Olielekkage door koude temperatuur?

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Olielekkage door koude temperatuur?

Bericht#1 » 07 okt 2021, 16:32

Door het slechte weer van de afgelopen tijd heb ik een aantal weken niet gereden met de AGM. Een week geleden zag ik een nieuwe drup olie onder het motorblok liggen (bij een bout links van het motorblok nummerplaatje) en sinds een paar dagen ook oliedruppels bij de uitlaatpakking. Komt dit doordat de pakkingen krimpen bij koude temperatuur waardoor er olie doorheen kan? En hoe kan dit opgelost worden? Heeft het zin om wat vet bij de lekkende plaatsen te smeren? De winter komt eraan en dus gaat het nog veel kouder worden, straks lekt alle olie er uit :schater:

Misschien dit weekend een ritje maken aangezien ze eindelijk mooi weer voorspellen, zou dat het probleem tijdelijk kunnen oplossen?
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Olielekkage door koude temperatuur?

Bericht#2 » 07 okt 2021, 17:02

Nee, dat lijkt me sterk. Lekkage zal eerder te maken hebben met de kwaliteit van je pakkingen. Vervangen is eigenlijk de enige echte optie. Als het niet te erg is kan je het voorlopig ook zo laten.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
ben
STN Tourbuffel
Berichten: 1947
Contacteer:

Re: Olielekkage door koude temperatuur?

Bericht#3 » 07 okt 2021, 17:17

denk eerder nieuwe pakking of de moeren eens aandraaien
0 x
Kymco g dink
Sym fiddle
Ford streetka

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Olielekkage door koude temperatuur?

Bericht#4 » 07 okt 2021, 20:21

Zo erg is het niet, 1 à 2 druppels per dag. Ik zal dit weekend het blok warm laten draaien om te kijken of het daarna meteen lekt, of dat het weer een tijdje duurt. Dan mag ik aannemen dat het komt door het krimpen van pakkingen. In de zomer had ik ook 3 weken niet gereden en toen lekte er niks.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Olielekkage door koude temperatuur?

Bericht#5 » 07 okt 2021, 22:06

Een pakking hoort niet te gaan lekken als het 10 graden kouder is geworden. Als dit bij -20 zou zijn zou ik het nog plausibel vinden, maar boven 0 hoort een pakking niet te gaan lekken door temperatuur verschil.
Zal inderdaad bouten aandraaien zijn of pakking vervangen.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Olielekkage door koude temperatuur?

Bericht#6 » 08 okt 2021, 14:39

Mark22 schreef:Zo erg is het niet, 1 à 2 druppels per dag. Ik zal dit weekend het blok warm laten draaien om te kijken of het daarna meteen lekt, of dat het weer een tijdje duurt. Dan mag ik aannemen dat het komt door het krimpen van pakkingen. In de zomer had ik ook 3 weken niet gereden en toen lekte er niks.


Pakkingen krimpen niet, metaal wel onder invloed van temperatuur. Zouden dus de bouten kunnen zijn.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Olielekkage door koude temperatuur?

Bericht#7 » 08 okt 2021, 21:41

Krimpen die zoveel dat er koude olie doorheen kan stromen? Heb net alle bouten gecontroleerd en ze zaten allemaal nog goed vast.

Wat is trouwens beter voor de tank/benzine in de winter? Een volle tank of maakt het niet uit?
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Olielekkage door koude temperatuur?

Bericht#8 » 08 okt 2021, 22:38

Dat is de automatische olie-indicator.
Als er geen druppels meer komen, dan moet je olie bijvullen! :-D

Ik tank alle brommers af 's winters, en dan gooi ik er bij de eerste start een scheut brandstofverbeteraar in.
Dat is van dat spul dat je ook in de grasmaaier gooit als ie een tijd gestaan heeft.

De groene CR tank ik zowizo altijd af want die heeft wat roest in de tank.

De spartamets maak ik leeg, op één na, waar ik 's winters ook wel eens mee rij.
Die benzine is 1/100 gemengd dus die kan alleen daar in.

oh, en haal de accu's er uit en laat de carburateurs leeg lopen.
0 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Olielekkage door koude temperatuur?

Bericht#9 » 08 okt 2021, 23:33

Als bouten krimpen zou de pakking nog vaster geklemd worden :rlol: , als je bouten te strak aandraait kan een pakking óók gaan lekken. Ik zou ook eens beginnen om de pakking te vervangen, de vlakken waar die tussen ligt goed schoon maken.
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Olielekkage door koude temperatuur?

Bericht#10 » 09 okt 2021, 13:10

Misschien toch een van die o-ringetjes vergeten om de draadeinden van de cilinder, of ze zitten klem?
Ik heb dat gehad met de onderste.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer