Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Bericht#1 » 10 jul 2021, 09:39

In de eerste zes maanden van dit jaar zijn 39.455 nieuwe snor- en bromfietsen op kenteken gegaan, een stijging van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het is bovendien het grootste aantal sinds 2011, zo melden RAI Vereniging en dataprovider RDC zaterdag.

Driekwart van de verkoop komt bestaat uit snorfietsen, de rest uit brommers. Van de nieuw verkochte snorfietsen is inmiddels 35,2 procent geheel elektrisch. Ook het aanbod elektrische bromfietsen zit in de lift en hebben reeds een aandeel van 29,4 procent in de verkoop.

In Nederland zijn 94.617 exemplaren van de in totaal 1,32 miljoen snor- en bromfietsen die ons land rijk is, volledig elektrisch. Daarmee hebben de elektrische tweewielers een aandeel van 7,2 procent.


Bron: https://www.nu.nl/economie/6144762/verk ... -jaar.html
1 x

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 818

Re: Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Bericht#2 » 10 jul 2021, 12:17

Dat zijn nog altijd 10.000 brommers 45 km/h. Zo'n scooter is natuurlijk erg coronaproof. Er zullen toch mensen een scooter gekocht hebben als vervanging voor het openbaar vervoer.
Er zijn dus nog steeds mensen die de scooter voor langere afstanden gebruiken. Wij als STN bieden een thuishonk voor deze tourders.
2 x
Groeten van Marc & Nel

Piaggio MP3 500 HPE (2021-)
Kymco New Dink (2015- 2021)
AGM VX50 (2014-2015)
Aprillia Habana (2000-2014)
Solex Oto (1983- )
Yamaha DT 50 (1982-1985)
Tomos 4 TL (1981-1982)

Langste rit solo op 1 dag: 473 km (09-08-2015)
Langste rit met Nel achterop op 1 dag: 346 km (24-07-2016)

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Bericht#3 » 10 jul 2021, 12:59

Vergeet het kostenplaatje niet mee te tellen.
In de aanschaf is het al interessanter. Een fatsoenlijke scooter heb je toch wel voor 3000,- of minder.
Probeer eens voor dat geld een betrouwbare auto te kopen die de milieu zones van de grote steden in mag.
En dan heb je de kilometer vergoeding nog.
Ik krijg van mijn werkgever 19 cent per kilometer aan reiskosten vergoeding.
Een scooter/brommer die 1:25 loopt, rijd op jaarbasis ongeveer 20 cent per kilometer.
Een auto al gauw het dubbele of zelfs driedubbele per Kilometer.
En dan is het onderhoud e.d. erbij geteld. Dit sommetje heb ik vorig jaar September voor mezelf gemaakt, en nu de brandstofprijzen zo gestegen zijn in die korte tijd, zou het mij niks verbazen als het verschil nog interessanter is geworden.
Voor mij komt er dan nog bij dat ik op de brommer langs alle files af kan rijden, waardoor per rit een kwartier minder tijd kwijt ben. Oké, als het regent kun je nat worden. Maar met een fatsoenlijke uitrusting, die helemaal niet duur hoeft te zijn, ga je dat makkelijk genoeg tegen.

Al met al vind ik het niet raar dat de verkoop is gestegen.
3 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Bericht#4 » 10 jul 2021, 20:44

Ben benieuwd hoe het vanaf juli 2021 gaat worden, helmplicht op blauwe kentekens gaat dan landelijk in.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Bericht#5 » 11 jul 2021, 09:00

En terecht. Als ik hier in de regio zie hoe vaak ik nog wordt ingehaald door een "snor" scooter, snap ik niet dat er niet nog veel meer dodelijke ongelukken gebeuren.
En met de euro 5 norm zou het me niks verbazen als de verkoop van bromfietsen ook minder wordt. Het opvoeren wordt dan een stuk lastiger heb ik begrepen. Zelf vind ik het geen prettige gedachte om met 45 KM/u op een 60 weg te rijden waar automobilisten gemiddeld ook nog 15 KM/u te hard rijden. Ze zitten je op je spatbord te duwen en rijden je het liefst van de weg af omdat je niet hard genoeg kunt naar hun zin, maar op het fietspad rijden mag niet, want dat is een fiets/bromfietspad. Vind ik gevaarlijker als 55 rijden op een bromfiets.
Maar mijn kleine tirade terzijde, zal de verkoop waarschijnlijk omslaan van elektrische snorscooters naar fietsen. En misschien zal het aantal o.v. reizigers ook wel weer stijgen als men gewend is aan, en vertrouwen krijgt in, het leven met Covid.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Bericht#6 » 11 jul 2021, 09:43

De opgevoerde 2-takts met een petje/bontkraag erop hoor je tenminste nog aankomen, die speed pedelecs zijn nog gevaarlijker. Kom er hier dagelijks 1 tegen die, geheel in het geel, elke dag de Tour de France nadoet. Je schrikt je kapot en tegemoet komend verkeer al helemaal.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Sjeuf
Berichten: 222

Re: Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Bericht#7 » 11 jul 2021, 14:10

Ronin84 schreef:En terecht. Als ik hier in de regio zie hoe vaak ik nog wordt ingehaald door een "snor" scooter, snap ik niet dat er niet nog veel meer dodelijke ongelukken gebeuren.
En met de euro 5 norm zou het me niks verbazen als de verkoop van bromfietsen ook minder wordt. Het opvoeren wordt dan een stuk lastiger heb ik begrepen. Zelf vind ik het geen prettige gedachte om met 45 KM/u op een 60 weg te rijden waar automobilisten gemiddeld ook nog 15 KM/u te hard rijden. Ze zitten je op je spatbord te duwen en rijden je het liefst van de weg af omdat je niet hard genoeg kunt naar hun zin, maar op het fietspad rijden mag niet, want dat is een fiets/bromfietspad. Vind ik gevaarlijker als 55 rijden op een bromfiets.
Maar mijn kleine tirade terzijde, zal de verkoop waarschijnlijk omslaan van elektrische snorscooters naar fietsen. En misschien zal het aantal o.v. reizigers ook wel weer stijgen als men gewend is aan, en vertrouwen krijgt in, het leven met Covid.


Het stoort je wel dat een snor scooters harder gaat dan wettelijk is toegestaan maar met een helm op heb je opeens wel het recht om de max. snelheid van 45 voor brommers aan de laars te lappen en lekker met 60 tuffen in het verkeer. Als ik het goed heb dan moeten snor scooters in het centrum van Amsterdam ook van het fietspad af om tussen de auto's rijden. Wat moeten die dan gaan roepen?
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Bericht#8 » 11 jul 2021, 14:20

Ik eigen mij geen recht toe. Ik geef alleen aan dat ik het veiliger vind dat als je tussen de auto's in moet rijden dat je eigen snelheid op 55 zit. De gemiddelde automobilist is niet attent voor de medeweggebruiker met allerlei gevaarlijke en domme acties tot gevolg.
Als een bromfiets 55 zou mogen zijn ze minder snel geneigd om met zulke acties een scooter in te gaan halen, wat een veiligere situatie geeft. Net zoals een helmplicht voor de snorscooter dat doet. Dat is het enige punt wat ik wilde maken. Dit is geen discussie over de max. snelheid en of we ons dan hypocriet moeten noemen of niet als we ons daar juist wel of juist niet aan houden.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Bericht#9 » 11 jul 2021, 19:14

BadWeather schreef:Ben benieuwd hoe het vanaf juli 2021 gaat worden, helmplicht op blauwe kentekens gaat dan landelijk in.

Heerlijk, komen we misschien van die vreselijke Go-Sharing scooters af hier in de stad. https://nl.go-sharing.com/en/
In het leven geroepen zodat zakenmensen "duurzaam" (spreek uit als duuuujjjjjjsaaam) door de stad kunnen bewegen.
In de praktijk een oplossing voor een probleem dat niet bestaat en een nieuw probleem oplevert door tieners en twintigers die
met een ingescand rijbewijs van een ander (omdat ze geen certificaat hebben) de weg op gaan.
Ik heb er al een tegen mijn auto gehad, gozertje had het rijbewijs van zijn moeder ingescand. Maar die lui bij Go-Sharing zien vanaf welk toestel en met welk nummer je de app gebruikt (geef je bij installatie toestemming voor) dus die hadden 'm zo bij zn veter wegens fraude. En de verzekering van Go-Sharing heeft mij toen betaald.
Ik wandel dagelijks door het centrum en dan zie ik van die giechelende grietjes die met zn twee op zo'n ding willen en bij het opendraaien van het gas bijna een winkel inrijden of de stoep over schieten, meerdere malen gezien.
Dat zal rap afgelopen zijn met een helmplicht, hoe licht die helm ook wordt want dan gaan de haartjes in de war van de kiddo's en dan is het niet meer leuk. Ik heb nog niemand van boven de 30 op zo'n ding zien zitten hier in Tilburg.
1 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Verkoop snor- en bromfietsen op hoogste niveau in tien jaar

Bericht#10 » 11 jul 2021, 20:09

Ja die heb je sinds kort ook hier, niets dan overlast. Krengen worden overal en nergens gedumpt, midden op het fietspad, midden in de vijver of voor je huis.

En zo duuujjjzaam (zo spreken ze hier in het gooi wel meer dingen uit, vooral in de rij voor de dure bakkerij) is het niet want er moet toch een kerel in een diesel-bestelbus rondrijden om die dingen uit de plomp te vissen, en opladen? Moeten klanten dat zelf doen of rijdt er iemand rond met een aggregaat? Daarnaast zal de levensduur van deze scootertjes erg kort zijn, zonder goed eigenaarschap.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Scooter Nieuwtjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer