vloeistofniveau van de accu

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

vloeistofniveau van de accu

Bericht#1 » 02 okt 2022, 16:04

Op mijn Mash Fifty heb ik nu al een aantal keer gehad dat mijn accu leeg was, en dat opladen niet hielp.
Met iets verder kijken dan mijn neus lang is, kwam ik tot de conclusie dat de accu niet stuk was, maar dat het vloeistofniveau niet hoog genoeg was.
Ik kon per cel (yuasa 7 AH) 50cc demiwater bijvullen :eek: Dan moeten de platen dus nagenoeg droog hebben gestaan, maar toch doet de accu het na het bijvullen nog prima. Geen wonder dus, dat Sarah nukkig was om op te staan..
Mijn auto kan de accu 5 jaar zonder ook maar 1 bijvulling, en bij de brommer moet die iedere maand worden bijgevuld om op niveau te blijven.
Nu vraag ik me af: in hoeverre is dit normaal bij een lood-zuur accu dat die zo vaak moet worden bijgevuld? En waar ligt dat verschil dan aan?
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: vloeistofniveau van de accu

Bericht#2 » 02 okt 2022, 16:18

Het kan aan de spanningsregelaar liggen .
Bij het bijladen kan het zuur gaan Borrelen , komen dampen vrij die (via slangetje ) van de accu ontluchting verdwijnen .
Deze tijd gebruikt men Gel accu , / onderhouds vrij.
Beter voor het Milieu ook.
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
LadyAnirul
Berichten: 205

Re: vloeistofniveau van de accu

Bericht#3 » 02 okt 2022, 17:52

Na 2 maanden zonder problemen rijden, kan ik een LiFePO4 accu ook aanraden.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: vloeistofniveau van de accu

Bericht#4 » 04 okt 2022, 14:53

Accu wordt overladen, kan verschillende oorzaken hebben. Accu is oud en platen hebben daardoor oxide. Hierdoor wordt er geen stroom opgeslagen maar omgezet in warmte dus accu gaat koken met als gevolg vloeistof verlies. Spanningsregelaar werkt niet naar behoren daardoor te hoge laadstroom. Deze zorgt ook voor dat accu gaat borrelen.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer