Kleine bandentest van de Chinese Chin Seng 16 inch banden

Anouke

Kleine bandentest van de Chinese Chin Seng 16 inch banden

Bericht#1 » 06 okt 2025, 15:04

Op mijn nieuwe Symphony 2025 zitten standaard Chin Seng banden. Ook wel aangeduid als Chinese rotzooi, levensgevaarlijk en nog minder nette benamingen. Nu ben ik een verstokte Heidenau fan, maar voor ik ze eraf laat slopen besloot ik een bescheiden bandentest te doen. Op normaal droog wegdek, niets op aan te merken. Goede grip ook in bochten en koersvastheid. Hoewel ik bijna nooit in de regen rij, wilde ik dit ook testen. Op vochtige weg; prima ook bij noodstop, niets op aan te merken. In een bocht met enkele bladeren, ook niets op aan te merken, zelfs niet bij het afremmen. Laatste test; noodstop in een plas water. Prima, alleen de laatste 20 cm glijdt hij iets door, maar geen verlies van koersvastheid. Voor mij geen enkele reden om deze nieuwe banden met slechts 500 km er al af te slopen. Maar laten we eerlijk zijn. Bij regen rijden we toch allemaal voorzichtiger.
2 x
Heb nooit genoeg brommers/scooters :scoot:

Jan-H
STN Verkeersveiligheid

Re: Kleine bandentest van de Chinese Chin Seng 16 inch banden

Bericht#2 » 06 okt 2025, 16:10

Zo is dat Anouke,
Geld verspillen doet de overheid al voor ons genoeg Haha! ;)
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Heinz

Bericht#3 » 07 okt 2025, 07:31

Bij normaal gebruik zijn die CST banden prima. Het is ophitserij dat ze onrijdbaar zouden zijn. Natuurlijk heeft een A-merk band een grotere veiligheidsmarge. Dat is vooral nuttig onder minder goede omstandigheden. Vervangen kan altijd nog.
1 x

Anouke

Bericht#4 » 07 okt 2025, 12:46

Goed om te zien dat er ook berijders zijn die niet alleen met de onderbuik handelen, maar naar de feiten kijken. Natuurlijk zijn A merken beter. Ik geef eerlijk toe meer vertrouwen te hebben in Heidenau's, maar de keren dat ik in slecht weer rij, hou ik hier absoluut rekening mee. We zijn tenslotte volwassenen, al heb je hier ook exemplaren die vol gas met opgevoerde brommers en scooters rijden. Dan helpt zelfs de meest dure band niet meer.
1 x
Heb nooit genoeg brommers/scooters :scoot:

Sprizzo
Contacteer:

Bericht#5 » 11 okt 2025, 11:59

Zelf heb ik met mijn Symphony ook op de CST banden gereden. Zijn prima banden wanneer de buitentemperatuur niet tegen het vriespunt komt, bij regenachtig weer rijdt inderdaad iedereen wat langzamer.
Een noodstop op de CST banden heb ik nog niet hoeven maken.

Wel heb ik mijn CST banden verwisseld naar Michelin Citygrip, maar dit kwam door een lekke band en heb toen alles maar vervangen. Moet wel zeggen dat Michelin veel lekkerder en zekerder rijdt, ook in de regen. Nog geen ervaring nog met de vrieskou. Met de Michelin al wel een noodstop moeten maken en wat ben ik blij dat deze er toen onder zaten
1 x
Sym Symphony ST E5 50cc (2023)

René K

Bericht#6 » 14 okt 2025, 07:58

Om maar geen reclame te maken moet ik wel concluderen dat de Michelin "City Grip-2" nog beter zijn.
Voorheen met die betonbanden onder de Piaggio Zip had ik tijdens het rijden altijd gespannen bilspieren zodra het wegdek
ook maar even nat was.
0 x

peter stupers

Bericht#7 » 14 okt 2025, 08:53

Mogge René, lang geleden iets van je vernomen te hebben. Hoe gaat het daar in het hoge noorden?
Voor de banden ga ik wel op advies van mijn scooterzaak daar heb ik 100 % vertrouwen in.
0 x
Groeten Peter.

Heinz

Bericht#8 » 14 okt 2025, 14:18

René K schreef:Om maar geen reclame te maken moet ik wel concluderen dat de Michelin "City Grip-2" nog beter zijn.
Voorheen met die betonbanden onder de Piaggio Zip had ik tijdens het rijden altijd gespannen bilspieren zodra het wegdek
ook maar even nat was.

Een Zip is door die kleine wieltjes sowieso al een stuk zenuwachtiger dan een scooter met 16" wielen.
0 x

René K

Bericht#9 » 14 okt 2025, 15:00

Hallo Peter, in het hoge Noorden gaat het nog goed en elke dag koekeloer ik o.a op het STN forum maar door gemakzucht
meld ik mij niet altijd aan. Tenzij ik het een interessant onderwerp vindt om deel te nemen.
Ik heb ook een Honda Vision 50 met 16" inch wielen maar volgens mijn beleving rijdt de Zip met zijn 10"inch wielen en met de
juiste banden ook een uitmuntend rij gedrag.
0 x

Heinz

Bericht#10 » 15 okt 2025, 10:28

Ik heb ook ervaring met de Zip en het is gewoon een andere rijbeleving dan een Symphony of Vision. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

Overigens rolt onze Zip nog op de originele CST-banden. Ik ben benieuwd hoe hij rijdt met City Grips.
0 x

Social Media

Terug naar “Onderhoud en banden”