Als nieuw lid van een forum lees je jezelf altijd "even" in inzake wat andere leden zo allemaal bezig houdt, nietwaar ?
Zo kwam ik via de categorie Dealers uit bij een verhaal inzake Kedaron a.k.a. Detlef te Hoogvliet, Rotterdam. Aldaar wordt gesproken over de goede en slechte kanten van deze (particuliere !) verkoper en wordt verteld over een lid van de KTN die met deze verkoper goed op z'n bek is gegaan. Dat lid was ik dus.
viewtopic.php?f=24&t=2578&hilit=kedaron
Aangezien het wellicht voor sommige leden van het STN ook interessant is, heb ik besloten om een repost van mijn artikelen inzake deze verkoper en de bij hem aangeschafte scooter te plaatsen. Dit is eigenlijk het eerste deel van het verhaal, het positieve deel twee (niet dankzij Kedaron), vind je hier : viewtopic.php?f=19&t=2841#p42510
Mijn meningen zijn in deze uiteraard subjectief, al probeer ik beide kanten te zien, maar als het je interesseert, lees het en doe er je eventuele voordeel mee. Vooral van "deel 2" hoop ik dat het interessant is voor de leden, niet alleen Grand Dink bezitters, en dat het wellicht sommigen inspireert.
*** RE-POST ***
En jij dacht dat je problemen had met je scooter ? Het kan nog veel erger…
Pech onderweg…. Ja, en ook niet alleen onderweg. Ik hoop dus dat dit verhaal niet off-topic is, bij deze het verhaal van voorlopig voortdurende rampspoed en ellende. Geen beter vermaak dan leedvermaak, toch ?
Bij deze wellicht ten overvloede nogmaals en anders is het nieuw : momenteel rij ik een Grand Dink S Titanium uit 2011 (nieuw). Dat ding is van mijn werk en ik vind het echt fantastisch rijden ! Maar aangezien ik gedurende mijn trip met dat ding naar Duistland van een berg afgelazerd ben (12 dagen vakantie, 12 dagen regen, en niet zo’n klein beetje ook, en dan ook dát nog), veel plaatschade (baas niet blij, ik nog minder, dure reparatie), toch maar besloten om er dan nog eentje voor mijzelf privé bij te kopen.
Computers : OK, totaal geen probleem, maar inzake scooters en zo heb ik echt NUL verstand van techniek. Ik weet ongeveer wat een bougie doet, maar vóór afgelopen zaterdag wist ik niet waar dat ding zat of hoe ik die moet vervangen. Dat om mee te beginnen.
Dan : jaren geleden kocht ik mijn eerste scooter van een particulier, een Gilera Runner voor € 700,-. Prachtige machine, reed lekker. Totdat ik ‘m voor onderhoud naar mijn dealer bracht… toen bleek die met kauwgom en plakband aan elkaar te hangen aan de binnenkant, levensgevaarlijk. Gebeld met de verkoper : nee hoor, dat was nog niet zo toen hij hem verkocht. Terugnemen ? Dat werd beantwoord met een telefoon die werd opgelegd. Dááág geld, en scooter.
Een bijna vergelijkbare ervaring met een Aprilia SR50 : ook gekocht van een particulier, liep na een week al niet lekker maar een erkende dealer wilde er voor € 300,- contant wel naar kijken en het ding weer helemaal picobello in orde maken. Die dealer was een goede bekende van een vriend van me, dus OK. Twee weken later het apparaat opgehaald en naar huis gereden. Na een kilometer of 10 kwam ik stil te staan en kon geen meter meer verder. De dealer gebeld : tja, maar het was dan ook een oude kapotte scooter dus wat verwachtte ik… Ja hallo ! Daar heb ik je net € 300,- contant voor betaald om dat te fixen ! Geef me dan mijn geld maar terug ! Nou nee, dat zag hij niet gebeuren… maar voor nog eens € 200,- contant wilde hij er nog wel eens naar kijken. ‘Tuurlijk ! Overbodig om te zeggen dat ik op dat “aanbod” niet ben ingegaan……En dat was een “professional”, kun je nagaan. Alweer geld weg én scooter weg. (Dat was trouwens Roké Motoren in Mijdrecht).
Vanaf dat moment heb ik besloten om NOOIT meer een scooter van een particulier te kopen. Zelf heb ik er geen verstand van en blijkbaar zijn het allemaal kapotte scooters en dus weggegooid geld. Had ik dan achteraf toch naar mezelf moeten luisteren ? Maar ja, gebruikte scooters van dealers zijn duur…. En ik was op zoek naar een goede Grand Dink voor privé-gebruik, mijn baas betaalt daar niet aan mee dus dan ging ik toch maar even rondneuzen.
Op Marktplaats vond ik een privé-persoon die gebruikte Grand Dinks aanbood. Hij koopt die zelf in van derden, kijkt ze na, knapt ze helemaal op en verkoopt ze dan. Hij had er meerdere staan en doet dus alleen maar GDs, is daarin ‘gespecialiseerd” zeg maar, maar is geen dealer. Leek, en lijkt nog steeds best wel vertrouwd, als je het allemaal zo ziet en leest.
Dus een afspraak gemaakt om te komen kijken en proefrijden en op 13 mei (zou het de datum geweest zijn ?) er naartoe gereden. En daar stond, tussen nog meer GDs, de GD Champagne klaar waar ik mijn oog op had laten vallen :
Is het geen plaatje ? Uiteraard gebruikt maar aan de buitenkant nog strak in de originele verf (een plekje hier en daar maar niet veel), inclusief bijbehorende topkoffer in kleur (die er op de foto niet op zit) (maar zonder de helm uiteraard die je op de foto ziet) en 13.000 KM op de teller, uit 2007. Proefritje gemaakt en er waren nog wat probleempjes : sloeg steeds af bij stationair, draaide soms erg hoge toeren bij accelereren, remmetjes een beetje slap en er zat een hoog scherm op en daar hou ik niet zo van.
Spontaan werd ter plekke de afstelling van de motor aangepast, de remmen gesteld, het scherm vervangen voor het originele lagere scherm en nog een paar dingen gedaan. Ik de verkoper specifiek uitgelegd wat ik ermee wilde doen : vele lange touren maken, ook in het buitenland, over de bergen en door de rimboe heen, dus ik heb een betrouwbare machine nodig. Mij werd verzekerd dat deze machine altijd een tourmachine was geweest van een oudere persoon, altijd in een garage gestaan en nooit afgeragd voor woon-werk verkeer. Ik dus helemaal blij, ze liep best wel lekker, € 1250,- contant voor betaald en dat ding over zo’n 50 KM naar huis gereden. Ging best goed !
Edit : ik kwam voor de scooter van de advertentie, deze dus dacht ik... voor € 1200,-. Maar toen ik zei : ja doe deze maar (precies die uit de advertentie), was deze scooter opens € 1300,-. Waarom ? Nou, dit was een andere dan die uit de advertentie, die had namelijk een kapotte topkoffer en deze niet. Dat stond er echter niet bij en het was exact dezelfde qua kleur en uitvoering ! Maar goed, het verschil op mijn voorstel dan gedeeld, € 50,- extra bijbetaald.
Maar na een weekje tuffen, en niet eens zo veel, misschien 200 KM alles bij elkaar inclusief de rit terug naar huis, begon ze weer vreemd en vervelend te doen : problemen met starten, heel hoge toeren draaien bij stationair, vaak ook weer afslaan na stoppen voor bijvoorbeeld een stoplicht, geen kracht bij optrekken en er lekte iets naast de standaard : zwarte druppels die niet verdampten, dus dat moet wel olie zijn.
Ik was onderweg en was tevens in de buurt van mijn eigen dealer dus besloot ik de GD daar even langs te brengen voor wat onderhoud. Al bovenstaande kon alleen maar een kwestie van afstellen zijn, toch ? Mijn dealer vond het een hele mooie machine zo te zien maar had even geen tijd : ik kon d’r daar laten staan en dan zou hij me later bellen als ze klaar was. Prima.
Hij belde inderdaad later die middag. Helaas was het geen goed nieuws, en absoluut geen kwestie van een paar afstellinkjes. Wat was het dan wel :
- het motorblok is gescheurd : men heeft een plaat aangebracht in het carter om e.e.a. met 3 boutjes (onderop) bij elkaar te houden; de scheur loopt door tot en met de binnenkant vóór het cardan : als je een flinke hobbel neemt of vreemd de bocht door gaat, kan dat afbreken en dan ligt de hele motor op straat en de berijder ook, met alle mogelijk fatale gevolgen van dien
- de vario is compleet versleten
- de cylinder MET zuiger is compleet versleten en er is zelfs een bout van de cylinder afgebroken
- alle pakkingen lekken
- filters zijn nooit / niet vervangen
- rollen zijn versleten
- achterrem is versleten
… en hier is de dealer ermee opgehouden want de geschatte kosten zover al waren meer dan € 1500,- . Het is dus NIET bekend hoe e.e.a. er verder onderop en onder de neus uitziet, zo ver is hij niet gekomen, maar vanwege bovenstaande, vreest hij het ergste. Op dit moment schat hij de machine in als levensgevaarlijk en een gevaar op de weg. Ik ken mijn eigen dealer nu al meer dan 12 jaar en vertrouw hem 100 % dus dat klopte echt wel allemaal, helaas.
Na het zakken van de teleurstelling en de bijbehorende woede en ongeloof, de verkoper gebeld en hem uitgelegd wat er was geconstateerd en of hij met zijn aanhanger wilde langskomen om dat ding op te halen voor reparatie. Hij leek oprecht geshockeerd (vanwege de scheur in het motorblok) en leek ook nogal boos (op de persoon waar hij de scooter van had gekocht : diens schoonzoon werkt blijkbaar bij een scooterbedrijf en derhalve zou de verkoper dit allemaal geweten moeten hebben, en hij dus doelbewust belazerd zijn). Maar goed, daar heb ik als (goedgelovige ?) koper niets aan natuurlijk.
Hij is, en dat zeker in zijn voordeel, komen opdagen met een aanhanger en we hebben alles nogmaals doorgesproken. Hij wilde het zelf namelijk wel eerst eens allemaal nakijken en controleren, ook samen met zijn eigen monteur. Prima, geen probleem wat mij betreft. Want, zo zei hij, een dealer maakt alles altijd veel erger dan het is want die wil veel geld aan je verdienen. Kan zijn, maar zoals gezegd ken ik mijn eigen dealer al heel lang en die heeft me nog nooit belazerd.
En als het écht zo was allemaal wat mijn dealer zei, wilde hij ´m zelf (laten) repareren, maar een nieuw blok / nieuwe motor werd het zeker niet en het kon ook zeker niet kostenloos. Eh… da’s al een vreemde opmerking. Geen garantie dus, nergens op, blijkbaar. Hij had nog wel een gereviseerd blok liggen. Ja, zei ik, dat blok ken ik want daar kwam je mee aanzeilen bij jezelf thuis toen ik naar de GD kwam kijken ! Dat blok heeft 70.000 KM gelopen en die wil ik dus niet. Volgens hem is een gereviseerd blok met 70.000 op de teller beter dan een niet-gereviseerd blok met 13.000 op de teller. Kan zijn, maar de motor is dan wel veel ouder en ik wil die niet. Geen verstand van reviseren maar wel van de ouderdom van een onderdeel of machine. Kan niet goed zijn. Dus ik wil een blok van ongeveer dezelfde leeftijd en aantal kilometers, én goed werkend. Lijkt me logisch toch ? MIJNS inziens is de machine mij namelijk als goed werkend verkocht. En dat is, alweer MIJN inziens, eigenlijk ook gegarandeerd en bevestigd door de verkoper, meerdere malen.
Uiteindelijk heeft hij de scooter op de aanhanger geladen en is ermee weggereden. Het zou niet deze maand klaar zijn (mei) maar misschien volgende maand (juni) want hij had meer te doen. Mijn antwoord was : doe maar rustig aan, ik heb de machine zeker niet nodig nu en ik heb liever dat het GOED gebeurt met minimale kosten voor allebei dan een spoedklus waar ik weer spijt van krijg. Over de kosten voor MIJ inzake deze reparatie heb ik het verder niet meer gehad, noch over de mogelijkheid dat hij de scooter gewoon van mijn zou terugnemen en mij mijn geld zou teruggeven. Tussen de lijnen door voelde ik wel dat dat toch niet zou gebeuren.
Dat was op 24 mei 2012. Sindsdien heb ik er niet meer over gehoord… binnenkort dus maar even contact opnemen om te vragen hoe een en ander ervoor staat.
Dus JIJ hebt problemen met je scooter ? Ruilen ?
Wordt vervolgd…..