Bijwerken met een lakstift of kwastje blijft altijd zichtbaar.
Dit is omdat je nooit de zelfde lak dikte krijgt als de rest van de lak. Het spuitwerk is heel erg dun, ik dacht in de microns. Dat lukt niet het een kwast, dat is altijd dikker en je smeert het ook nog naast de kras hoe vast je hand ook is. Daarbij in antraciet een metallic lak, daar zitten ijzer deeltjes in voor het metallic effect. Met een spuit breng je die egaal aan, met een kwast lukt dat niet.
Voorbeeld foto's heb ik niet voor je, wel ervaring uit de praktijk. Ik werk in een autoschade bedrijf en daar wordt regelmatig gevraagd of we wat bij willen werken. Zelfs al gebruik je de lak uit de zelfde pot als waarmee de auto gespoten is dan blijft het zichtbaar door het lak dikte verschil.
Als je de kleur bij hebt gewerkt moet je het ook nog afwerken/afsluiten met blanke lak, in het geval van de boven genoemde scooter met matte blanke lak. In die matte blanke lak heb je ook nog gradaties qwa matheid.
Ik hoop dat ik hiermee niet gelijk alle hoop van je kameraad de grond in heb geboord, maar weg toveren lukt alleen als de gehele kap wordt gespoten. Neemt niet weg dat je het altijd kan proberen met de lakstift en als hij met het resultaat tevreden is is het bij werken geslaagd.