Da's pech, Grand Dink weg ! (bijna) (Kedaron)

Forumregels
De in deze rubriek geschreven reviews betreffen de persoonlijke meningen en ervaringen van individuele leden en zijn niet representatief. Zowel de STN als haar Bestuur accepteren in deze geen verantwoordelijkheid noch aansprakelijkheid.
Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Da's pech, Grand Dink weg ! (bijna) (Kedaron)

Bericht#1 » 25 mar 2014, 16:34

Als nieuw lid van een forum lees je jezelf altijd "even" in inzake wat andere leden zo allemaal bezig houdt, nietwaar ? :-)

Zo kwam ik via de categorie Dealers uit bij een verhaal inzake Kedaron a.k.a. Detlef te Hoogvliet, Rotterdam. Aldaar wordt gesproken over de goede en slechte kanten van deze (particuliere !) verkoper en wordt verteld over een lid van de KTN die met deze verkoper goed op z'n bek is gegaan. Dat lid was ik dus.

viewtopic.php?f=24&t=2578&hilit=kedaron

Aangezien het wellicht voor sommige leden van het STN ook interessant is, heb ik besloten om een repost van mijn artikelen inzake deze verkoper en de bij hem aangeschafte scooter te plaatsen. Dit is eigenlijk het eerste deel van het verhaal, het positieve deel twee (niet dankzij Kedaron), vind je hier : viewtopic.php?f=19&t=2841#p42510

Mijn meningen zijn in deze uiteraard subjectief, al probeer ik beide kanten te zien, maar als het je interesseert, lees het en doe er je eventuele voordeel mee. Vooral van "deel 2" hoop ik dat het interessant is voor de leden, niet alleen Grand Dink bezitters, en dat het wellicht sommigen inspireert.


*** RE-POST ***

En jij dacht dat je problemen had met je scooter ? Het kan nog veel erger…

Pech onderweg…. Ja, en ook niet alleen onderweg. Ik hoop dus dat dit verhaal niet off-topic is, bij deze het verhaal van voorlopig voortdurende rampspoed en ellende. Geen beter vermaak dan leedvermaak, toch ? :-P

Bij deze wellicht ten overvloede nogmaals en anders is het nieuw : momenteel rij ik een Grand Dink S Titanium uit 2011 (nieuw). Dat ding is van mijn werk en ik vind het echt fantastisch rijden ! Maar aangezien ik gedurende mijn trip met dat ding naar Duistland van een berg afgelazerd ben (12 dagen vakantie, 12 dagen regen, en niet zo’n klein beetje ook, en dan ook dát nog), veel plaatschade (baas niet blij, ik nog minder, dure reparatie), toch maar besloten om er dan nog eentje voor mijzelf privé bij te kopen.

Computers : OK, totaal geen probleem, maar inzake scooters en zo heb ik echt NUL verstand van techniek. Ik weet ongeveer wat een bougie doet, maar vóór afgelopen zaterdag wist ik niet waar dat ding zat of hoe ik die moet vervangen. Dat om mee te beginnen.

Dan : jaren geleden kocht ik mijn eerste scooter van een particulier, een Gilera Runner voor € 700,-. Prachtige machine, reed lekker. Totdat ik ‘m voor onderhoud naar mijn dealer bracht… toen bleek die met kauwgom en plakband aan elkaar te hangen aan de binnenkant, levensgevaarlijk. Gebeld met de verkoper : nee hoor, dat was nog niet zo toen hij hem verkocht. Terugnemen ? Dat werd beantwoord met een telefoon die werd opgelegd. Dááág geld, en scooter.

Een bijna vergelijkbare ervaring met een Aprilia SR50 : ook gekocht van een particulier, liep na een week al niet lekker maar een erkende dealer wilde er voor € 300,- contant wel naar kijken en het ding weer helemaal picobello in orde maken. Die dealer was een goede bekende van een vriend van me, dus OK. Twee weken later het apparaat opgehaald en naar huis gereden. Na een kilometer of 10 kwam ik stil te staan en kon geen meter meer verder. De dealer gebeld : tja, maar het was dan ook een oude kapotte scooter dus wat verwachtte ik… Ja hallo ! Daar heb ik je net € 300,- contant voor betaald om dat te fixen ! Geef me dan mijn geld maar terug ! Nou nee, dat zag hij niet gebeuren… maar voor nog eens € 200,- contant wilde hij er nog wel eens naar kijken. ‘Tuurlijk ! Overbodig om te zeggen dat ik op dat “aanbod” niet ben ingegaan……En dat was een “professional”, kun je nagaan. Alweer geld weg én scooter weg. (Dat was trouwens Roké Motoren in Mijdrecht).

Vanaf dat moment heb ik besloten om NOOIT meer een scooter van een particulier te kopen. Zelf heb ik er geen verstand van en blijkbaar zijn het allemaal kapotte scooters en dus weggegooid geld. Had ik dan achteraf toch naar mezelf moeten luisteren ? Maar ja, gebruikte scooters van dealers zijn duur…. En ik was op zoek naar een goede Grand Dink voor privé-gebruik, mijn baas betaalt daar niet aan mee dus dan ging ik toch maar even rondneuzen.

Op Marktplaats vond ik een privé-persoon die gebruikte Grand Dinks aanbood. Hij koopt die zelf in van derden, kijkt ze na, knapt ze helemaal op en verkoopt ze dan. Hij had er meerdere staan en doet dus alleen maar GDs, is daarin ‘gespecialiseerd” zeg maar, maar is geen dealer. Leek, en lijkt nog steeds best wel vertrouwd, als je het allemaal zo ziet en leest.

Dus een afspraak gemaakt om te komen kijken en proefrijden en op 13 mei (zou het de datum geweest zijn ?) er naartoe gereden. En daar stond, tussen nog meer GDs, de GD Champagne klaar waar ik mijn oog op had laten vallen :

Afbeelding

Is het geen plaatje ? Uiteraard gebruikt maar aan de buitenkant nog strak in de originele verf (een plekje hier en daar maar niet veel), inclusief bijbehorende topkoffer in kleur (die er op de foto niet op zit) (maar zonder de helm uiteraard die je op de foto ziet) en 13.000 KM op de teller, uit 2007. Proefritje gemaakt en er waren nog wat probleempjes : sloeg steeds af bij stationair, draaide soms erg hoge toeren bij accelereren, remmetjes een beetje slap en er zat een hoog scherm op en daar hou ik niet zo van.

Spontaan werd ter plekke de afstelling van de motor aangepast, de remmen gesteld, het scherm vervangen voor het originele lagere scherm en nog een paar dingen gedaan. Ik de verkoper specifiek uitgelegd wat ik ermee wilde doen : vele lange touren maken, ook in het buitenland, over de bergen en door de rimboe heen, dus ik heb een betrouwbare machine nodig. Mij werd verzekerd dat deze machine altijd een tourmachine was geweest van een oudere persoon, altijd in een garage gestaan en nooit afgeragd voor woon-werk verkeer. Ik dus helemaal blij, ze liep best wel lekker, € 1250,- contant voor betaald en dat ding over zo’n 50 KM naar huis gereden. Ging best goed !

Edit : ik kwam voor de scooter van de advertentie, deze dus dacht ik... voor € 1200,-. Maar toen ik zei : ja doe deze maar (precies die uit de advertentie), was deze scooter opens € 1300,-. Waarom ? Nou, dit was een andere dan die uit de advertentie, die had namelijk een kapotte topkoffer en deze niet. Dat stond er echter niet bij en het was exact dezelfde qua kleur en uitvoering ! Maar goed, het verschil op mijn voorstel dan gedeeld, € 50,- extra bijbetaald.

Maar na een weekje tuffen, en niet eens zo veel, misschien 200 KM alles bij elkaar inclusief de rit terug naar huis, begon ze weer vreemd en vervelend te doen : problemen met starten, heel hoge toeren draaien bij stationair, vaak ook weer afslaan na stoppen voor bijvoorbeeld een stoplicht, geen kracht bij optrekken en er lekte iets naast de standaard : zwarte druppels die niet verdampten, dus dat moet wel olie zijn.

Ik was onderweg en was tevens in de buurt van mijn eigen dealer dus besloot ik de GD daar even langs te brengen voor wat onderhoud. Al bovenstaande kon alleen maar een kwestie van afstellen zijn, toch ? Mijn dealer vond het een hele mooie machine zo te zien maar had even geen tijd : ik kon d’r daar laten staan en dan zou hij me later bellen als ze klaar was. Prima.

Hij belde inderdaad later die middag. Helaas was het geen goed nieuws, en absoluut geen kwestie van een paar afstellinkjes. Wat was het dan wel :

- het motorblok is gescheurd : men heeft een plaat aangebracht in het carter om e.e.a. met 3 boutjes (onderop) bij elkaar te houden; de scheur loopt door tot en met de binnenkant vóór het cardan : als je een flinke hobbel neemt of vreemd de bocht door gaat, kan dat afbreken en dan ligt de hele motor op straat en de berijder ook, met alle mogelijk fatale gevolgen van dien
- de vario is compleet versleten
- de cylinder MET zuiger is compleet versleten en er is zelfs een bout van de cylinder afgebroken
- alle pakkingen lekken
- filters zijn nooit / niet vervangen
- rollen zijn versleten
- achterrem is versleten
… en hier is de dealer ermee opgehouden want de geschatte kosten zover al waren meer dan € 1500,- . Het is dus NIET bekend hoe e.e.a. er verder onderop en onder de neus uitziet, zo ver is hij niet gekomen, maar vanwege bovenstaande, vreest hij het ergste. Op dit moment schat hij de machine in als levensgevaarlijk en een gevaar op de weg. Ik ken mijn eigen dealer nu al meer dan 12 jaar en vertrouw hem 100 % dus dat klopte echt wel allemaal, helaas.

Na het zakken van de teleurstelling en de bijbehorende woede en ongeloof, de verkoper gebeld en hem uitgelegd wat er was geconstateerd en of hij met zijn aanhanger wilde langskomen om dat ding op te halen voor reparatie. Hij leek oprecht geshockeerd (vanwege de scheur in het motorblok) en leek ook nogal boos (op de persoon waar hij de scooter van had gekocht : diens schoonzoon werkt blijkbaar bij een scooterbedrijf en derhalve zou de verkoper dit allemaal geweten moeten hebben, en hij dus doelbewust belazerd zijn). Maar goed, daar heb ik als (goedgelovige ?) koper niets aan natuurlijk.

Hij is, en dat zeker in zijn voordeel, komen opdagen met een aanhanger en we hebben alles nogmaals doorgesproken. Hij wilde het zelf namelijk wel eerst eens allemaal nakijken en controleren, ook samen met zijn eigen monteur. Prima, geen probleem wat mij betreft. Want, zo zei hij, een dealer maakt alles altijd veel erger dan het is want die wil veel geld aan je verdienen. Kan zijn, maar zoals gezegd ken ik mijn eigen dealer al heel lang en die heeft me nog nooit belazerd.
En als het écht zo was allemaal wat mijn dealer zei, wilde hij ´m zelf (laten) repareren, maar een nieuw blok / nieuwe motor werd het zeker niet en het kon ook zeker niet kostenloos. Eh… da’s al een vreemde opmerking. Geen garantie dus, nergens op, blijkbaar. Hij had nog wel een gereviseerd blok liggen. Ja, zei ik, dat blok ken ik want daar kwam je mee aanzeilen bij jezelf thuis toen ik naar de GD kwam kijken ! Dat blok heeft 70.000 KM gelopen en die wil ik dus niet. Volgens hem is een gereviseerd blok met 70.000 op de teller beter dan een niet-gereviseerd blok met 13.000 op de teller. Kan zijn, maar de motor is dan wel veel ouder en ik wil die niet. Geen verstand van reviseren maar wel van de ouderdom van een onderdeel of machine. Kan niet goed zijn. Dus ik wil een blok van ongeveer dezelfde leeftijd en aantal kilometers, én goed werkend. Lijkt me logisch toch ? MIJNS inziens is de machine mij namelijk als goed werkend verkocht. En dat is, alweer MIJN inziens, eigenlijk ook gegarandeerd en bevestigd door de verkoper, meerdere malen.

Uiteindelijk heeft hij de scooter op de aanhanger geladen en is ermee weggereden. Het zou niet deze maand klaar zijn (mei) maar misschien volgende maand (juni) want hij had meer te doen. Mijn antwoord was : doe maar rustig aan, ik heb de machine zeker niet nodig nu en ik heb liever dat het GOED gebeurt met minimale kosten voor allebei dan een spoedklus waar ik weer spijt van krijg. Over de kosten voor MIJ inzake deze reparatie heb ik het verder niet meer gehad, noch over de mogelijkheid dat hij de scooter gewoon van mijn zou terugnemen en mij mijn geld zou teruggeven. Tussen de lijnen door voelde ik wel dat dat toch niet zou gebeuren.

Dat was op 24 mei 2012. Sindsdien heb ik er niet meer over gehoord… binnenkort dus maar even contact opnemen om te vragen hoe een en ander ervoor staat.

Dus JIJ hebt problemen met je scooter ? Ruilen ? :-)

Wordt vervolgd…..
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Da's pech, Grand Dink weg ! (bijna) (Kedaron)

Bericht#2 » 25 mar 2014, 16:39

Het vervolg : een week geleden word ik gebeld terwijl ik onderweg ben (handig, zo’n Cardo G9) en het is de verkoper : die heeft een andere motor gevonden om in te bouwen in plaats van het gescheurde blok en de rest.

Daar zit dan ook meteen een 70 cc cylinder in en een andere zuiger etc. Nu lijkt mij 70cc wat veel en daar heb ik eigenlijk niet veel zin in vanwege verzekeringstechnische zaken en zo, maar goed. Mijn vraag is dus : hoeveel kilometers heeft dit blok gelopen ? 27.000 is het antwoord maar het blok is net 600 KM geleden compleet gereviseerd. Eh…. OK. Maar, zo blijkt uit het vervolg : het is uiteraard geen nieuw blok, een gebruikte, en….. nu het mooie…. uit een Dink (Classic Dink) uit 2004 !. Ben ik niet zo heel erg blij mee, lijkt me wat oud, maar de verkoper garandeert me dat een gereviseerd blok met 27K erop beter is dan een niet gereviseerd blok met 13K erop. Bovendien past zo’n blok naadloos in een Grand Dink. En dat alles bij elkaar kan hij regelen voor slechts € 175,- !

Nu ben ik nog steeds van mening dat ik niet hoef te betalen voor een product dat geleverd is en waarvan is beloofd dat het in prima conditie was maar wat later een levensgevaarlijke ramp bleek te zijn. Maar bij aankoop van een niet-professionele verkoper sta je eigenlijk machteloos inzake garantie. Dus ik zei hem dat ik daar heel even over zou denken en hem later terug zou bellen. Nu moest ik toch die avond toevallig (echt toevallig) naar mijn eigen dealer dus daar heb ik het besproken.

Die zei ook meteen : dat is wel een heel oud blok in vergelijking met de 2007 die erin zat en Classic Dinks zijn er al veel langer en het is niet na te zien uit welk jaar een blok komt zo 1-2-3 (blijkbaar) dus het kan ook veel ouder zijn en dus veel meer kilometers gedraaid hebben. Bovendien : waarom zou iemand een blok dat zo oud is, waarvan de waarde misschien 300 a 400 euro is, voor 600 euro laten reviseren ? En waarom is het dan nu opeens te koop ? Hij adviseerde mij zowiezo betaling van de kosten te weigeren want dat was niet normaal en een ander blok te eisen. Nu was mij al duidelijk dat de verkoper hier niet in mee zou gaan. En dan zou ik een mooi duur wrak voor de deur hebben staan waar ik niets aan heb. Mijn vraag aan mijn dealer was dus : kan JIJ zien of een blok wel of niet is gereviseerd ? En hij zei van wel.

Dus ik heb de verkoper teruggebeld en mijn bezwaren geuit inzake de leeftijd van het blok, maar goed, een ander had hij niet en ging hij niet regelen ook. Vervolgens heb ik hem nogmaals gezegd dat ik van mening ben dat ik eigenlijk helemaal niet zou hoeven te betalen maar dat ik hem wel tegemoet wilde komen. Van die € 175,- moest echter wel wat vanaf dus ik bood hem € 100,-. Zijn reactie was dat dat echt niet ging gebeuren, het gescheurde blok trok hij zich erg aan maar de rest van de onderdelen die versleten waren, en ook het arbeidsloon van inbouwen, ging hij niet cadeau doen of op inleveren. OK, goed, dan ga ik nog wat omhoog naar € 150,- want ik wil uiteraard na reparatie de machine weer laten nakijken door mijn eigen monteur en daar zijn ook kosten aan verbonden. Dat was niet zijn probleem en dus ook niet zijn kosten, vond hij : als ik de machine wil laten nakijken, dan is dat mijn keuze. Bovendien : hij had € 250,- voor het blok betaald en dus was de prijs van € 175,- heel schappelijk, zo vertelde hij.

En dan kan je wel nee zeggen maar zoals gezegd, sta je dan met een leuk wrak voor de deur waar je niets aan hebt. Mijn laatste tegenbod was dan als volgt, en dat heb ik ook zo gezegd : laatste bod is : OK, maak het maar allemaal in orde, en die € 175,- is goed maar die betaal ik dan pas NADAT mijn monteur de machine helemaal heeft nagekeken en in orde bevonden. Is het dan nog steeds niet goed, mag je de motor er weer uithalen en dan zet ik de Grand Dink als speelrek voor de deur.

Of hij er blij mee was is vraag twee, maar hij ging daar na nog wat heen en weer gepraat mee akkoord…. En dus gaan we er dan maar vanuit dat hij vertrouwen heeft in de reparatie en de “nieuwe” onderdelen. Anders had ik het echt niet gedaan.

Ik heb mijn dealer geïnformeerd over de afloop zover en hij was er niet blij mee maar vond het wel een verstandige beslissing en gang van zaken zo. Nu dus afwachten wanneer e.e.a. klaar zal zijn en dan hoe de machine rijdt en of die door de keuring komt…..
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Da's pech, Grand Dink weg ! (bijna) (Kedaron)

Bericht#3 » 25 mar 2014, 16:51

Welnu : de verkoper kwam langs met zijn auto en aanhanger een week later en heeft de machine vastgesjord-en-wel meegenomen. Hij zei dat hij hoopte in 2 a 3 dagen te kunnen bellen omdat het dan klaar zou zijn. Mijn reactie was : neem er nu maar de tijd voor, ik heb veel liever dat het goed gebeurt dan dat ik je over een week of twee weer moet bellen dat het niet goed is en ik heb nog een andere machine die ik kan gebruiken dus ik zit er niet om te springen. Maar nee zei hij, hij wilde er ook zo snel mogelijk vanaf . Weer maakte hij diverse toespelingen op het feit dat hij heel boos was op de voorgaande eigenaar dat die hem zo’n machine had verkocht en daar verhaal wilde gaan halen. Tja, maar dat is niet míjn probleem. Bovendien heeft zíjn eigen monteur het euvel ook niet opgemerkt, zo lijkt het tenminste…. de machine was voorafgaand aan verkoop geheel door zijn eigen monteur nagekeken en gereviseerd, zo was tenminste beweerd.

Ruim een week later word ik door hem gebeld. Geen probleem, had ik ook liever. Het verhaal is nu iets anders geworden : zijn eigen monteur heeft alles nagekeken en uiteraard is gebleken dat het blok gescheurd is. Ja, dat wist ik al zeker. Maar garantie of verdere coulance zit er niet in want ik had dat ding uiteindelijk bijna drie weken in mijn bezit (waarvan ik maar 3 dagen erop heb gereden, let wel) en er kon wel van alles met dat ding gebeurd zijn onder mijn hoede, nietwaar ? Ik zeg niets maar het zou dus mijn schuld kunnen zijn, maak ik uit zijn woorden op (misschien zat er oorspronkelijk een goede motor in en heb ik die stiekem vervangen voor een kapotte of zo ? Is dat de suggestie wellicht ?) (Niet gehinderd door enige technische kennis van zaken in dat geval, want daar heb ik totaal geen verstand van, ik ben een IT-er). Of van de vorige eigenaar. Maar zeker niet van hem of zijn eigen monteur blijkbaar. In ieder geval : er is een andere motor met zuiger en achterrem ingegaan maar niet die 70cc uitvoering. Hij kwam er namelijk achter dat van die een stapel bouten en ophangpunten waren afgebroken, en wéér is hij heel boos en nu op zowel de vorige eigenaar van “mijn” scooter als de leverancier van de geplande 70cc motor. Dat kost hem namelijk weer allemaal veel extra geld en tijd, moet ik me realiseren.

Maar goed, dat is niet mijn probleem vind ik (die opstelling heb ik van hem in deze overgenomen) en daar is niets aan te doen en wat zit er nu dan wel in ? Een nieuwer blok uit een GD uit 2006 met een 50cc cylinder, 16.500 KM op de teller. Een motor die een jaar ouder is dan wat ik had dus en 3000 ruim extra op de teller. Ja, zegt hij, maar ook deze motor heeft hij compleet laten reviseren en alles loopt perfect ! Ja, ja, dat zal mijn eigen monteur dan wel gaan bepalen want ik rij er geen meter op totdat die, conform afspraak, alles heeft gecontroleerd dus breng ‘m maar terug. Dat gebeurde dus de woensdag erop, ’s avonds werd de machine weer bij mij afgeleverd. Eigenlijk wilde hij hem meteen bij mijn dealer afleveren maar aangezien ik niet wist wanneer de machine terug zou komen, en ik niet weet of mijn dealer nu tijd voor me heeft, kon dat niet. Bovendien had ik geen zin in die confrontatie want mijn eigen monteur was het nog steeds geheel niet eens met de deal die ik gedwongen was te maken inzake de kosten.

Donderdag bel ik mijn monteur, die heeft pas volgende week dinsdag op z’n vroegst tijd. Vrijdag belt de verkoper, hoe het ervoor staat en of ik al iets weet. Dus vertel ik hem dat mijn monteur pas volgende week tijd heeft. Dat vond hij wel jammer, dat het zo lang moest gaan duren. Ik zei toch al dat ik geen haast had ermee, voor mij is het belangrijkste dat dat ding helemaal goed wordt nagekeken zodat ik me er veilig op voel. Goed, dinsdag breng ik de machine naar de dealer en die gaat ermee aan de slag. Je raad het al : woensdag belt de verkoper of ik al wat weet, maar helaas heb ik nog niets gehoord. Donderdag SMSt en belt hij alweer, echter met hetzelfde antwoord. “Dat duurt allemaal wel heel erg lang”. Jammer dan, mijn eigen monteur heeft ook de opdracht van mij om er zo lang over te doen als nodig is, als het maar grondig en goed gebeurt. Hij en ik kennen elkaar heel goed, al vele jaren, en hij weet wat ik verwacht en ik betaal ook voor die kwaliteit.

Door alles wat er tot nu toe is voorgevallen met deze scooter, heb ik totaal geen haast meer en ben ik ook niet meer zo meegaand en aardig. Vrijdag belt mijn monteur : de motor is op zich goed, alles zat nog dicht en hij kon zien dat aan deze “nieuwe” motor weinig gesleuteld was, vooral niet door doe-het-zelvers en amateurs, dat is heel positief, en op zich in orde was. Wel had ze een kleine beurt nodig gehad en bepaalde kleine dingen als pakkingen, ringen en smeringen moesten worden vervangen en bepaalde dingen opnieuw afgesteld (zoals de remmen die extreem slapjes waren), maar verder was het wel goed zo. Alles bij elkaar kostte dat dan ook wel weer zo rond de € 150,- aan arbeidsloon en onderdelen maar op zich was ik natuurlijk blij dat het geen hopeloze zaak was !

Vrijdag ’s avonds bel ik dus de verkoper dat mijn monteur zegt dat het in principe in orde was, dat er alleen nog een paar dingetjes moesten worden vervangen en afgesteld. Nou, daar is hij het helemaal niet mee eens want ze had een beurt gehad en dealers willen je alleen maar elke keer weer afzetten en geld aan je verdienen voor onnodig onderhoud ! De machine was helemaal goed toen hij ‘m afleverde en ik deed er beter aan om het onderhoud van beide GDs voortaan door hem te laten verzorgen want dat kon hij allemaal veel beter en vooral goedkoper. Daar ga ik maar niet op in en ik vraag hem naar zijn bankgegevens zodat ik, zoals beloofd, de resterende € 175,- naar hem kan overmaken. Hij vond ook wel dat dat tijd werd want ik had de machine nu alweer anderhalve week (ja, maar geen meter op gereden) en hij wist van tevoren al dat alles goed zou zijn. Zucht…

Zaterdag laat in de middag gaat de telefoon. Je mag één keer raden wie dat was. Juist ja. Hij had zijn bankrekening gecheckt en mijn overmaking stond er nog niet op. Dat klopt, zo leg ik uit, want ik ben zo druk bezig geweest met mijn werk, had zoveel in te halen dat ik daar niet aan toegekomen ben maar ik zal dat morgen, zondag regelen. Dat zou hij wel héél fijn vinden ja want hij gaat komende week met vakantie en dan wil hij het geld wel graag hebben om daarvoor te gebruiken. Hmmm….

Zondag maak ik het geld over, maandag stuur ik een SMSje of hij het heeft ontvangen. Jazeker, dat was dus helemaal goed. Na zijn vakantie zal hij weer contact met mij opnemen inzake het toekomstige onderhoud van beide machines en inzake één paneel van deze Grand Dink waarvan ik vond dat die eigenlijk opnieuw gespoten moest worden vanwege een lelijke plek en kras (zaten er al op toen ik d’r kocht, begon me later te irriteren) want dat kon hij heel goed en goedkoop voor me regelen ! Goed, jong….

Edit : bovendien weet hij, omdat ik hem dat bij de eerste ontmoeting had verteld, dat ik graag een S neus erop wil. Nou, die had hij intussen al voor mij geregeld (zonder mijn toestemming !) en die ging hij laten spuiten en dan ook meteen alle zwarte roosters in kleur. Ja maar.... dat wil ik helemaal niet. Jaweeeel, zegt hij, dat staat veel mooier dus dat gaat hij voor me regelen. Oh ja ? Over pushy gesproken....

Inderdaad, twee à drie weken later krijg ik een SMSje hoe alles gaat en wanneer we wat gaan afspreken voor het overspuiten en onderhoud. Ik was er echter helemaal klaar mee en heb er niet meer op gereageerd…. Niet netjes van mij ? Klopt, misschien niet…. maar ik was er echt helemaal klaar mee.

In de weken en maanden erna heb ik er veel op gereden en alhoewel bepaalde zaken mijzelf nog niet helemaal bevielen en stuk voor stuk zijn aangepakt en aangepast, moet ik zeggen dat ze een lekkere stevige machine is nu die op zich prima rijdt. Wat dat betreft dus is het allemaal in orde gekomen en heb ik er een goede en betrouwbare machine aan overgehouden, zij het dan na een hele hoop onnodige frustratie en bakken extra geld waar ik niet op zat te wachten.

Edit : later ging ze toch weer slecht rijden, zie derhalve Deel 2 van het verhaal in de link in het eerste bericht.

Volgende keer koop ik gewoon een nieuwe of toch maar één rechtstreeks van een dealer. Kost wat meer maar scheelt enorm in ergernis.

Caveat emptor !
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Da's pech, Grand Dink weg ! (bijna) (Kedaron)

Bericht#4 » 25 mar 2014, 17:02

NAWOORD :

een gebruikte scooter is gebruikt en daar kan je nog enige bijkomende kleine issues mee verwachten.

Maar wat ik dan niet verwacht, is een machine die letterlijk levensgevaarlijk is om op te rijden, en al helemaal niet van iemand die claimt dit type scooters van binnen en van buiten goed te kennen en ze zelf geheel te repareren en reviseren. IK kan dat niet zien. De verkoper HAD het kunnen zien of weten gezien zijn semi-professionele status, zoals hij tenminste zelf beweerde.

Maar goed, mijn eigen dealer zag het in eerste instantie ook niet (pas later toen die uit elkaar lag) dus dat kan. Alhoewel, dat betekent dan tevens dat de aan mij verkochte scooter NIET gereviseerd was, zoals werd gesuggereerd bij aanschaf. Maar de originele verkoper, dus die ervoor, heeft willens en wetens een levensgevaarlijke scooter doorverkocht. Iemand zal er maar een fataal ongeluk mee hebben. Ik zou het niet over mijn geweten kunnen krijgen maar ja, je hebt mensen gespeend van enige vorm van fatsoen, laat staan verantwoordelijkheids- en eergevoel.

Nogmaals : dat geldt NIET in eerste instantie voor de persoon waar IK nu de scooter van heb gekocht maar de voorgaande eigenaar. Alhoewel : hij claimt de Grand Dinks zelf samen met zijn eigen monteur te demonteren, reviseren en weer op te bouwen. Allemaal. Dan mag je toch wel enige kennis verwachten op dit gebied en dat zou hij of zijn monteur dan toch allemaal gezien moeten hebben....

Zelf zit ik in de computerwereld. Wij kopen ook wel eens gebruikte machines in, reviseren die en verkopen die weer. En het is voorgekomen dat ondanks een complete revisie, er iets mis bleek te zijn met een machine na verkoop. Dan gelden toch de normale regels van : reparatie geheel onder garantie of, als dat niet kan, gratis een vervangend vergelijkbaar product of, als dat niet aannemelijk wenselijk of mogelijk is, je geld terug. Dat is een kwestie van eer en arbeidsethos denk ik dan. Kost mij of ons dan geld maar ik slaap wel heel goed 's nachts.

En niemand wil belazerd worden, of überhaupt benadeeld worden, en normaal en eerlijk behandeld worden. Zelfs, of misschien JUIST, mensen die anderen graag benadelen of flessen. Ik snap het dus echt niet omdat ik zelf zo niet ben. Maar goed...

Ik vond ook dit nog als referentie en richtlijn :

http://www.nproject.org/nl/diversen/gar ... articulier

Dit bevestigde mijn reeds bange vermoeden dat je in de praktijk als consument, wanneer je iets hebt gekocht bij een NIET-professionele verkoper, eigenlijk geen poot hebt om op te staan en het afdwingen van eventuele garantie meer kan kosten dan het oplevert.....

Helaas pindakaas, daar komt het op neer.

Ik had dus maar te slikken wat de particuliere verkoper nog wilde doen ter compensatie. Ik moest dus, als ik alsnog een werkende scooter wilde, een paar honderd euro erbij leggen. Anders zat ik met een levensgevaarlijk wrak waar ik niets mee kon en waarvan ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om die aan iemand door te verkopen in toenmalige staat.

En dan had ik inderdaad net zo goed, altijd achteraf geluld natuurlijk, een nieuwe kunnen kopen voor bijna hetzelfde geld. Maar ja, dat weet je niet van tevoren anders had je het natuurlijk niet zo gedaan. Overbodig gezwets dus.

Denk dus goed na voordat je iets koopt van een particuliere verkoper, dat is de strekking van dit hele verhaal :-)
Laatst gewijzigd door Amendoim op 25 mar 2014, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Eric L

Re: Da's pech, Grand Dink weg ! (bijna) (Kedaron)

Bericht#5 » 25 mar 2014, 17:08

Om een lang verhaal kort te maken.
Ik koop een scooter nieuw.
Dan weet ik zeker dat daar niet mee gekl**t is en het scheelt een hoop ergernis.

Groet Eric
0 x

Gebruikersavatar
Ilse
Berichten: 170

Re: Da's pech, Grand Dink weg ! (bijna) (Kedaron)

Bericht#6 » 26 mar 2014, 11:22

Das niet mis nee, een gescheurd blok is inderdaad levensgevaarlijk...

Maarja, als je een scooter 2e hands koopt is het eigenlijk altijd maar een gok, sommige dingen kun je ook ter plekke soms niet zien.
Dat had ik bij mijn eerste scooter, een Kymco Vitality uit 2007, van een jongen die net zijn autorijbewijs had gehaald en zelf ook als scootermonteur
werkte. Voor alle zekerheid heb ik toen Alwin meegenomen (ik was ook best wel een noob op dat gebied), en die heeft alles zover nagekeken zover als het kon.
Die heeft vooral de goede eigenschap dat hij nogal een 'puntenneuker' is :mrgreen:
Het een en het ander moest ook mettertijd vervangen worden, maar voor 500 had ik toch een nette scooter. Helaas bleek later dat er onder de vario ook een klein scheurtje in het blok zat. Was echt maar heel klein, maar aan het einde van het scheurtje een piepklein gaatje geboord, en het heeft nooit meer opgespeeld
en is ook nooit verder gescheurd.

Toch is het misschien dus handig, vind ik dan, als je er zelf weinig verstand van hebt, om iemand mee te nemen die dat wel heeft. Mocht je ooit nog via
een particulier een scooter kopen kan dat prima. Je kunt dan bijvoorbeeld vragen of iemand van het forum met een beetje technisch inzicht mee wil gaan :D
Nee heb je, ja kun je krijgen.
0 x
Mama Angel! 8-)

Afbeelding

The tiny ant dares to enter the lion's ear... -Armenian proverb

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Da's pech, Grand Dink weg ! (bijna) (Kedaron)

Bericht#7 » 26 mar 2014, 12:04

Voor dit soort situaties is er een mooi spreekwoord: Bezint eer gij begint.

Vandaar ook dat ik de B&W nieuw gekocht had in 2006 bij Casteelen in Hilversum, na eerst de 2e hands markt af geschuimd te hebben op zoek naar een knappe scooter.

gr,Cor
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Da's pech, Grand Dink weg ! (bijna) (Kedaron)

Bericht#8 » 26 mar 2014, 23:44

@Ilse : je hebt gelijk al kende ik toen niemand met gedegen kennis en ervaring om dat voor mij te bepalen. Mijn eigen monteur was toen nog volop in dienst ergens en kon niet mee. Verder kende ik niemand. Nu ga iki binnenkort weer wat onderdelen halen, o.a. een blok, en nu gaat hij wel mee want dit gebeurt me niet nog een keer :-)

@ Cor : mooie machine, ik wil er ook weer een.....
0 x

Social Media

   

Terug naar “Ervaringen met Dealers, Winkels, Leveranciers etc. (Reviews)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer