Bandenprobleem

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Bandenprobleem

Bericht#1 » 25 jun 2017, 16:12

Hallo mannen en dames natuurlijk,

Ik hoor vrijwel iedereen superenthausiast zijn over Michelin Citygrip, echter na een bandenwissel zijn er onder de Yamaha Neo's van onze zoon en dochter eveneens deze banden gekomen en ik hoor alleen maar kommer en kwel aan.
Wat is hier aan de hand?

Geleverd commentaar via WhatsApp:
Scooter ch rijdt niet lekker. Je moet in de bochten werken om stuur in de bocht te houden, hij wilt door sturen ipv de bocht te volgen

Help mij, want ik deel deze beleving niet na hem gereden te hebben om hem af te tanken.

Vriendelijke groet,
Frans

Ps. Er zaten SAVA MC32 winterbanden onder tot vorige week: ivm staaldraad in achterband de bandenwissel laten uitvoeren. Ik merk op dat voor en achterband excakt dezelfde maat kennen en beide banden "front"-uitvoering zijn en hierbij de achterband in tegengestelde richting is gemonteerd.
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Bandenprobleem

Bericht#2 » 25 jun 2017, 16:47

Geleverd commentaar via WhatsApp:
Scooter ch rijdt niet lekker. Je moet in de bochten werken om stuur in de bocht te houden, hij wilt door sturen ipv de bocht te volgen


Ik heb eerder het idee dat dit een aerox probleem is dan een banden probleem.. Waarschijnlijk dat de banden het probleem alleen maar verergeren..

Ik heb wel eens op een aerox gereden van een oud collega, en vond er zelf weinings aan.. De scooter heeft van zich eigen al het probleem moeite te hebben om scherpe bochten ermee te maken..
Voor mijn gevoel reed de scooter op ze best als dat ding alleen maar rechtdoor ging.. Maar een bocht maken was gewoon een ramp..

en hierbij de achterband in tegengestelde richting is gemonteerd.

Dat kan ook de oorzaak zijn uiteraard. Er staat niet voor niks een peil op de draairichting van de band..

Ook zit er aan de binnenkant een tekentje waar het ventiel hoort te zitten.. Dus dat hoort ook te kloppen.

Toch dan maar even de achterband goed erop laten zetten.
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Bandenprobleem

Bericht#3 » 25 jun 2017, 17:22

Hallo Klapband,

Even goed lezen: het betreft een Yamaha Neo's...
Maar evengoed vind ik deze scooter ook niet lekker sturen met de SAVA banden, als ik dat vergelijk met mijn Piaggio New Liberty.
Op deze laatste scooter liggen verschillende maat banden met nagenoeg hetzelfde profiel en beiden met de juiste draairichting gemonteerd , maar ook hier de profielen in tegengestelde richting: Maxxis-banden.
Ik ben toen gaan Googlen en heb bevestiging gekregen dat profielen in tegengestelde richting (wel de juiste draairichting en front/rear kiezen) gemonteerd dienen te zijn.
Hiermee heb ik niet een onderbouwing voor het stuurgedrag, daar om het voorwiel een "front" gelegd is én met de juiste draairichting.


Afbeelding

Bovendien merkte ik niets afwijkend in het stuurgedrag wat mij zorgen zou hebben gebaard.
Maar dan blijft over: zijn er mensen met gelijke ervaring met de Michelin City Grips zoals er door mijn kinderen en vriend van dochter wordt ervaren: het dwangmatig rechtdoor willen rollen, terwijl jij een bocht aan het nemen bent.

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Bandenprobleem

Bericht#4 » 25 jun 2017, 18:31

Neo's en Aerox zijn in de basis identiek toch, persoonlijk vind ik de Aerox ook een draak van een scooter in bochten. Ik heb iig niet de ervaring met de Citygrip dat de brommer rechtdoor wil in bochten, moeten de banden wel goed gemonteerd zijn, en dat is dus als je voor de scoot staat zoals op de foto er uit zien, en dan de linker voor en de rechter achter, zit het bij je Neo's andersom dan zal ie zeker geen fijn weggedrag vertonen.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Bandenprobleem

Bericht#5 » 25 jun 2017, 19:04

In sommige gevallen is het even zoeken naar de juiste bandenspanning.
Destijds hadden we een Kymco Vitality deze was daar zeer gevoelig voor.
Soms is 0.2 atm meer in de band genoeg om dit op te vangen.
Ook is het goed monteren, zoals eerder geopperd zeker van belang.
En al klinkt het gek, maar wellicht heb je een onbalans in de wiel/band combinatie.
Een keertje balanceren doet wellicht wonderen.

Uiteraard is de technische staat van je scooter ook van belang.
Heb je ergens speling zal dat juist bij nieuwe banden boven water komen..
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Bandenprobleem

Bericht#6 » 25 jun 2017, 19:30

Hallo heren reageerders,

Ik dank jullie alvast voor de tips tot nu toe...

Ik ben nu op vakantie en kan alleen maar tips in ontvangst nemen, maar niet controleren of beproeven.
@roadkill jouw wielen zijn flink groter en de stand van jouw voorvork zou een paar graden kunnen schelen, waardoor de ervaring helaas niet gedeeld kan worden. Het profiel en draairichting kennen de juiste keuzes, is ook eens beschreven in de topic "Michelin banden".

Het betreft gebruikte banden die ook eens eerder onder genoemde scooter, maar nooit door ons bereden, hebben gezeten.

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Bandenprobleem

Bericht#7 » 25 jun 2017, 23:04

Vrijdag heb ik mijn nieuwe scooter opgehaald die ik, na even wikken en wegen, tegen meerprijs op Michelin City Grip's heb laten zetten. Ik heb weinig tot geen ervaring op 2 wielen, maar mijn scooter rijdt vooralsnog prima, ook in de bochten.
Het verschil met winter- en zomerbanden op de auto is ook al behoorlijk, dus is dat niet meer het probleem wat zoon en dochter ervaren?
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Bandenprobleem

Bericht#8 » 25 jun 2017, 23:48

Hallo Meatlove,

Ik verwacht hetzelfde als wat jij schrijft, daar ik in die ene eerder genoemde rit iets ongemakkelijks ervaarde...

Maar ja, het is 3 tegen 1 en de meerderheid heeft gelijk.
Neemt niet weg dat ik na de vakantie het voorwiel ga controleren op genoemde speling en wat ga experimenteren (als de druk in de banden in orde blijkt te zijn) met de druk in de banden en anders gaan de winterbanden er weer op met een herstelde achterband. Daarnaast heb ik het voorstel gedaan om om beide wielen Maxxis-banden te laten leggen, nadat alle 3 mijn scooters oordeelde hebben op rij- en stuurgedrag.
Tenslotte heb ik zeer goede ervaring met Pirelli-banden die ik als zomerbanden op de vorige Piaggio Liberty had liggen.

Het is me niet zozeer om het geld te doen, wel om veiligheid. Dat begint dan bij een goed gevoel met de banden en als die er niet is dan moet het wel terecht zijn.
Het zijn tenslotte Michelin City Grips waar menigeen erg enthousiast over is...

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Bandenprobleem

Bericht#9 » 26 jun 2017, 07:02

Kan het zijn dat de banden verwisseld zijn bij het monteren, dus dat degene die eerst achter zat nu voor zit en vice versa? Want dan zullen ze anders "ingesleten " en dat kan de eerste paar honderd kilometers ook een minder wegedrag geven.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Bandenprobleem

Bericht#10 » 26 jun 2017, 07:25

Hallo Roadkill,

Dat is wel een goeie, want het behoord tot de mogelijkheden...
Geen gek idee om eens een week met deze scooter maar het werk te gaan, dan is er 300 km mee gereden. Ik ga het voorleggen, bedankt voor de tip!

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Onderhoud en banden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer