Banden Sealant test

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Banden Sealant test

Bericht#1 » 15 jan 2023, 12:06

Regelmatig kijk ik de product reviews van o.a. FortNine, ik mag zijn flauwe humor wel.
Hij heeft een test waar hij Slime, Ride-On en Sahara sealants test.
Ride-On is de enige die balanceert, wat vreemd is want natuurkundig gezien is een sealant niet meer dan gel met fibervezels.
Beetje flauw is dat hij daar Slime op afrekent want daar staat uitdrukkelijk op de blauwe fles dat het instabiliteit kan veroorzaken, dus dan weet je van tevoren dat ze dat niet claimen. :?
Maar met die 45km/h die ik rijd geloof ik dat balanceren wel, nooit iets van gemerkt met de scooter. :sct1:
Verrassend is dat Ride-On het slechtste presteert als het om het afdichten gaat. Bij het eerste lek gaat het al mis.
Bij het reinigen van de velg (who cares?) scoort Ride-On dan weer het beste. Zelf heb ik met Slime en met Ride-On nooit problemen gehad met reinigen omdat ik eerst minimaal 5km rijdt vóór een bandenwissel.
Iets met middelpuntvliedende kracht ;)
Maar goed, het gaat natuurlijk om het afdichten en daar scoort Sahara het beste want die gaan tot 12mm.
Ook hier weer een beetje flauw want Slime claimt tot 6mm gaten te repareren net als Ride-On, alleen Ride-On haalt die test zelfs dus niet eens bij 4mm. :?
Zelf gebruik ik Slime met het gele label, die is goedkoper omdat die in kleinere flessen verkocht wordt maar als ik meer scooters had, had ik voor de blauwe gekozen want die is er enkel in grootverpakking en dan goedkoper dan de gele fles.
Ik heb de afgelopen 8 jaren Ride-On en Slime per bandenwissel om en om gebruikt en Slime bevalt mij persoonlijk beter wat betreft de sealende eigenschappen bij gaten van rond de 6mm.
Overigens heb ik Sahara sealant niet in NL kunnen vinden, anders was dat een leuke volgende test voor mij geweest.
Hier het filmpje:

https://youtu.be/nT1_QGtn0VA
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Banden Sealant test

Bericht#2 » 15 jan 2023, 17:26

Maar hindert dat spul niet als de band moet worden vervangen?
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: Banden Sealant test

Bericht#3 » 15 jan 2023, 22:35

Heinz schreef:Maar hindert dat spul niet als de band moet worden vervangen?


Nee hoor, gewoon een stuk rijden zodat het goed in de band geslingerd wordt en dan meteen wisselen. Dan zit er een minimale hoeveelheid op de velg die je er zo met een doek af veegt.
0 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Banden Sealant test

Bericht#4 » 16 jan 2023, 17:58

I tried that. Jan knows...
But after 5 months and 5000 kilometres the rim tape wandered away and the spokes punctured more holes into the tube. Of course the sealant did its original duty, but was not fluid enough any more, to fix several new holes.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: Banden Sealant test

Bericht#5 » 16 jan 2023, 22:26

thomas schreef:I tried that. Jan knows...
But after 5 months and 5000 kilometres the rim tape wandered away and the spokes punctured more holes into the tube. Of course the sealant did its original duty, but was not fluid enough any more, to fix several new holes.

Sealant werkt sowieso enkel aan de kant. Waar je band mee over de weg rolt en nooit aan de velg kant. Staat ook op de fles. Als je spaken er door steken helpt sealant niet. Ook niet bij gaten aan de zijkant van de band.
0 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Banden Sealant test

Bericht#6 » 16 jan 2023, 23:03

It worked for 5000km. Jan has seen the first 400km.
Of course the inflated tube has no edges. (A wheel with spokes has a tube inside the tire.)
0 x
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer