Hanway raw 50 oost Zeeuws-Vlaanderen

Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen. Prettig kennis te maken!
Gebruikersavatar
Joop van der have
Berichten: 13

Re: Hanway raw 50 oost Zeeuws-Vlaanderen

Bericht#11 » 22 jun 2024, 19:19

Een nuttige en nette accessoire Arjan! Zicht is alles.
Nu moet ik zeggen, dat ik best redelijk zicht heb in mijn spiegels, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik tamelijk klein ben.
0 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1225

Re: Hanway raw 50 oost Zeeuws-Vlaanderen

Bericht#12 » 23 jun 2024, 07:27

Mooie oplossing zo met die verbreders.
0 x
Groeten Peter.

Dionysius
Berichten: 187

Re: Hanway raw 50 oost Zeeuws-Vlaanderen

Bericht#13 » 24 jun 2024, 12:58

reinaart schreef:Hallo mijn naam is Arjan, ik woon in Hulst en heb vorige week een nieuwe Hanway caferacer aangeschaft. Heb goede herinneringen aan het rijden met/knutselen aan brommers en het leek me leuk er weer eens een te hebben.

Mijn eerste ervaringen met de Hanway brommer waren niet best. Na twee dagen lag er al een plasje benzine onder de brommer en de benzine bleef uit de carburateur gutsen. De dealer waar ik de brommer gekocht heb zit in Steenbergen (minstens een uur rijden) en de dichtsbijzijnde dealer (Sint Jansteen) is met vakantie. Er bleef niet veel anders over om dan maar zelf het euvel op te lossen. Het was me al gauw duidelijk dat het probleem bij de vlotter lag die de brandstof toevoer onvoldoende goed afsloot. Na het compleet demonteren van de carb zag ik dat er benzine in de vlotter zat en het was dus duidelijk dat de vlotter lekte.
Via de dealer in Steenbergen kreeg ik van de importeur een nieuwe carb opgestuurd en nadat ik die gemonteerd had was het probleem opgelost. Fijn dat ik nu meteen weet hoe een en ander in elkaar steekt maar toch een slechte beurt voor Hanway lijkt me. De wijze les is ook dat je toch maar beter je brommer bij een dealer in de buurt kunt kopen ;) .

Ik zou graag in contact komen met andere Zeeuws-Vlaamse (Zeeuwse) eigenaars van een Hanway caferacer. Vooral voor het uitwisselen van technische info/ervaringen en natuurlijk voor tochtjes door onze mooie streek.

Groet,

Arjan


Mooie bromfiets Arjan! Die fraaie tassen staan 'm ook goed. De kenner zal zien dat er ook bij mij iets gebeurd is met de spiegels. Een kleine aanpassing om het geheel een wat "sportiever" uiterlijk te geven. Je kan er nog wat in zien ook.

Hoewel ik niet uit jouw buurt kom en geen Caferacer meer heb maar een Muscle, kan ik je misschien in de toekomst best eens helpen via het forum. Een dealer in de buurt is handig, maar in deze tijd vaak lastig te realiseren.

Online is er gelukkig best wat hulp te vinden. Ook onderdelen (al dan niet van Hanway zelf) zijn goed voorradig, omdat het oude en veelgebruikte techniek is. Voor een paar honderd euro heb je zelfs een heel nieuw blok voor dat apparaat van je. Verschillende bekende Nederlandse webshops zoals bijvoorbeeld Loef en 4 Takt Winkel kunnen je helpen met informatie en onderdelen.

Het is allemaal geen topkwaliteit, dat heb je zelf vast al ontdekt, maar het kost ook niet veel. Ik denk echter dat als je er met beleid op rijdt (effe warm laten worden, niet pushen tot de limiet, etc.) en niet vies bent van een klusje of onderhoud, je er toch lang veel plezier van kan hebben.

Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
reinaart
Berichten: 8

Re: Hanway raw 50 oost Zeeuws-Vlaanderen

Bericht#14 » 25 jun 2024, 07:43

Die spiegels zien er inderdaad prima uit. Weet jij toevallig of deze Ali carburateur revisie onderdelen geschikt zijn voor de Hanway Raw 50 ? De vlotter ziet er iets anders uit dan het originele exemplaar maar past wel in mijn oude (defecte) carburateur. Of die vlotter ook werkt weet ik niet.

https://nl.aliexpress.com/item/1005003574773482.html

Groet,

Arjan
0 x

Dionysius
Berichten: 187

Re: Hanway raw 50 oost Zeeuws-Vlaanderen

Bericht#15 » 28 jun 2024, 09:06

reinaart schreef:Die spiegels zien er inderdaad prima uit. Weet jij toevallig of deze Ali carburateur revisie onderdelen geschikt zijn voor de Hanway Raw 50 ? De vlotter ziet er iets anders uit dan het originele exemplaar maar past wel in mijn oude (defecte) carburateur. Of die vlotter ook werkt weet ik niet.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003574773482.html
Groet,
Arjan

Zo ver ben ik nog niet gegaan, hoewel ik daar wel heb gesnuffeld naar een setje hoofdsproeiers. Ik heb de carburateur uit elkaar gehaald, een ultrasoon badje gegeven en op hoop van zegen weer in elkaar gezet. Dat heeft 'm goed gedaan, hij loopt weer prima.

Ik zag dat er nogal wat spul te koop is in China en alles lijkt ook op elkaar. PZ19 lijkt me wel het juiste type. Ik heb daar ook naar gekeken. Die carburateur lijkt heel veel op wat er origineel onder zit hè? Compleet met benzinekraantje. En meteen een euro 3 model, da's fijn als je van al dat euro 4 en 5 spul af wil.

Of de vlotter werkt, kun je testen. Volgens mij ook zonder dat hij op de brommer zit. Dat setje ziet er interessant uit. Misschien doet 'ie het wel prima. Als je het zeker wil weten en snel door wil, kun je er ook voor kiezen om de onderdelen in een Nederlandse winkel te kopen.
0 x

Gebruikersavatar
reinaart
Berichten: 8

Re: Hanway raw 50 oost Zeeuws-Vlaanderen

Bericht#16 » 28 jun 2024, 18:04

Bedankt voor je reactie. Ik heb er nu een goed werkende carburateur op zitten dus ik ga voorlopig niet experimenteren met een andere carb hoewel ik wel nieuwsgierig ben of die Ali vlotter zou werken.

Wat is eigenlijk het voordeel van een Euro 3 model boven een latere versie ?

Ik maak nu dagelijks ritjes in de buurt omdat het weer zich daar ook prima voor leent. Oost Zeeuws-Vlaanderen is vooral bekend van de vele polderdijken waar van oudsher rijen populieren op stonden. Van die dijken heb je ook een mooi uitzicht over het lager gelegen land. Mijn vader had vroeger ook zo'n dijk met 200 populieren, moest als jongen vaak helpen met snoeien etc.

Westerschelde dijk niet ver van Lamswaarde :

Afbeelding
Afbeelding

Dijk met populieren:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Arjan
1 x

Dionysius
Berichten: 187

Re: Hanway raw 50 oost Zeeuws-Vlaanderen

Bericht#17 » 17 jul 2024, 09:45

Op mijn euro 4 carburateur zit naast een lucht en en stationair schroef ook nog een elektronische lucht regeling. De afstelling is dus afhankelijk van meer dan jouw handmatige instellingen alleen en dat betekent dus meer plekken waar iets mis kan gaan. Je hebt niet meer de volledige controle. De ECU, de lambda in je uitlaat en de bedrading kunnen stuk gaan.

Een euro 3 model carburateur heeft geen via de ECU/lambda gestuurde lucht regeling. De ECU en lambda worden als het ware buiten spel gezet als je een euro 3 carburateur plaatst (je kan het wel gewoon laten zitten). Mijn Muscle loopt prima met het hele euro 4 feest, dus ik laat het lekker zitten. Als het stukgaat of onbetrouwbaar wordt, dan denk ik dat ik er een euro 3 carburateur op zet.

Op dit moment geniet ik er gewoon lekker van. Jij ook zo te zien! Wat een mooie omgeving zeg. Ik rijd met mooi weer (nog niet echt veel gehad) naar mijn werk, naar een nabijgelegen stad voor een hapje en een drankje of zomaar op mijn gemak een ritje in de omgeving. Ik heb in jaren niet zoveel plezier gehad van een tweewieler als van deze. Hiervoor had ik kort een elektrische bromfiets (twee eigenlijk), maar dat bleek toch niet de beste oplossing voor mij. Je bent beperkt qua afstand en zo'n accu moet je echt babysitten. Bovendien was de laatste die ik had een belachelijk duur exemplaar. Dat betekent een hoge verzekeringspremie en ik durfde het ding eigenlijk nergens neer te zetten.

Elektrisch is anders, maar ook super leuk rijden. Ik heb echter geen spijt van de overstap. Het vertrouwde geronk van zo'n klein viertakt motortje is super leuk en met 14 liter peut kun je heel ver rijden en laat je elke elektrische brommer vanzelf achter je. Bovendien heeft die gekke Muscle karakter, een goeie smoel.

Ik ben stiekem aan het loeren naar zo'n Mash Dirt track 50 voor erbij. Past net in het schuurtje ha, ha! Wat is dat model een snoepje om te zien en het motortje is hetzelfde.
1 x

Gebruikersavatar
reinaart
Berichten: 8

Re: Hanway raw 50 oost Zeeuws-Vlaanderen

Bericht#18 » 18 jul 2024, 08:06

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, goed te weten dat het monteren van een euro 3 carb een optie is.

Groet,

Arjan
0 x

Dionysius
Berichten: 187

Re: Hanway raw 50 oost Zeeuws-Vlaanderen

Bericht#19 » 19 aug 2024, 15:25

reinaart schreef:Die spiegels zien er inderdaad prima uit. Weet jij toevallig of deze Ali carburateur revisie onderdelen geschikt zijn voor de Hanway Raw 50 ? De vlotter ziet er iets anders uit dan het originele exemplaar maar past wel in mijn oude (defecte) carburateur. Of die vlotter ook werkt weet ik niet.

https://nl.aliexpress.com/item/1005003574773482.html

Groet,

Arjan


Nope, PZ19 setje past in ieder geval niet op de carburateurs van een Hanway Muscle 50 en een Mash Dirt Track 50. Afdichting misschien wel en ik twijfel over de vlotter, maar de hardware is anders.
0 x

Dionysius
Berichten: 187

Re: Hanway raw 50 oost Zeeuws-Vlaanderen

Bericht#20 » 28 aug 2024, 12:34

reinaart schreef:Bedankt voor je reactie. Ik heb er nu een goed werkende carburateur op zitten dus ik ga voorlopig niet experimenteren met een andere carb hoewel ik wel nieuwsgierig ben of die Ali vlotter zou werken.

Wat is eigenlijk het voordeel van een Euro 3 model boven een latere versie ?

Ik maak nu dagelijks ritjes in de buurt omdat het weer zich daar ook prima voor leent. Oost Zeeuws-Vlaanderen is vooral bekend van de vele polderdijken waar van oudsher rijen populieren op stonden. Van die dijken heb je ook een mooi uitzicht over het lager gelegen land. Mijn vader had vroeger ook zo'n dijk met 200 populieren, moest als jongen vaak helpen met snoeien etc.

Groet,

Arjan

Update en vast ook leuk voor jou (en anderen) om te weten.

Ik heb op mijn andere bromfiets, een Mash Dirt Track 50 door omstandigheden (troubleshooting) de originele E4 carburateur (dezelfde als op mijn Hanway Muscle 50) vervangen door een E3 exemplaar uit de Orient.

Het is een PZ19 met benzinekraantje en kabel choke (er zijn ook eenvoudigere/goedkopere exemplaren). Kostenplaatje is ongeveer 18,00 euro. Zo uit de doos erop gezet. Stationair en lucht aangepast aan de motor. Sluit keurig aan op het luchtfilter. Lijkt als een trein te lopen. Nu is er bij mijn Mash mogelijk nog iets aan de hand, maar ik kan in ieder geval zeggen dat hij met deze PZ19 goed stationair loopt, op het gas reageert en ook prima zijn topsnelheid aantikt. Mocht er eens iets mee zijn, dan pak je bij wijze van spreken gewoon een andere van de plank.

Wel is de binnenkabel van het gas wat te lang (of de buitenmantel te kort). Het gaat wel, maar je houdt dan bij je gashandvat wat speling. Ook als je het stelbusje op de kabel helemaal uitdraait. Je kan het vaste tonnetje aan het begin van de binnenkabel één positie verder zetten in het gashandvat, maar dat is dan weer net teveel. Heb je niks aan.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Stel je even voor”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

Aanmelden  •  Registreer