Glasheldere tectyl in spuitbus

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Glasheldere tectyl in spuitbus

Bericht#1 » 03 mar 2018, 23:09

Ik lees dat dit spul gebruikt kan worden op chroom.
Wordt het chroom dan dof?
Gaat het oppervlak, waarop de tectyl is gespoten, plakkerig worden?
Kan je er met een poetsdoek overheen zonder dat de helft aan de tectyl blijft hangen?
Vragen, vragen, vragen....
Wie helpt me uit de brand?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Glasheldere tectyl in spuitbus

Bericht#2 » 03 mar 2018, 23:31

- Chroom wordt niet dof.
- Het oppervlak wordt een weinig plakkerig, maar geeft na droging niet af.
- Eerst de vuiligheid eraf spoelen en eventueel wassen, daarna kan er gepoetst worden. Doe je dit niet, dan zul je het vuil erin wrijven en de glans van het materiaal eronder vervagen!
- Jijzelf bepaald de dikte van de tectyl laag.
- Zie het vooral als een middel voor permanente bescherming van minder goed bereikbare plaatsen zoals het frame en gebruik het in de maanden met de "r" erin en op het chroomwerk of onbehandeld metaal als een dikke waxlaag. In de overige maanden volstaat wassen met wash and shne shampoos en in de was zetten om genoemde materialen te beschermen tegen weersinvloeden.

Lees onderstaande link aandachtig door en aanschouw de video
https://www.mercuriustools.nl/gereedsch ... ine-20055/
Laatst gewijzigd door Scooter Forens Frans op 03 mar 2018, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Glasheldere tectyl in spuitbus

Bericht#3 » 03 mar 2018, 23:32

Is geen goed idee vind ik :!: Inderdaad je chroom wordt dof. Tevens blijft het lang plakkerig met het gevolg stof en andere zwevende delen blijven er op zitten. Je kan het wel met wasbenzine (remmenreiniger) verwijderen. Het mooiste resultaat geeft nitro lak Vergeeld niet en je ziet haast niet wat je gespoten hebt. Let op brandbaar en giftig, cellulose
Afbeelding
0 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Glasheldere tectyl in spuitbus

Bericht#4 » 03 mar 2018, 23:48

Nitro-lack für Holz (voor hout) zou ik op mijn beurt zeker niet op chroom gebruiken, maar ja wie ben ik :D
Daarnaast is het op cellulose-basis en dus vooral eng met andere lakken.
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Glasheldere tectyl in spuitbus

Bericht#5 » 04 mar 2018, 08:17

Wat is er mis met (turtle)-wax?
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Glasheldere tectyl in spuitbus

Bericht#6 » 04 mar 2018, 09:13

In allereerste instantie ging de vraag over hoe een Caféracer tegen roest te beschermen...

Vanwege zijn roestgevoelige heb ik glasheldere tectyl geadviseerd om door de winter heen te komen en door het 2x per jaar toe te passen, voor de winter en hartje zomer, verwacht ik dat hiermee de vraag is beantwoord.

En als je glasheldere tectyl toe gaat passen waar loop je dan tegenaan is de vraag van Peter die hier op volgde...

Er is dus niets mis met Turtle Wax, maar het is niet het onderwerp van deze topic.

Alleen terugkomend op de basisvraag zou ik Turtle Wax niet adviseren als roestwering op een Caféracer: als je het aanbrengt moet je alles uitpersen om van de witte uitslag af te geraken en blijft er van een beschermende, lees roestwerende, laag weinig over en diezelfde laag bied maar weinig bescherming bij komende wasbeurten en dient tengevolge daarvan zeer regelmatig aangebracht te worden...
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Glasheldere tectyl in spuitbus

Bericht#7 » 04 mar 2018, 10:15

Even een praktijkje...

Voor aanvang en de scooter al weken niet gewassen
Afbeelding

Vuiligheid eraf gehaald met tissues
Afbeelding

Ingespoten met een (te) dikke laag glasheldere tectyl
Afbeelding

Uitgepoetst en nogmaals uitgepoetst, want dat kan gewoon om de glasheldere tectyl te verspreiden of een mooiere aanblik te geven
Afbeelding

Afbeelding

Alle glasheldere tectyl er vanaf gepoetst en een dunne laag aangebracht (het is nu 2 graden buiten)en verder niet gepoetst
Afbeelding

En nu een paar minuten later
Afbeelding

Ze slaat inderdaad dof uit en kan niet meer uitgewreven worden en is eerlijkheidshalve niet om aan te zien
Afbeelding

Wasbenzine met een tissue gebruikt om de glasheldere tectyl te verwijderen
Afbeelding

Opnieuw glasheldere tectyl erop en uitgewreven
Afbeelding

Dit is de gepolijste velgrand die ik voor de eerste nachtvorst, ergens in november, heb ingespoten met glasheldere tectyl en de tweede foto toont hoe het eruit ziet na het wegnemen van het vuil met een tissue. Ik zeg: die heeft de pekel goed doorstaan! En ik heb de vuiligheid niet in de aangebrachte glasheldere tectyl gewreven...
Afbeelding

Afbeelding

Nu een paar minuten later na de laatste actie, een kop koffie en een plak suikerbrood
Afbeelding

En dat het geen fake is, moet deze duim in de nog vers glasheldere tectyl bewijzen
Afbeelding

Meer interessant bewijs kan ik jullie niet leveren en hoop dat jullie er voordeel mee zullen doen :D
2 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Glasheldere tectyl in spuitbus

Bericht#8 » 04 mar 2018, 10:57

Even off-topic...

Mijn New Liberty heeft best wel wat chroom en drie van Jan-H heeft naast onderstaande chroomwerk ook nog eens verchroomde spiegels!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit chroomwerk is evenals bij mijn vorige Liberty van uitzonderlijk goede kwaliteit en dat is dan ook geen punt om je zorgen over te maken.

De scooter was ik met enige regelmaat, niet uitzonderlijk vaak, maar toch. Enkele van die wasbeurten rond ik af met het aanbrengen van een waslaag uit een spuitbus om even wat langer te genieten van die wasbeurten

Afbeelding

Dan zijn er nog een tweetal glimmende onderdelen: achterwiel naafdop en hitteschild op uitlaat, deze zijn van gepolijst roestvast staal en behoeven geen bijzondere aandacht

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat dit verslag jullie niet verveelt heeft en samen met jullie hoop ik weer op een mooi rijdersseizoen met uitzonderlijk veel mooi-weer-dagen! :D
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Glasheldere tectyl in spuitbus

Bericht#9 » 04 mar 2018, 11:01

"Scooter Forens Frans Nitro-lack für Holz (voor hout) zou ik op mijn beurt zeker niet op chroom gebruiken, maar ja wie ben ik :D"
Daarnaast is het op cellulose-basis en dus vooral eng met andere lakken.
Op echt chroom (dus niet chroom lak) gaat dit prima maar inderdaad niet op andere lakken
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Glasheldere tectyl in spuitbus

Bericht#10 » 04 mar 2018, 11:05

Getoonde is echt chroom...

De kunststof wordt eerst verkoperd en vervolgens verchroomd.

Afbeelding

Afbeelding
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer