Meerdere kaarten op je Garmin installeren

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Meerdere kaarten op je Garmin installeren

Bericht#1 » 05 aug 2017, 22:57

Tijdens het Bad Lear weekend kwam er de vraag of er een how to was om meerdere kaarten op een Garmin te installeren. Dus b.v. de Europa map en de Open fiets map.

In deze tutorial ga ik laten zien hoe je dat kunt doen. Ik ga dit alleen doen voor de Windows versie van Basecamp aangezien ik geen Apple apparaten heb. Het zou kunnen dat dit het zelfde werkt maar ik kan dit niet testen.
Tevens kun je op deze manier delen van kaarten installeren zodat je geheugen van je Nuvi of Zumo niet gelijk vol zit.

Wat heb je nodig:
Een garmin navigatie apparaat
Een PC met Basecamp
De open fiets map van je keuze http://www.openfietsmap.nl/

Nu zullen de meeste van ons niet zulke grote afstanden afleggen dus de Benelux map en/of de Germany zullen het meest gebruikt worden.

Om te beginnen download je de map die je nodig hebt van http://www.openfietsmap.nl/ en slaat hem op op je computer. Hier pak je hem uit en dan klik je op setup.exe. Het programma vraagt dan om een installatie taal, hier klik je op Nederlands en de installer begint.
Heb je reeds een OpenFietsMap geïnstalleerd dan krijg je een melding. Hier in vraagt de installer of je de oudere versie wil verwijderen. Klik op OK om de oudere versie te verwijderen en de nieuwe OpenFietsMap te installeren.
Hierna opent de installer een veld waarin het zegt dat Mapsource en/of Basecamp afgesloten moeten worden voordat de installatie door kan gaan. Klik Volgende.
Bij de Licentieovereenkomst klik Akkoord.
Bij de installatielocatie kun je, als je hem op een andere plek op je PC wil installeren dan aangegeven, de installatie map aanpassen. Pas je hier niets aan dan zet de installer ze automatisch in de goede map.
Klik op installeren en de installatie begint.
In de installatie klaar klik dan op voltooien.

Open Basecamp en klik boven in op Kaarten. In het menu wat tevoorschijn komt kun je zien of de OpenFietsMap goed geïnstalleerd is, er staat dan in mijn geval dit.


Afbeelding

Sluit nu je Garmin aan op de PC en wacht tot hij door Basecamp wordt herkent.


Afbeelding

Klik nu bovenin Basecamp weer op Kaarten en dan op Kaarten installeren.
Basecamp gaat dan opzoek naar een apparaat waar hij de kaarten op kan istalleren.

Afbeelding

Ik heb er maar 1, maar bij Device kun je je Garmin apparaat selecteren mocht je er meerdere hebben.
Heb je het juiste apparaat geselecteerd klik dan op Continue.

Nu opent Mapinstall.

Afbeelding

Onder de Map zie je 1.76 GB free (6 KB used) staan. Dit geeft aan hoeveel ruimte er op je Garmin beschikbaar is om kaarten te installeren.
Daar onder staat 0 total maps selected. Elke kaart die je met Mapinstall wil installeren is verdeelt in vakken. Elk zo’n vakje noemen ze een map.
Daar onder staat City Navigator Europe NT 2017.2. Dit is de naam van de kaart die Mapinstall op dat moment inbeeld laat zien.


Als voorbeeld gaan we een rit maken van uit Alkmaar naar Frankfurt Am Main. De route zal lopen via Utrecht, Aachen en Koblenz
Hier heb je dus 3 kaarten voor nodig op je Garmin, De City Navigator Europe, de OpenFietsMap Benelux en de OpenFietsMap Germany.
Wil ik die alle 3 op mijn Garmin installeren dan kom ik ruimte te kort.
Om toch de 3 kaarten er op te krijgen gaan we niet de gehele kaarten installeren, maar enkel de gebieden die we nodig hebben en eventuele omliggende (mocht je een keer de weg kwijt zijn :schater: ;) )


De City Navigator Europe Map.

Onder in Mapinstall selecteer je de City Navigator Europe map en je zoemt in op het gebied wat je nodig hebt.
Met je muis ga je nu gebieden selecteren die je voor je route nodig hebt. Als je met je muis op een gebied gaat staan dan wordt dat geel omlijnt.

Afbeelding

Klik je nu met je linker muisknop dan wordt dat gebied zwart omlijnt en is het geselecteerd voor installatie. Heb je een gebied geselecteerd wat je niet nodig hebt, dan ga je met je muis erop staan en klik je met je rechter muisknop, de omlijning wordt nu grijs en het gebied wordt niet geïnstalleerd.

Dit zelfde doe je voor de OpenFietsMap Benelux.

Afbeelding

En de OpenFietsMap Germany.

Afbeelding

Zoals je ziet hebben we nu op de 3 kaarten samen 122 gebieden (maps) geselecteerd met een grote van 959.3 MB.
Als je dit installeert heb je dus alleen de gebieden en op staan waar je doorheen rijd op je route van Alkmaar naar Frankfurt Am Main.
Je kunt nu naar hartenlust gebieden op de kaarten toevoegen tot dat je geheugen vol zit.

Als je alles geselecteerd hebt wat je nodig hebt dan klik je op continue en je krijgt dat het volgende beeld.

Afbeelding

Hier klik je op Install en Mapinstall zal de door jou geselecteerde kaarten op je garmin gaan installeren.

Bij mij is Mapinstall daar in zijn tijds prognose altijd pessimistisch in, over het algemeen duurt het niet zo lang.
Al met al duurde het nog geen 10 minuten om alles op de Garmin te installeren.

Afbeelding

Goed alles staat er op. Ontkoppel de Garmin en check of de installatie goed gegaan is door de kaart info op je Garmin te bekijken

Afbeelding

Yup, succes!


Hou er wel rekening mee dat je nu dus alleen een gedeelte van de kaarten er op hebt staan. Ga je bijvoorbeeld naar Antwerpen dan zul je dit hele proces opnieuw moeten doen om dat gedeelte van de route op je Garmin te zetten.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Navigatie Systemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer