euro 4

soufian

euro 4

Bericht#1 » 27 mar 2018, 07:52

iemand ervaring met euro 4 scooters klopt het dat ze injectie gebruiken inplaats van een carburateur

VERBETERDE TECHNIEK
Bij een EURO-4 scooter voldoet het motorblok aan de laatste milieueisen. Dit wil dus zeggen dat het voor minder schadelijke uitstoot zorgt. De carburateur wordt in deze scooters vervangen door de ECU (electronic fuel unit). Waar de carburateur eerder verantwoordelijk was voor het verzenden van de juiste hoeveelheid brandstof in de cilinders, behoort die taak nu toe aan de ECU. De werking van de motor is dus veranderd.

als het injectie is is het dus zuiniger ,maar kwa techniek ook complexer voor zelf onderhoud etc
Laatst gewijzigd door soufian op 27 mar 2018, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: euro 4

Bericht#2 » 27 mar 2018, 08:04

Sommige nieuwe scooters zijn inderdaad voorzien van injectie. Zoals de 2018 Mio 50i bijvoorbeeld. Maar veel scooters zijn voorzien van een soort hybride systeem waarbij een gewone conventionele carburateur bijgeregeld wordt door een ecu.

Middels de lambda sensor wordt dan gemeten wat het aandeel zuurstof is in de uitlaatgassen of hoe vervuilend de scooter dus is. En vervolgens wordt er door rekening te houden met de motortemperatuur, de tps stand en de motorbelasting (rpm) het juiste (maar net wat armere) mengsel gecreeerd.

Qua onderhoud complexer... Dat weet ik zo niet. Het afstellen is iets ingewikkelder en je hebt de juiste uitleesapparatuur nodig ja. Maar als de scooter eenmaal afgesteld is lijkt het mij niet ingewikkelder als een gewone euro2 4 takt scooter.
0 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: euro 4

Bericht#3 » 27 mar 2018, 10:23

Mijn volgende scooter zou bij voorkeur injectie hebben. Dat regelt zichzelf en je hoeft er niets aan in te stellen.
Aan een carburateur blijf je draaien en instellen.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: euro 4

Bericht#4 » 27 mar 2018, 10:47

Als reactie op de vraag van soufian het volgende:
Zelf heb ik met twee scooters met een 'ongeregelde' carburateur nooit enig probleem ervaren.
Altijd starten ook met -2. De elektrische choke zorgde voor voldoende brandstof en ze liepen rond de
1: 50! Helaas toch te veel uitstoot en dus verleden tijd.
Nu rij ik op een scooter met elektronische injectie met euro 4 goedkeuring.
Ook nu altijd starten, ook met -2 en je kunt direct zonder horten of stoten wegrijden.
In de berichten van o.a. Meatlove, kan je lezen over zijn ervaring met de elektronische geregelde carburateur van zijn scooter.
Groet,
Jan-H
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: euro 4

Bericht#5 » 27 mar 2018, 12:34

soufian schreef: De carburateur wordt in deze scooters vervangen door de ECU (electronic fuel unit).

Dat lijkt mij heel knap...
Een ECU is namelijk een electronische ontsteking...
Helaas is bij vele de carburateur gebleven, alleen aangevuld met een luchttoevoer die electronisch geregeld word...
0 x

soufian

Re: euro 4

Bericht#6 » 27 mar 2018, 12:56

nou dit stukje wat ik geplaats heb zeg ik niet he dit heb ik gevonden op websites die scooters verkopen vandaar dat ik het hier plaats van stel ik koop een euro 4 scooter met injectie en er gaat iets kapot kan ik het onderhoud zelf doen ! dat is wat ik me afvroeg ,ik ben al naar een scooter dealer geweest heb de zelfde vraag gesteld 2 dealers waar ik geweest ben zegge dat euro 4 niks met injectie te maken heeft maar gewoon ouderwets een carb heeft
0 x

Gebruikersavatar
CrowX
Berichten: 21

Re: euro 4

Bericht#7 » 27 mar 2018, 14:43

Ligt aan wat je aan onderhoud bedoelt.

Olie verversen. Riempje plaatsen. Kan je makkelijk zelf. Lampjes vervangen kan je ook.
Motor aanpassen. Zuigertje of krukas plaatsen is ook te doen. Er verschild dan weinig met voorgaande brommers/scooters.
Waar het mis kan gaan is de afstelling. Cq aanpassen cdi waardes is dan zo gezegd software matig. Das allemaal geregeld dus wanneer je afwijkende onderdelen gebruikt kan dat de regeling en afgestelde waardes in de weg staan.
1 x

Gebruikersavatar
Runner24
Berichten: 126

Re: euro 4

Bericht#8 » 28 mar 2018, 17:42

Euro4 kan idd op 2 manieren, zowel injectie als carburateur zoals al beschreven.
Onderhoud is nagenoeg hetzelfde alleen injectie hoeft niet constant opnieuw afgesteld te worden.
In de winter heeft injectie dan wel een voordeel dat hij altijd start, zelfs met -10
Nadeel is dat injectie nauwelijks sneller is te krijgen, met me eigen honda als voorbeeld.
Alleen de vario zou wat winst geven.
Euro4 is een milieu maatregel wat idd met de uitstoot heeft te maken, het wilt alleen niet zeggen dat een scooter daar super goed mee rijdt.
Kijk maar naar sym die al genoeg problemen heeft met de ecs euro4.
Piaggio is daar een stuk beter in met de injectie iget motoren.
Honda is ook injectie maar dan euro3.
Het is waar je je eigen het prettigst bij voelt
0 x

Social Media

   

Terug naar “Scooter Nieuwtjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer