Benzine

Gaaspertje

Re: Benzine

Bericht#11 » 04 okt 2016, 06:43

Boskabouter schreef:Er schijnen ook producten als toevoeging voor winterstalling van motoren die redelijk tot goed schijnen te werken.

Product:
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... er-ll.html

Link naar fora voor aantal ervaringen:
http://www.ioch.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=13524
http://www.kymco-tourclub-nederland.nl/ ... ic=13848.0

Zijn er hier ook leden die ervaringen met dergelijke toevoegingen hebben?


Gebruik al een paar jaar forte 1 en 2 en het werkt prima.
Forte 1 is om het brandstofsysteem te reinigen je kan 1facon in de tank gooien en dan aftanken en een stuk gaan rijden.
Zet je de plof langer dan 1 maand op stal dan Forte 2 in de tank en aftanken even gaan rijden totdat het mengsel door het hele systeem zit.
Als onderhoud kan je bij elke tankbeurt een dopje forte 1 of Profi Fuel Max 270ml carburateur reiniger (deze is iets voordeliger in prijs maar heeft dezelfde werking) toevoegen blijft het systeem echt schoon.
Je kan de gehele inhoud van de flacon gerust gebruiken vanaf 5 liter tank inhoud, deze informatie heb ik bij forte opgevraagd.

Doe je voordeel ermee (of niet)
0 x

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: Benzine

Bericht#12 » 04 okt 2016, 09:45

Ik kan het niet wetenschappelijk of technisch onderbouwen maar ik beschrijf gewoon even mijn ervaring, ik zet de motor en scooter (beide 4 takt) sinds jaren aan het eind van de zomer ( oktober/november) op winterstalling.
Ze staan dan c.a. 6 maanden stop.
In april/mei....één druk op de knop en....lopen!

Voorafgaand doe ik het volgende:
Bij m'n oldtimer (BMW) zet ik de zuigers in B.D.P. zodat beide inlaat en beide uitlaat kleppen gesloten zijn d.w.z. dat de klepveren ontspannen zijn.
Vroeger haalde ik de accu eruit om dan om de 4 weken 'n 6 volt lampje erop te zetten om vervolgens de accu weer op te laden om het chemisch wisselproces aan de gang te houden hetgeen de levensduur ten goede kwam, vandaag de dag wordt dit overgenomen door een druppellader en blijft de accu netjes op z'n plaats.
De benzinetank gaat tot aan het randje vol om roesten aan de binnenzijde te voorkomen.
Bij de scooter gaat eveneens de tank tot aan het randje vol en wordt de druppellader aangesloten.
Ik verlaag de bandenspanning naar c.a. 1 bar en parkeer beide fietsen zodanig (ondersteunen) dat de banden vrij van de grond staan.
Beide staan dan onder een hoes mooi te blijven tot de volgende zomer.

En zoals ik hier boven al schreef heb ik nog nooit startproblemen gehad na 'n half jaartje stop staan.

Groetjes, Jo
0 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
Jo&Marian
Berichten: 1112

Re: Benzine

Bericht#13 » 04 okt 2016, 09:54

karlheinz schreef:PS: in het ergste geval zou je de carburateur moeten wisselen.
Bij het vervliegen van de benzine ,laat het een aanslag achter dat zich afzet in de carburateur.


Carburateurs kunnen "ultra-soon" gereinigd worden.
Dit schijnt heel goed te werken.

Groetjes, Jo
1 x
Als het niet gaat zoals het moet....dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Benzine

Bericht#14 » 04 okt 2016, 11:33

Twee maanden geleden haalde ik de sloop-Super 9 uit elkaar en bleek er nog zo'n 5 liter benzine in de tank te zitten. En een liter olie ook nog. Beide heb ik in één van mijn GDs gemieterd en lopen zonder problemen. En die Super 9 had al 4 jaar stilgestaan.

Tik, starten, lopen en draaien en nergens last van gehad.

Blijkbaar blijven zowel benzine als olie veel langer goed dan men denkt (of dan men je wil laten geloven).
0 x

Gerhard

Re: Benzine

Bericht#15 » 04 okt 2016, 15:26

Amendoim schreef:En die Super 9 had al 4 jaar stilgestaan.

Tik, starten, lopen en draaien en nergens last van gehad.

En daarom ben ik ook zo nieuwsgierig, @Cobra42, heb je 'm überhaupt al een keertje geprobeerd aan te slingeren? Volgens mij kan het best zo zijn dat ie na een paar keer kicken (voor het geval je accu leeg is) er al vrolijk op los pruttelt. Ik ben benieuwd...
0 x

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron

Aanmelden  •  Registreer