Hallo..
Ten eerste had ik mij al voorgesteld (jullie weten waar dat te vinden is)
Ten tweede ik mis hier een forum gedeelte over `Alles over 50cc scooters` (blijkbaar was het er wel voor schakels)
Dacht dat de Technische Vraagbaak een betere optie was, maar daar kan ik geen topic maken blijkbaar.
Ik rij momenteel een peugeot viva-city Sportline 4 van 2006, deze ooit 2ehands overkocht van iemand aardig dicht in de buurt. De reden dat ik deze scooter destijds heb gekocht is dat ik er zelf als eerste scooter de weg ermee op ging en altijd nooit problemen mee heb gehad kwa pech gevallen, aangezien ik de betrouwbaarheid altijd erg hoog heb staan ben ik om die reden destijds weer wezen kijken voor een dezelfde viva-city, maar was op dat moment dat ik er een wilde kopen niet meer nieuw leverbaar in de winkel en dus voor een 2ehandse gekozen... Ik heb zelf wel enige technische vaardigheden en wat kennis betreft 2takt motoren, een krukas vervangen is voor mij dan ook geen enkele moeite.. Aangezien ik hier de juiste spullen voor heb..
Ik rij al weer een tijdje rond op deze scooter (gekocht in 2011 dacht ik) Alleen kwa onderhoud komt het er maar niet echt van, (Filter, rolletjes / riem / bougie worden wel gedaan en remmen mits versleten en om de tijd een nieuwe band) aangezien ik de scooter elke week nodig heb om naar mijn werk te komen is stilstand uit ten boze (sommige dingen repareren kosten gewoon tijd, en dan mag er op dat moment ook niks mis gaan, want dan komt de scooter stil te staan en kan ik hem niet meer gebruiken) En dan dus het probleem om op het werk te komen omdat ik geen andere vervoer heb. Openbaar vervoer is niet mogelijk wegens de tijden die ik werk (en dan kom ik niet meer thuis)
Ik wil daarom een scooter erbij kopen. Zodat ik veel flexibeler kan zijn met wisselen. Ik heb er eerder een chinese roverbikes 2ehandse gekocht bij een dealer (was eigenlijk een oplichter) De scooter reed wel maar was gewoon een probleem geval.. Ik ben hiermee niet mee door gegaan, omdat ik de benzine tank te klein vond (wilde namelijk een zuiniger scooter, en ja daar stond de 4-takt wel om bekend, maar met 4 liter rijden was het nog vaak tanken)En die scooter had ook problemen met vast zittende boutjes en kapot lager delen.. Ik heb de wereld van de chinese scooters al 1 keer bewandeld.
Op mijn werk gaat het momenteel ook niet echt soepel.. Heb wel een vaste baan, maar werk er momenteel met gemengde gevoelens, sinds daar het uitzendbureau daar in house is gekomen..is het van de een op de andere dag alleen maar slechter / een bende geworden.. Om die reden ben ik dus aan het sparen gegaan om toch iets van een financiele zekerheid te hebben..
Ik was aan het denken om eigenlijk een nieuwe scooter te kopen en deze dus als dagelijkse hoofdscooter te gaan gebruiken..
Hoe wel mijn huidige scooter wellicht met diverse revisies nog wel 200.000 - 300.000 km zou kunnen halen en de verzekering momenteel zeer cheap is (ongeveer 40 - 50 euro in het jaar) en de betrouwbaarheid ook nog wel mee telt, wil ik deze liever er nog erin houden als reserve scooter (voor de noodgevallen). Ik heb dan liever deze A-kwaliteit 2takt als reserve dan een goedkope china scooter van 500 euro, die bij het aanzien al letterlijk uit elkaar valt. En totaal geen betrouwbaarheid heeft.
Ik heb er eigenlijk al een paar jaar over lopen brainstormen welke scooter voor mij het geschikste zou zijn.. Wil uiteraard wel een goede aankoop doen, en niet straks teleurgesteld zijn met de aangekocht scooter dat die niet echt aan mijn eisen voldoet.
Ik heb destijds al de volgende scooters in gedacht.
* Het begon zo goed met de piaggio new fly 50.
De achter liggende reden is als volgd. Ik heb eerder een 2-takt piaggio zip gehad. Alleen ik was totaal niet te vreden met die 10 inch wielen. 1. Ketting slot kan er amper erdoor, ook het rij/rem gedrag is minder.. Het voorwiel had bij mij al de neiging om vaker los te breken. De andere reden is dat ik geen 3000 euro of meer wil neer tellen voor een diefstal gevoellig Vespa.
* Daarna de Kymco Dink 50.
Maar deze streep ik dit momenteel totaal door.. Aangezien ik eerder in een topic van een gebruiker gelezen te hebben.
- Weinig vermogen met ze tweeen (er moest een 72cc eronder om goed vooruit te komen.
- Zadel zit onprettig
- Steps voor duo te klein
- Scheuren in het blok
- Motor rubbers die vrij snel kapot gaat
- Aandrijfriem die na 8750km al geheel opgedraait was.
- Midden standaard die vrij makelijk tegen de grond aan komt.
- Erg grote scooter.
* Peugeot New viva-city 4t
* Peugeot Kisbee
Dit zijn zo`n beetje de scooters die ik toen in gedachte had..
Mijn eisen zijn momenteel:
- Veel ruimte om op te bergen.
- Liefst de tank onder de voeten plank (schijnt namelijk het rijden positief te beinvloeden)
- Grote benzine tank. (denk aan minimaal 6 liter, maar meer is altijd beter)
- Motorblok dat erg zuinig kan zijn.
- Wiel maat hou ik het liefst minimaal 12 inch aan.. (valt er veel meer banden voor te vinden, liefst ook voor winterbanden)
- Motorblok moet wel krachtig zijn met die 50cc inhoud..
Ik ben eigenlijk ook al zo ver dat ik twijfel of het voor mij verstandig is om toch voor een nieuwe scooter te gaan.. Er kan wellicht dingen gaan veranderen op het werk (misschien dat ik de scooter dan weer moet verkopen of zo)
Waarom ik twijfel is dat als ik de financiele kant er tegenover zet eigenlijk ook weinig in zie om direct heel veel spaar geld te gaan uitgeven aan iets dat erg vrij duur kost in zeker zin. Ondanks ik niet slecht verdien, kost het toch wel enige tijd om weer iets aan geld op de spaar rekening te krijgen. Stel ik koop de scooter voor 2000 euro.. Ik weet dat ik dan wel weer helemaal over nieuw kan beginnen..
Ik ben uiteraard ook 2ehands aan het kijken in de buurt.. Ik heb zowel een Peugeot kisbee gevonden tussen de 400 - 600 euro
Als een piaggio new fly tussen de 1300 - 1500 euro. Wat het van beide gaat worden valt er nog niks over te zeggen aangezien mijn bod nog niet geaccepteerd.
De new fly heeft uiteraard de helft minder kilometers gemaakt. Maar de kisbee is opzicht zelf makkelijk aan te klussen (garantie heb ik eigenlijk niet echt nodig) Heb hier nog wel een kisbee blokken liggen waarvan alleen een nieuwe krukas erin gezet hoeft te worden.
Nou mijn vragen..
Ik vraag mij vooral af wat zijn hier de goede keuzes om te maken.. Ik heb ook al aan een Sym Symphony ST gedacht, maar ik vermoed dat je bij deze scooter geen sproeiers aan af te stellen is, en dit allemaal via een computer gaat. Ik ben nogal erg allergisch voor scooters, die alleen bij de dealers af te stellen zijn. Omdat de consument er weinig zelf eraan kan doen (wegens het niet hebben van de software en de instel computer.
Ik weet zelf dat de Peugeot Kisbee eigenlijk op de rand zit van een china scooter en een betere scooter.. Vooral het body work is beter dan een gemiddelde chinese import.. Wat ik vooral van de kisbee wil weten is het blok zuinig te noemen? En is hier prima 50.000km ermee weg te zetten.. Ik lees namelijk zo op het internet (dus ook diverse fora`s) dat die china blokken toch niet echt heel zo zuinig zijn zo`n het vaker wel eens beweerd word.. Problemen vooral met china blokken die ineens olie verbranden, tot blokken met wel eens een kapotte krukas lager.. Voordeel is wel dat de onderdelen hiervoor (althans het blok) goedkoop aan te komen zijn.. Wat ik ook wil weten hoe is de acceleratie en de oppak van dat blok..
Ik zou deze vragen eigenlijk ook willen toepassen op de volgende blokken: SYM 4T 6 deukjes blok, Piaggio 4T 2&4V, Kymco 4t blok, Yamaha 4t blok (al is het vrijwel bijna uitgesloten om voor yamaha te gaan wegens alles veelste duur aan de prijs.