Bromfietsnavigatie voor de smartphone.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Bromfietsnavigatie voor de smartphone.

Bericht#1 » 02 sep 2017, 12:36

Sinds ik mijn bluetooth intercom in mijn helm gebouwd heb, ben ik op zoek naar een app die mij goed kan begeleiden. Topografie is nooit mijn sterkste vak geweest en het valt mij tegen hoe vaak je een situatie tegenkomt waarbij je je eigen creativiteit moet gebruiken om verder te komen. Alleen daarom al zou ik mijn motorrijbewijs willen halen...

Voor de auto is de HERE we go-app helemaal fantastisch. Gratis kaarten voor de hele wereld die je offline kan gebruiken en gewoon goede begeleiding. Is ook goed up to date.
Wat deze app niet kan is gesproken fietsnavigatie. Je komt een heel eind door autonavigatie in te stellen met snelweg vermijden, maar bijvoorbeeld in delen van Amsterdam en Duivendrecht kom je helemaal niet bij de auto's in de buurt en moet je navigeren via de borden.

Dan zag ik als tip de app OsmAnd voorbij komen. Deze schijnt wel gesproken fietsnavigatie te doen. Als ik echter een bestemming aan de andere kant van mijn woonplaats invoer, wordt ik steevast over de hei gestuurd, waar je met de scooter niet mag komen.
Ook deze app is gratis en je hebt een kaart of 6 die je gratis kunt downloaden, waarvan Nederland er 1 is.

Graag hoor ik van de ervaringsdeskundigen hier wat het meest gebruikt wordt. Of is het gewoon een feit dat toeren in Nederland gepaard gaat met de nodige frustraties?
0 x

Gebruikersavatar
VincentB
Berichten: 385

Re: Bromfietsnavigatie voor de smartphone.

Bericht#2 » 02 sep 2017, 12:41

Ik gebruik altijd Google Maps of maps.me.
Navigatie is prima. Snelwegen uitschakelen.

Natuurlijk word je dan nog vaak genoeg over provincialewegen e.d. gestuurd, maar daar lopen toch vaak bromfietspaden/paralelwegen.
Af en toe kan het voorkomen dat ik moet omdraaien en een kleine omweg moet maken, maar over het algemeen is het prima frustatieloos rijden hoor.
0 x
Record op een dag: 660km

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Bromfietsnavigatie voor de smartphone.

Bericht#3 » 02 sep 2017, 12:52

Kijk eens of je wegkomt met "Waze".
Een navigatieprogramma wat is gebaseerd op Google Maps.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Miglow
Berichten: 952

Re: Bromfietsnavigatie voor de smartphone.

Bericht#4 » 02 sep 2017, 16:53

Het blijft sowieso behelpen met bromfiets en navigatie in Nederland. Al is het maar door het ontbreken van enige logica op regelgeving. Maar wat wel veel scheelt is een stuurhouder voor je mobieltje zodat je kunt zien waar de b*tch in kwestie je nou precies heen wil hebben. Ik herinner me van Almere de instructie: Ga westelijke op ***dreef richting ***tunnel.

Wtf?
2 x
Afbeelding

Life without a me is like a broken pencil, pointless. :lol:

Zelfs met een dikke plaat voor je kop, moet je ooit een helm op.

Als ik scooter wil rijden, word ik wel pizzakoerier.

Gebruikersavatar
ROADHOGG
Voormalig STN Lid
Berichten: 1070

Re: Bromfietsnavigatie voor de smartphone.

Bericht#5 » 02 sep 2017, 20:08

Ik gebruik Navigator op m'n Android telefoon, met snel en dubbelbaanswegen uitgeschakeld dit bevalt zeer goed, app is gratis werkt wereldwijd (kunt alle landen die je nodig hebt downen, bespaard weer geheugen) en off-line
2 x
"I apologize in case I did not offend you"

DAGRECORD : 465 Km.

https://www.scootertourclubnederland.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=9947

Gebruikersavatar
opurk
Berichten: 23
Contacteer:

Re: Bromfietsnavigatie voor de smartphone.

Bericht#6 » 17 jul 2018, 20:58

Ik gebruik sinds een aantal dagen NAVIKI. Het is meer een fietsnavigatie, maar dan wel een goede. Ik heb diverse opties geprobeerd, TomTom en Google Maps en die met de optie "fiets" ingesteld, maar die leiden je soms toch op autosnelwegen.
NAVIKI is overigens een populaire fietsnavigatie. Hij is gratis, maar voor spraakgestuurde aanwijzingen en reclamevrije APP moet je wat bijbetalen. Maar voordeel van de gratis versie is toch wel het in de praktijk beoordelen alvorens wat bij te betalen.
2 x
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maak.

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Bromfietsnavigatie voor de smartphone.

Bericht#7 » 17 jul 2018, 21:50

Grappig dat dit draadje weer een schop krijgt.

Als ik gepland ga rijden, gebruik ik op de laptop Google Maps om de route te plannen. Dit kun je naar hartelust aanpassen en verslepen.
Als je uiteindelijk een route bepaald hebt, kun je deze via een online tool naar een GPX bestand omzetten. Die kun je dan weer in Osmand inladen. In Osmand wordt de route als lijn weergegeven en je kunt deze ook gebruiken om langs te navigeren.

En alsnog blijft het behelpen met bromfietsnavigatie. We hebben nou eenmaal een land waarin men het mekaar zo moeilijk mogelijk maakt qua regelgeving. Soms ben je nergens welkom en bepaalde steden in de Randstad zijn een ramp om te rijden.
2 x

Gebruikersavatar
Jan Hans
Voormalig STN Lid
Berichten: 238

Re: Bromfietsnavigatie voor de smartphone.

Bericht#8 » 18 jul 2018, 14:57

Ik gebruik al een mooi tijdje TomTom op mijn Samsung telefoon, en dan op slingerwegen.
Je ziet heel veel moois, vaak niet de kortste route. Maar dat hoeft van mijn ook niet, zit immers bij een toerclub.
De kosten zijn 20 euro per jaar, maar je kunt het ook met meerdere mensen doen.
Ik heb het samen met mijn broer en zoon, betalen 1 keer in de drie jaar.
Altijd de nieuwste updates, en als een Weg is afgesloten dan lijd hij je direct om.
En het gebruikt geen mb,s alleen als je de verkeersinfo aan hebt.
Kortom ik ben zeer te vreden hierover.
0 x

ben van h
Berichten: 16

Re: Bromfietsnavigatie voor de smartphone.

Bericht#9 » 05 jan 2019, 11:15

er schijnt voor een riant bedrag een tomtom bromscooter nav te koop te zijn
ik heb hier de euries niet voor dus ook geen ervaring hier mee.
ik rij gemiddeld 15.000 km per jaar om op mijn werklocaties te komen, ik werk namelijk als regionaal part time, beroeps verkeersregelaar na mn 2 tia's.
als ik ergens heen moet zet ik googel maps, fiets, aan waarbij ik regelmatig nog zelf infinitief moet zijn om niet gewoon om te rijden dan wel een stiltegebied in te rijden.
welke dwaas de beslissing heeft genomen dat wij met 45 km op de weg moeten rijden tussen de auto's die 60 rijden, ja ook in de bebouwde kom, die moeten ze gelijk lynxen ...@#$%^& :bang!:
maar oke, brommer/scooterrijden blijft toch erg veel zelf kijken en gokken want ook ik ben aardrijkskundigdyslectisch en moet soms ook gokken of net zoals van helmond naar eindhoven gewoon brutaal zijn en door stiltegebieden heen rijden
want daar laat de google ff paar steken vallen.
verder ben ik tevreden over google. en t is gratis
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Bromfietsnavigatie voor de smartphone.

Bericht#10 » 05 jan 2019, 14:22

Wil me nergens tegenaan bemoeien, maar waarom zou je met de brommer niet in een stiltegebied mogen rijden?
Ik heb gegoogeld en 5 artikelen doorgelezen en heb niks kunnen vinden over een bromfietsverbod.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “Navigatie Systemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer