Pedelecplanner

Gebruikersavatar
fendo
Berichten: 12

Pedelecplanner

Bericht#1 » 01 jun 2022, 19:36

De Fietsersbond heeft een routeplanner voor speed pedelecs.
Speed pedelecs moeten de zelfde paden/wegen volgen als brommers/scooters.
Deze werkt vooralsnog alleen in de browser op de computer.
Ik heb hierop een route gemaakt van Spijkenisse naar ergens in Den Haag en als GPX overgezet in OSM And routeplanner.
Google maps stuurde mij als fietser over fietspaden die verboden zijn voor brommers en als ik "snelwegen vermijden" instelde als auto kreeg ik een route door Rotterdam Zuid en de Maastunnel.
Deze nieuwe planner ga ik zaterdag uittesten.
Als het goed werkt is dat best handig voor scooters als navigatie. Dan ben je het gezoek naar wegen waar je wel mag rijden kwijt. Wellicht komt er vanuit de Fietsersbond een app voor.

Wordt vervolgd.
5 x
Peugeot Vivacity Silversport
Kymco Sento 50
Peugeot Fox
Kymco New Dink 50
SYM Symphony ST 50

Gebruikersavatar
fendo
Berichten: 12

Re: Pedelecplanner

Bericht#2 » 05 jun 2022, 15:00

Door omstandigheden gisteren helaas niets van gekomen.
Komt echt nog wel een keer binnenkort, want het is voor mij ook van belang.
0 x
Peugeot Vivacity Silversport
Kymco Sento 50
Peugeot Fox
Kymco New Dink 50
SYM Symphony ST 50

Gebruikersavatar
Sjaak
Berichten: 539

Re: Pedelecplanner

Bericht#3 » 06 jun 2022, 06:55

Ben benieuwd of het gaat lukken. Hopelijk komt er een keer op de navigatiesystemen een scooterroute.
Kan uit ervaring spreken dat de scooter regelmatig vergeten word in Nederland.
En natuurlijk komt het altijd wel weer goed, maar zou wat prettiger zijn met het rijden.
1 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Pedelecplanner

Bericht#4 » 06 jun 2022, 12:38

Navi is handig, maar zeker in Nederland kan je prima navigeren met bordjes en ondersteuning van Maps.

Persoonlijk rij ik toch het lekkerste als ik me niet op de navi hoef te focussen.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Pedelecplanner

Bericht#5 » 06 jun 2022, 16:13

Heinz schreef:Navi is handig, maar zeker in Nederland kan je prima navigeren met bordjes en ondersteuning van Maps.

Persoonlijk rij ik toch het lekkerste als ik me niet op de navi hoef te focussen.

Je hoeft je toch niet te focussen op de navigatie?
Dat ding vertelt je wat je moet doen, wanneer je het moet doen.
En af en toe een beetje spieken op de navigatie, is mijns inziens hetzelfde als je snelheid in de gaten houden.
Zie dat niet echt als afleidend ofzo..
2 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
fendo
Berichten: 12

Re: Pedelecplanner

Bericht#6 » 10 jun 2022, 17:14

Ik heb beide mogelijkheden van de Pedelecplanner geprobeerd. Zowel "Kortste route" en de "Makkelijk doorfietsen route".
Volgens beiden is de afstand 28 (kortste) en 29 (makkelijk doorfietsen). Met de opties: "Vermijd onverhard", "vermijd veerponten" en "vermijd onverhard. Beiden gaan door Schiedam en Delft. Waarbij in Delft toch wel wat bochten in de doorgaande weg zitten.
Maar de navigatie werkte goed. Persoonlijk heb ik op ritten om snel van A naar B te komen liever rechtdoorgaande wegen parallel aan autowegen etc.
Dus ik ben vandaag de route anders gereden. Vanuit Schiedam door een stukje Overschie, ik ben daar goed bekend. naar de Parallelweg langs de A13 en daar blijven rijden tot Delftgauw. Daar richting Pijnacker. (Dit is een voor mij bekende route op de fiets (géén e-bike :D toen ik nog in Overschie woonde).
Voorbij Intratuin Pijnacker Links en 2 rotondes verder weer links en dan langs de grens met Nootdorp rijd ik zo naar de juiste straat.
Dit is 35 km maar rijdt een stuk makkelijker.
De Pedelecplanner werkt dus wel goed maar zelf uitpluizen op de laptop met Googls Maps en dan naar je telefoon sturen werkt ook goed.
Het is dus toch altijd: Blijven nadenken!
1 x
Peugeot Vivacity Silversport
Kymco Sento 50
Peugeot Fox
Kymco New Dink 50
SYM Symphony ST 50

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Pedelecplanner

Bericht#7 » 11 jun 2022, 08:48

Goedemorgen,

Goed initiatief van Fendo om dit systeem te testen.
Knap van de Fietsersbond on de grote ANWB hiermee af te troeven.
Zou dan eindelijk via de Pedelec, de lang gewenste navi voor de bromscooter beschikbaar komen? :thumbsup:

Uit de test kon ik niet opmaken of het systeem heel Nederland in kaart heeft, maar dat zal bij de Bond wel bekend zijn.
Als het ooit in de fietsnavigators standaard zou komen, dan is het convergeren naar andere systemen ook niet meer nodig en voor alle 50 cc rijders makkelijk beschikbaar. Ben benieuwd naar de voortgang.

Met dank en groet,
Jan-H
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
fendo
Berichten: 12

Re: Pedelecplanner

Bericht#8 » 11 jun 2022, 15:59

Sorry dat ik dit niet eerder vermeld heb. De Pedelecplanner werkt (nog) niet voor heel Nederland. Zie de mededeling op Fietsersbond: "Op dit moment werkt de pedelecplanner alleen nog in Gelderland, Zuid-Holland, Utrecht en een gebied 15 km om Utrecht heen, het zogenaamde basisgebied. De rest van de kaart is grijs. De route kan wel een stukje buiten het basisgebied komen als dat een betere route oplevert, maar er kunnen alleen vertrekpunten en bestemmingen binnen het basisgebied gekozen worden."
4 maanden geleden was het alleen nog Gelderland dus gaat best snel denk ik.

Maar het blijft altijd nog zelf nadenken en niet blindelings op je nav vertrouwen. (Anders rijd je misschien een sloot in).
Ik denk dat ik deze in combinatie met Maps ga gebruiken. De Pedelecplanner voor de juiste wegen/fietspaden en Maps om te kijken of het niet ver omrijden is.
2 x
Peugeot Vivacity Silversport
Kymco Sento 50
Peugeot Fox
Kymco New Dink 50
SYM Symphony ST 50

Gebruikersavatar
Sjaak
Berichten: 539

Re: Pedelecplanner

Bericht#9 » 12 jun 2022, 08:05

Ik wil toch als ervaren scooteraar in Nederland hopen op iets voor de scooter zelf. Ik ga er vanuit dat de ANWB alle wegen en fietspaden met verkeersborden in een database hebben??? Of iemand anders? En als je dan een selectie maakt met de borden blijft er toch de wegen over waar de scooter mag/kan/moet rijden?

Ik de praktijk blijft het heel goed opletten, en vooral doen wat veilig is Gisteren was ik in Alkmaar en ik mocht gewoon op een 80km weg rijden. En bij de bordjes werden fietsen netjes de weg gewezen en de scooter moest zelf maar een keuze maken. Blijft leuk om de omleidingen met te maken. Men denkt aan de fiets en voetganger en de scooter wordt regelmatig vergeten. Dit had ik vorige week in Gouda. Maar we blijven hopen op betere tijden,ook dit initiatief is eigenlijk niet bedoelt voor ons maar voor iets wat pas een korte tijd in Nederland rond fietst.
Maar ik blijf rijden en goed opletten met veel plezier.
2 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Pedelecplanner

Bericht#10 » 12 jun 2022, 11:02

Goedemorgen,

Hoe dan ook, er is eindelijk een begin gemaakt aan een database voor de 45 km/h tweewielers.
Ik hoop dat op termijn de tourrijders meer relaxed aan een rit kunnen beginnen dan nu het geval is.

Ik heb van 2013 tot 2020 met de bromscooter meerdere malen meegemaakt, dat de rode ANWB wegwijzers dermate verscholen of verroest en ook verdraaid aan de palen zaten en dus weinig duidelijkheid gaven welke richting te gaan.

Dus laat maar komen die navigator voor de Pedelecs, die blijkbaar belangrijker zijn dan de honderdduizenden 50 cc rijders.
En later natuurlijk ook de geel kenteken E-scooters. :thumbsup:

Gezellige dag en groet,
Jan.
2 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Navigatie Systemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer