Loopvlak achterband

Gebruikersavatar
Westlander
Berichten: 27

Loopvlak achterband

Bericht#1 » 12 aug 2020, 21:03

ik merkte vandaag op dat mijn achterband (City) op een hele vreemde manier na 2000 km aan de linkerzijde aan 1 kant af is gesleten.

Dit is rondom over het hele loopvlak ingedeukt

Heeft iemand enig idee hoe dit komt?

Afbeelding
0 x
Jan, uit het Westland

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Loopvlak achterband

Bericht#2 » 12 aug 2020, 21:05

achterwiel spoort niet meer met voorwiel , Silent Block rubbers vervangen .. dan staat alles weer in het juiste spoor.
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Loopvlak achterband

Bericht#3 » 12 aug 2020, 21:08

achterwiel spoort niet meer met voorwiel , Silent Block rubbers vervangen .. dan staat alles weer in het juiste spoor.

Of je band loopt ergens tegen aan bij ingeveerde situatie.
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
Westlander
Berichten: 27

Re: Loopvlak achterband

Bericht#4 » 12 aug 2020, 21:50

Ik moet er wellicht bij vertellen dat de scooter uitsluiten met twee personen gebruikt wordt. De belasting is dan ook wel hoog. Ik neem je suggestie van de silent Block rubber even mee.
0 x
Jan, uit het Westland

Gebruikersavatar
Harrr
Berichten: 12

Re: Loopvlak achterband

Bericht#5 » 12 aug 2020, 22:02

Beste Jan,
Dit zie ik heel vaak terug bij scooters met een enkele veer, ik kies voor dure, slijtvaste Heidenau banden.
Groet,
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Loopvlak achterband

Bericht#6 » 12 aug 2020, 22:17

Ik ben bang dat noch andere silent blocks , noch andere banden gaan helpen. Eenzijdig afgeveerde scooters zullen altijd ongelijk slijtpatroon vertonen. Hoe hoger het gewicht van bestuurder met passagier, hoe extremer het slijtpatroon.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Loopvlak achterband

Bericht#7 » 13 aug 2020, 10:27

Wow, deze slijtage heb ik nog nooit gezien. Dat een band binnen 2.000 km zo afslijt, lijkt me abnormaal.

Eerste verdachte die ik zou aanwijzen is de bandenspanning. Met hoeveel bar rij je in je achterband?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Alwin
Berichten: 580

Re: Loopvlak achterband

Bericht#8 » 13 aug 2020, 10:59

Ook al ben ik niet zo actief meer op het forum, toch even een berichtje van deze 4T-Freak :crazy:

Bekende manier van slijtage wanneer de scooter maximaal belast wordt... Wanneer je de silentblocks van het motorblok vervangt, ook de schokbreker rubbers controleren! Daarnaast ook het subframe even nakijken zodat je zeker weet dat deze niet is krom getrokken, want wanneer de scooter met 2 personen bereden wordt en de silentblocks niet op tijd vervangen worden zal de nevenschade zich steeds verder uitbreiden...

Succes met de werkzaamheden :thumbsup:
2 x
Welcome to my life ... where everyday is monday
Today is yesterday, and tomorrow is today ...

Gebruikersavatar
Westlander
Berichten: 27

Re: Loopvlak achterband

Bericht#9 » 16 aug 2020, 09:54

Ik ben even bij de plaatselijke scoooter dealer geweest. (Meeste onderhoud die ik zelf, maar banden vind ik teveel gedoe zonder de juiste spullen) en hij bevestigde jullie reacties. Te zwaar beladen icm een mono vering. Problemen met de silentblocks komen bij een Like zelden voor. De banden zijn toch als iets ouder dan ik zelf dacht, de tijd vliegt, en waren in 2016 gemonteerd. De 2000 km zal dan ook te laag zijn ingeschat. Soms zit je er wel eens naast.......
1 x
Jan, uit het Westland

Gebruikersavatar
Alwin
Berichten: 580

Re: Loopvlak achterband

Bericht#10 » 16 aug 2020, 19:15

Westlander schreef:....... Problemen met de silentblocks komen bij een Like zelden voor........


Hey Westlander,

Helaas ben ik het niet eens met deze uitspraak... ondertussen zit ik al zo'n 15 jaar in het scooteronderhoud en heb ook voor Creco/Kymco gewerkt. Kan je verzekeren dat de silentblocks bij alle scooters met enkele schokbreker deze problemen hebben, niet alleen wanneer ze met 2 personen bereden worden.

Dat gezegd hebbende... Het scheef afslijten van de band komt meestal voor wanneer de scooter maximaal belast wordt. Enkele klanten van me laten deze preventief tussen 5000 en 10000km vervangen, zodat overmatige slijtage niet meer van toepassing is en zo kunnen ze toch samen genieten van de hobby.

Zelf heb ik onlangs mijn Piaggio New Fly voorzien van een motorblok revisie en zelfs bij deze zogenaamde A-merk scooter waren zowel de silentblocks van het motorblok, als de ophanging van de schokbreker compleet gescheurd.... Km stand 16.000K :schater:

Hoe dan ook succes met het oplossen van de aandachtspunten, daarna kan je weer genieten van je :sct1:

Groeten uit 't Brabantse Boxtel
1 x
Welcome to my life ... where everyday is monday
Today is yesterday, and tomorrow is today ...

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer