ander topic, zelfde ingredienten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Reinigen van geroeste oude onderdelen 89000km+

Bericht#2 » 02 aug 2017, 11:39

Klein vraagje, eenmaal nadat je 'm ontroest hebt; hoe heb je 'm opnieuw gelakt? Ik ben ook benieuwd naar dat proces, zéker bij materialen wat nogal behoorlijk wat werk voor z'n voeten krijgt...
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Reinigen van geroeste oude onderdelen 89000km+

Bericht#3 » 02 aug 2017, 13:20

Wat voor voeding gebruik je?
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Reinigen van geroeste oude onderdelen 89000km+

Bericht#4 » 02 aug 2017, 14:07

Dat was het minste werk. Voor de coating heb ik hittebestendige verf 800oC gebruikt.
Ikzelf hou van hammerite, maar rustoleum BBQ is ook een goede. Blijt zowieso af en toe bijwerken,... hittebestendige verf is zachter dan gewone verf. De voeding is een 12v 3-5 amp...... had ik liggen. maar 6 volt voedingen werken ook. Ampere is hier belangrijk.
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Reinigen van geroeste oude onderdelen 89000km+

Bericht#5 » 03 aug 2017, 18:27

Des te meer amp, des te sneller het er af gaat? :)

Thanks voor de info omtrent de verf. Geen grondlaag verder begrijp ik?
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Reinigen van geroeste oude onderdelen 89000km+

Bericht#6 » 03 aug 2017, 18:50

Hou mijn set-up (12v 3A) als max aan voor de veiligheid en neem een groter stuk ijzer dan mijn tapeindjes.
Ik zit er zelf over te denken een plaatje dun ijzer te kopen, en hier wanneer ik elektrolyse toepas hier strookjes uit te knippen. Is goedkoop en je kan helemaal om je werkstuk heen vormen.

Wil je bevestigingen / bouten etc... meenemen bij ontroesten dan moeten ze vast zitten aan het werkstuk.
Voorbeeld,... bevestigingsboutjes van je hitteschild of de schijfrembouten op de hub.
Bij de zij-standaard kan je goed zien dat de veer niet lekker contact maakt en de ontroesting traag is aan de binnen zijde.

Ontvetten (spiritus) is alles wat ik gedaan heb voor het spuiten.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer