Michelin city grip winter

Gebruikersavatar
Willem13
Voormalig STN Lid
Berichten: 115

Re: Michelin city grip winter

Bericht#11 » 03 okt 2018, 09:07

Rij je altijd alleen op de scooter of zit je vaak met zijn 2e op de scooter.
Wat er is is dat er heel veel spanning staat op de achterbrug en Kymco New Dink heeft daar heel gauw last van.
Ook de Kymco Grand Dink heeft dit probleem gehad (niet alle grand dink’s)
Wel was het zo dat het maximale totaal gewicht vaak wordt overschreden waardoor er in het frame te veel spanning ontstaat.
Wel moet ik zeggen dat ik dit voor het eerst ziet onder een Sym dus best wel vreemd.
Anders misschien toch vaker rechtsom de bocht nemen ipv linksom. :schater:
0 x

Gebruikersavatar
Symjet
Berichten: 13

Re: Michelin city grip winter

Bericht#12 » 03 okt 2018, 21:51

Willem13 schreef:Rij je altijd alleen op de scooter of zit je vaak met zijn 2e op de scooter.
Wat er is is dat er heel veel spanning staat op de achterbrug en Kymco New Dink heeft daar heel gauw last van.
Ook de Kymco Grand Dink heeft dit probleem gehad (niet alle grand dink’s)
Wel was het zo dat het maximale totaal gewicht vaak wordt overschreden waardoor er in het frame te veel spanning ontstaat.
Wel moet ik zeggen dat ik dit voor het eerst ziet onder een Sym dus best wel vreemd.
Anders misschien toch vaker rechtsom de bocht nemen ipv linksom. :schater:

Zit inderdaad met regel maat met zijn twéétjes er op. goed opgemerkt van je.
0 x

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Michelin city grip winter

Bericht#13 » 04 okt 2018, 09:09

Kwestie van een verbogen subframe en of versleten rubberbussen tussen het subframe en het motorblok.
Destijds ook last mee gehad met mijn Kymco New Dink, dit mede door de hoge belasting door het rijden met 2 personen erop.
Als je zoekt vindt je er een topic over wat ik destijds hierover geschreven heb.

Destijds had het bij mij een ook een andere oorzaak, namelijk het schuren van het cartervariodeel.
Dit is het stuk welke de motor met het achterwiel verbind.

Dit alles ikomt door de enkele schokbreker waardoor bij hogere belasting het wiel veelvuldig richting de kant verbuigt waar de schokbreker zit.
Lees in dit geval het als volgt, door het inveren tordeerd (verbuigt) alles wat tussen het subframe en het achterwiel zit en daarbij zullen in eerste geval de rubberbussen het opgeven, daarna het subframe en dan het cartervariohuis en dit is uiteindelijk te zien aan je achterband.

Destijds heb ik mijn New Dink laten repareren en de kosten waren uiteindelijk hoger dan dat deze nieuw gekost heeft.

Als tip wil ik je meegeven, kijk eens op je kenteken kaartje naar het laadvermogen van je scoot. Bij de meeste is dat tussen de 150 kg en de 163 kg. Dan is het kwestie van tellen hoeveel je daar overheen komt.
Bij the way probeer het eens bij je dealer neer te leggen, misschien kan je dit op garantie dan wel coulance laten repareren. Geef je alleen wijzig kans, want ga er maar vanuit dat het op overbelasting wordt gegooid.

Dit alles komt omdat de meeste grote scoots wel worden verkocht als 2 persoons, mits de berijder en passagier niet zwaaarder zijn dan maatje panlat. Anders is het laadvermogen, zoals eerder beschreven, niet toekijkend is.

Suc6 ermee
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Michelin city grip winter

Bericht#14 » 04 okt 2018, 09:21

tja ik zat al even te wachten op een reactie zoals bovenstaande ..
eh er word iets omfloerst gezegd dat het de schuld dan is van te laag laadvermogen van een bromscooter zoals in het voorbeeld de new dink.
en dat de bestuurder passagier slechts een panlat mogen zijn...
nou wel een hele stevige panlat dan..
rekent u mee?
laadvermogen 150kg.. gedeeld door 2 is al 75 kg per persoon.. 163 kg is meer als 80 kg per persoon.
oke je hebt wat zooi bij je dus laten we er eens van uit gaan dat er 5% marge in die gewichten zit..
5% van 163 = 8kg.. dus die bij de 163 op zit je zonder risico op 171 kg..
maar deze discussie is hier vaker gepasseerd en ik denk eerder aan te lage banden spanning..
ik heb misschien de oplossing als ik mijn banden bij het benzine station oppomp tot inderdaad 2.4bar en ik kom thuis zit er slechts 2.2 bar in.. verschil in manometer..
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Michelin city grip winter

Bericht#15 » 04 okt 2018, 12:47

Is er al door een professional gekeken naar de scooter?
0 x

Gebruikersavatar
Symjet
Berichten: 13

Re: Michelin city grip winter

Bericht#16 » 04 okt 2018, 17:24

Meatlove schreef:Is er al door een professional gekeken naar de scooter?


Dealer(Fredmotoren) Verteld mij, dat de banden spanning van Citygrip winters op en nabij 3 bar moeten liggen in de zomer om de banden aanzienlijk minder te laten slijten in de zomer. terwel dit 2.4 moet zijn in Winter. !!

is 3 bar niet een beetje hoog ?
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Michelin city grip winter

Bericht#17 » 04 okt 2018, 18:29

Dan zullen ze alleen in het midden slijten. Rijden met hogere bandenspanning op winterbanden om tot minder slijtage te komen is een fabel en een misverstand.

Hebben ze er wel serieus naar gekeken?
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Michelin city grip winter

Bericht#18 » 04 okt 2018, 18:33

Ik heb de Citygrips Winter nu ook rond de 2.8 bar. 3.0 bar kan makkelijk hoor.

Maar lijkt mij ook sterk dat de beschadiging op de band veroorzaakt zou worden door verkeerde bandenspanning..

Mijn inziens loopt de band ergens tegenaan waardoor deze “groef” is veroorzaakt.
0 x

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Michelin city grip winter

Bericht#19 » 05 okt 2018, 06:55

Aan de zijkant van de band staat ergens de maximale bandenspanning en belasting van de band.
Hoe hoger je de bandenspanning (nooit meer dan wat op de zijkant staat vermeld) wordt hoe ronder de band wordt, hoe minder weerstand er zal zijn tijdens het rijden.
Wanneer er een scheefstaand van het achterwiel wordt geconstateerd zal de bandenspanning de slijtage ervan niet veranderen.
Hoe zachter de band is hoe meer weerstand er is tijdens het rijden, hoe eerder de band gaat cuppen en afslijten.
Simpel gezegd, klopt de sporing niet zal de band scheef, lees onjuist, afslijten.
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
Willem13
Voormalig STN Lid
Berichten: 115

Re: Michelin city grip winter

Bericht#20 » 05 okt 2018, 19:54

Nou probleem opgelost.

Met 2 personen op een kleine 50cc scooter. In het land waar ze gemaakt worden staan ze zelfs met hun hele familie op. Deze mensen wegen vaak misschien met de hele familie in totaal 100 kg.
Wij nederlanders willen best wel graag eten dus zitten we gauw aan het totaal gewicht van wat een scooter mag wegen.
Kijk bij de rdw en zoek op kenteken van jou scooter. Daar staat ergens jou maximale draagvermogen. Vaak komt men hier al gauw overheen en ik denk in jou geval ook.

Even voor de duidelijkheid.
Michelin City Grip heeft in de warme periode van het jaar meer druk nodig dan anders. Het compount is best wel zacht en om snelle slijtage een beetje te voorkomen wordt geadviseerd dat je de druk iets hoger mag dan men gewend bent.
Wel de druk omlaag brengen als de weersomstandigheden minder worden (dus als de herfst begint).
Licht er sneeuw dan is een lage bandenspanning beter.

Gr. Willem van O
0 x

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer