weer even een update . na veel wikken en wegen en sparen de knoop doorgehakt . de standaard AGM 50 cc heeft gewoon te weinig koppel om in de stad lekker met het verkeer mee te komen en het blokje had ook wat bijgeluiden die er niet in hoorde.
dus bij Brink motoren een 70cc Lifan aangeschaft.
de montage had nog wat voeten in de aarde wat ik graag ter kennisgeving hier plaats.
het blokje zou 1 op 1 passen en hing er dan ook in een avond onder. in eerste instantie was het enigste probleem de stekker verbinding van de stator/dynamo. dat is een vaste 4 polige stekker bij het oude blok en lossen stekkertjes bij het Lifan blok. de wisselspanning is bij het oude blok 2 gele draden en bij het Lifan blok een gele en een witte draad. de draadboom van de caferacer heeft ook een gele en witte draad. dus origineel zat er een gele aan een witte draad. met het Lifan blok kon ik dus gek genoeg alles kleur op kleur doen en verwachte dat dat goed zou zijn. eenmaal alles geplaatst kon ik starten en werkte alles gewoon. ook de verlichting. echter na 2 dagen rijden was mijn accu leeg. .
accu opgeladen en doorgemeten . was goed. laadspanning meten met draaiende motor gaf meteen de oorzaak van de lege accu. totaal geen laadstroom.
na wat rondvraag op facebook blijken er 2 systemen te zijn. een single phase dynamo waarbij ook de cdi en de normale verlichting gevoed worden door de dynamo. (mijn brommert) en nieuw is het split phase systeem waarbij alles door de accu gevoed wordt.
de enigste oplossing hiervoor is de stator en vliegwiel van het AGM blok in het Lifan blok te zetten . ook het vliegwiel inderdaad. deze lijkt optisch 100% hetzelfde maar als je er een stuk ijzer langs haalt tel je bij het AGM vliegwiel 5 magneten en bij het Lifan blok 4 stuks.
nu heb ik wel weer 13.6 volt op de accu met draaiende motor.
eind goed al goed al goed . en moet zeggen (tegen alle berichten in) dat die 70 cc trekt als een beer.
de setup bestaat nu uit dit blok met standaard vertanding (12 tanden voor) en een 54 kmh cdi.
hij blijft dus aan de veilige kant van de wok maar trekt werkelijk geweldig op.
blokje loopt mooi stil , ook door de standaard uitlaat , en schakelt heerlijk soepel.