Ik ben Niels

Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen. Prettig kennis te maken!
Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Ik ben Niels

Bericht#1 » 07 jun 2021, 10:19

Beste allemaal,

Na al enige topics te hebben gelezen heb ik mij geregistreerd op dit forum.
Ik zal mij voorstellen. Ik ben Niels, 38 jaar, getrouwd en vader van 3. Verpleegkundige van beroep en woonachtig in het mooie Twente.

"vroeger" als tiener diverse brommers en scooters gereden. Toen geen benul van gevaar en verantwoordelijkheid en het kon mij toen niet snel genoeg gaan en dan zomers lekker in de korte broek :oops:
Gelukkig nu wijzer én verstandiger. Sinds ruim een jaar een zeer mooie retro snorscooter en ik vind het heerlijk om te rijden maar de scooter gaat in de verkoop want ik vind 25 km/u toch te langzaam en ik vind mij zelf toch wat te groot voor deze scooter.
Na een zoektocht ben ik verliefd geworden op de hanway 50 raw in mat zwarte uitvoering. Wat vind ik dat een plaatje en zie mezelf al zo rijden. Ik heb er voor gekozen om deze brommer wel nieuw en niet tweedehands te kopen en bij een lokale dealer aan te schaffen zodat deze fatsoenlijk afgemonteerd wordt en ik ook bij garantie zaken en beurten dicht bij ben. Dan maar iets meer betalen maar voelt beter. Ik hoop snel mijn scooter verkocht te hebben zodat we deze kunnen aanschaffen.

Ik hoop op dit forum naast leuke contacten ook wat wijzer te worden want heb nog een aantal vragen.
Zo wil ik graag het advies hebben qua inrijden. Advies over tassen voor langere tripjes (betaalbare zadeltassen, tanktas?) en in de toekomst andere cdi, niet voor snelheid maar meer om iets meer toeren te hebben maar wel binnen de 54 km/u. Ik lees dat sommige begrensde exemplaren echt 40 als top snelheid hebben en dat is als je 45 mag toch echt te laag en daarnaast vind ik met het verkeer meerijden in de bebouwde kom toch echt veiliger dan continu rakelings ingehaald worden door auto's. Of werk deze brommer niet meer met een cdi?

Groet Niels :thumbsup:
1 x

Gebruikersavatar
Mark22
Berichten: 111

Re: Ik ben Niels

Bericht#2 » 07 jun 2021, 11:04

Welkom Niels!
Hanway 50 caferacer is een goede keuze! Bij goed onderhoud kan ie probleemloos vele kilometers maken. Ik heb zelf een tweedehands AGM 50 caferacer uit 2015 (hetzelfde als Hanway) en er zit een 55kmh CDI in, rijdt een stuk beter dan de standaard 40/45. Deze zit onder het zadel en kan je zo vervangen.

Voor het inrijden kun je in de handleiding kijken. Eerste 300km niet meer dan 75% gas geven was het geloof ik, maar dat moet je even voor de zekerheid checken. Ook moet je de olie vervangen na die 300km. In hoeverre dat echt nodig is weet ik niet, die van mij stond al op 3000km toen ik 'm kocht.

Voor tassen kun je kijken naar zadeltassen. Je hebt heel veel die je aan de zijkant kunt monteren (wel met een extra beugel) of bovenop de passagiersplek (dat heb ik). Voor dat laatste kun je kijken naar Bagster. Makkelijk te (de)monteren, veel bergruimte en eenvoudig in gebruik. Mogelijk wel wat aan de dure kant.
Tanktassen vind ik maar méh, maar dat is een persoonlijke keuze.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Ik ben Niels

Bericht#3 » 07 jun 2021, 14:05

Welkom Niels. Er komt een euro 5 variant met injectie aan heb ik gehoord, deze zal met een ECU werken. Weet niet of dat zo makkelijk te prikkelen is. Laat je dus goed informeren, ik zou voor de euro 4 gaan.

Wat inrijden betreft: veel op verschillende toerentallen rijden, maar nooit lang op 1 toerental blijven hangen. Je kunt 'm dus best even naar de top laten trekken, maar niet 12 Km achter elkaar op een polderweg tegen de begrenzing aan janken. Afwisselend rijden zodat het motortje aan alles went en op verschillende toeren inslijt. Mijn ervaring is dat ze na 2500 tot 3000 Km echt lekker los beginnen te draaien, en ook steeds soepeler schakelen. Binnen 500 Km terug voor een eerste beurt, deze zijn bij een goede dealer vaak gratis, dan wordt de inloopolie uit de fabriek vervangen voor standaard 10W40 (voor natte koppeling) en daarna om de +/- 1500 Km een beurtje.

Als je 1,80 + bent zou ik ook eens kijken naar de Hanway Scrambler, zit net wat lekkerder. En heeft meer power, is ook zwaarder en langer.

Succes met de aankoop!
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Re: Ik ben Niels

Bericht#4 » 09 jun 2021, 09:07

Dank voor de verwelkoming.

Ik kwam een tweedehandse tegen uit 2017 die er nog zeer goed uit zag en dit scheelt ook nog eens veel in de portemonnee. Op het eerste gezicht en rij indruk lijkt deze goed te zijn onderhouden. Het betreft een mat zwarte uitvoering. De tank is alleen beetje vlekkerig. Waarschijnlijk een keer verkeerd gewassen of behandeld. Dat blijft een dingetje bij matte verf. Iemand nog een tip om dit een klein beetje te herstellen? Of andere poetstips om de wat mindere delen te optimaliseren?

Vanavond haal ik hem op en heb er onwijs veel zin in.. :thumbsup:

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Ik ben Niels

Bericht#5 » 09 jun 2021, 09:37

Ziet er goed uit, ik vind die eerste generatie uitlaten erg gaaf. Hopelijk geen benzine over de tank gegaan, dat krijg je niet zo snel mooi. Beste resultaat op de verf krijg je met siliconespray, geeft een lekkere diepe glans. Ik was ze altijd eerst met autozeep (Wash & Shine) en dan oppoetsen met siliconespray. Verwijdert ook goed het kettingvet. Daarna geef ik het chrome, boutjes en beginnende roestplekjes nog een coating met zuurvrije vaseline uit een spuitbus. Die uitlaat krijg je heel snel weer mooi met kachelzwart, te halen bij warmteservice, 7,50 voor een tube waar je je leven lang mee doet. Remreiniger is geweldig spul voor alles wat je echt wilt ontvetten, dan poetsen en opnieuw smeren waar nodig.

Goed testrijden en luisteren naar het blokje, voelen of het niet raar trilt en lekker wil optrekken. Veel veilige kilometers gewenst!
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Re: Ik ben Niels

Bericht#6 » 09 jun 2021, 12:13

Gaat met siliconenspray het matte juist niet glanzen?
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Ik ben Niels

Bericht#7 » 09 jun 2021, 13:03

Heel even, maar trekt snel in. Zeker met dit zonnetje. Het is wel aan te raden het zadel en handvaten over te slaan.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Re: Ik ben Niels

Bericht#8 » 09 jun 2021, 13:04

Ik ben benieuwd. Zal dit weekend eens kijken.
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Ik ben Niels

Bericht#9 » 09 jun 2021, 13:09

Speedwax van de Action werkt goed op mijn mat-zwarte tank.

en dat spul moet je óók niet op je zadel of handvatten spuiten!! :-D
0 x

Gebruikersavatar
minibrekkers
Berichten: 21

Re: Ik ben Niels

Bericht#10 » 09 jun 2021, 13:48

Oke, dank voor de tip..


Nog 1 klein vraagje...
Er zit nu een cdi in en rijdt 65 km/u. Ik wil echter dat de brommer max 54 km/u rijdt.
Er moet dus een andere cdi in. Maar er zijn zoveel soorten, van heel goedkoop tot heel duur. Kan iemand mij misschien een linkje geven met de juiste voor deze brommer?
0 x

Social Media

   

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer