Vandaag bij Alwin geweest voor de onderhoudsbeurt ,22.000 km, van de New Dink.
Helaas heeft de versleten bussen van de ophanging van de motor meer schade aangericht dan verwacht.
Na aanleiding van de berichtgeving over de ophangrubbers (blz 22/ dd.11-08-2015) is gebleken dat de gevolgen van het doorrijden erg groot zijn.
Dit zagen we toen het deksel van de vario/aandrijving hadden weggenomen.
Goed is de scheur te zien welke vanaf de onderkant met een krul naar voren.
Als je goed kijkt zie je bij de snaar welke over een versterkingsrib gaat ook een scheur zitten.
Even zicht vanaf de onderkant.
Na enig denkwerk van Alwin en mij zijn we tot de volgende conclusie gekomen, namelijk:
Doordat de rechter bus versleten is, en de schokbreker aan de linker kant zit, kan bij het doorslaan het achterwiel nog maar één kant op en dat is linksom wegslaan/wegbuigen. Dit omdat de eerder beschreven bus niet of geen weerstand meer heeft om de krachten op te vangen gaat het variohuis torderen met de bovenstaande gevolgen.
Wat nu en hoe gaan we verder:
Optie 1, Zoeken naar een motorunit van een Vitality of een New Dink welke weinig kilometers heeft gedraaid en deze onder die van ons plaatsen. Kosten ongeveer € 200.- / € 250.- ex. arbeid.
Optie 2, Via http://www.kymco-ersatzteilshop.de (sorry voor de reclame, maar dit is wel het goedkoopste)de benodigde onderdelen en pakkingen bestellen, kosten ongeveer € 300,- / € 350.- ex. arbeid
Graag wil ik jullie waarschuwen voor de consequenties van het samen op de ND rijden en het niet tijdig vervangen van de rubberbussen.
Het idee om over te gaan oom de rubberbussen te vervangen voor naald- of glijlagers komt hiermee te vervallen. Dit omdat de krachten dan niet worden "afgevangen"
Gevolgen:
Na het vervangen van de rubber bussen had ik in eerste instantie niks in de gaten voor wat betreft het weggedrag.
Maar gaandeweg werd de koersvastheid wat instabieler, dit doordat het achterwiel ten opzichte van de rest van de scooter zijn eigen "leven " kan leiden.
Zichtbaar is dat de scheuren dicht bij elkaar zitten, dus de kans op breken wordt steeds groter. Nu zal dit wel op te vangen zijn als je er alleen op zit, maar ik moet er niet aan denken wat er gaat gebeuren als we er samen op zitten
Dit bericht staat ook in mijn review van de ND, maar de gevolgen zijn te groot om er niet bij stilte staan.
Dus wordt vervolgt in het review ND