Welke rollen gebruiken jullie?

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Welke rollen gebruiken jullie?

Bericht#11 » 10 feb 2020, 08:41

Ik heb goede ervaringen met de Dr. Pulley sliders.
Was wel in een 150cc motorscooter, maar het optrekken was aanmerkelijk verbeterd en de topsnelheid was verbeterd.
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Welke rollen gebruiken jullie?

Bericht#12 » 10 feb 2020, 18:04

Ik gebruikte de originele rolletjes voor 12.000 kilometer. Vanaf dan verving ik ze door goedkope chinese glijders, rond de 6€ voor een setje. In gewicht varieerend tussen 6 en 7,5 gram. (origineel 5,9 gram) Tussendoor experimenteerde ik met diverse samenstellingen en gewichten. Bijvoorbeeld 3 glijders van 6,5 gram, samen met 3 rolletjes van 7 gram. Het doel was om met zo weinig mogelijk verlies van trekkracht zo laag mogelijk in toeren te rijden. Mee hierdoor kon ik ook spectakulair lage verbruikscijfers scoren. Met rolletjes van 8,5 gram lukte het ooit om onder de 1,2 liter/100 kilometer te blijven maar dat was alleen leuk zolang je rechtdoor bleef gaan, geen scherpe bochten nemen en al helemaal niet stoppen want het duurde lang alvorens je weer wat op snelheid was. Varioriemen gingen zeker 20.000 kilometer mee.
2 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Welke rollen gebruiken jullie?

Bericht#13 » 11 feb 2020, 07:59

Heinz schreef:Dank voor de input tot zover. Wat me opvalt, dat de gebruikte gewichten voor de 50cc 4T Kymcoblokken nogal verschillen. Nu rij ik zelf met 7 gram i.p.v. 6,5 gram in de originele vario. Dat is prima, maar zwaarder zou ik niet willen.

Zouden er in een Malossi-vario zwaardere rollen moeten?


Mijn ervaring is dat er in een overdrive-vario beter lichtere rollen gedaan kunnen worden.
Het loopvlak is groter en met zwaardere rollen kan het zijn dat de scooter bij tegenwind erg gaat terugvallen.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Welke rollen gebruiken jullie?

Bericht#14 » 11 feb 2020, 08:17

bertocello schreef:Ik gebruikte de originele rolletjes voor 12.000 kilometer. Vanaf dan verving ik ze door goedkope chinese glijders, rond de 6€ voor een setje. In gewicht varieerend tussen 6 en 7,5 gram. (origineel 5,9 gram) Tussendoor experimenteerde ik met diverse samenstellingen en gewichten. Bijvoorbeeld 3 glijders van 6,5 gram, samen met 3 rolletjes van 7 gram. Het doel was om met zo weinig mogelijk verlies van trekkracht zo laag mogelijk in toeren te rijden. Mee hierdoor kon ik ook spectakulair lage verbruikscijfers scoren. Met rolletjes van 8,5 gram lukte het ooit om onder de 1,2 liter/100 kilometer te blijven maar dat was alleen leuk zolang je rechtdoor bleef gaan, geen scherpe bochten nemen en al helemaal niet stoppen want het duurde lang alvorens je weer wat op snelheid was. Varioriemen gingen zeker 20.000 kilometer mee.


Interessant! Zorgen glijders voor een ander toerenverloop dan reguliere rollen?

stoyanov schreef:
Heinz schreef:Dank voor de input tot zover. Wat me opvalt, dat de gebruikte gewichten voor de 50cc 4T Kymcoblokken nogal verschillen. Nu rij ik zelf met 7 gram i.p.v. 6,5 gram in de originele vario. Dat is prima, maar zwaarder zou ik niet willen.

Zouden er in een Malossi-vario zwaardere rollen moeten?


Mijn ervaring is dat er in een overdrive-vario beter lichtere rollen gedaan kunnen worden.
Het loopvlak is groter en met zwaardere rollen kan het zijn dat de scooter bij tegenwind erg gaat terugvallen.


Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Op het Scooter-Freaks forum dat inmiddels ter ziele is (r.i.p.), werden voor de NCY-vario meestal iets zwaardere rollen aanbevolen. Van daar dat ik die veronderstelling had.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Welke rollen gebruiken jullie?

Bericht#15 » 11 feb 2020, 18:15

Heinz schreef: Interessant! Zorgen glijders voor een ander toerenverloop dan reguliere rollen?

Volgens mij gaat allesdan iets soepeler, iets minder toeren denk ik maar dat is puur op gevoel.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Aanmelden  •  Registreer