Pedelecplanner

Gebruikersavatar
Richardkockelkorn
Berichten: 27

Re: Pedelecplanner

Bericht#11 » 19 jun 2022, 12:01

Ik heb deze planner ook geprobeerd.

Inmiddels 300 km gereden.
3 fouten tegengekomen en dat waren alle 3 onverharde paden/wegen.
Geen probleem dus eigenlijk.
0 x

Gebruikersavatar
fendo
Berichten: 12

Re: Pedelecplanner

Bericht#12 » 23 jun 2022, 18:42

Mooi. Ik heb hem ook nog een paar keer geprobeerd en ook een onverharde weg tegengekomen. Ik had hem ingesteld op Kortste route.
Ik wil na het weekend Fietsersbond mailen of er meer selectiemogelijkheden ingebouwd kunnen worden. Zoals bijvoorbeeld geen tunnels, geen onverharde wegen, geen woonerven oid, etc.

Heb jij hem direct gevolgd of de gpx in een andere nav geladen? En zo ja, in welke nav? Ik had hem eerst overgezet naar OSM And maar die berekend de route opnieuw en komt tussendoor iedere keer met een andere route.
0 x
Peugeot Vivacity Silversport
Kymco Sento 50
Peugeot Fox
Kymco New Dink 50
SYM Symphony ST 50

Gebruikersavatar
Richardkockelkorn
Berichten: 27

Re: Pedelecplanner

Bericht#13 » 24 jun 2022, 21:30

Ik heb het gpx bestand ook in osmand gezet.
Viel mij ook op dat de route in osmand opeens wat langer dan de Fietsersbond aan geeft maar ik heb geen wijzigingen gezien in osmand.
Misschien klopt de berekende afstand van de Fietsersbond niet?
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Pedelecplanner

Bericht#14 » 30 jun 2022, 13:34

Niets ten nadele van @fendo want die doet zijn best en rapporteert hier zijn ervaringen, helemaal goed en dankjewel, maar ik heb de fascinatie met routeplanners voor de bromfiets nooit begrepen. Dat wil zeggen: niet als iets absoluut wat je dan 100% moet kunnen volgen en accuraat moet zijn. En dat bedoel ik in het algemeen, niet naar Fendo.

Routeplanners zijn hulpmiddelen, geen Gebod noch een absolute richtingaanduiders. Er zal ook nooit een commerciële grote partij een routeplanner uitbrengen specifiek voor bromfietsen. Daar is de markt gewoon te klein voor (alleen in Nederland en een deel van België). Eigenlijk zijn wij samen met een deel van onze zuiderburen de enigen die "moeilijk" doen inzake waar je met je brommert mag rijden. Voor de rest van de wereld geldt: overal behalve op snelwegen en autowegen. En dan nog, in vele landen zoals bijvoorbeeld Polen en Rusland kan je soms niet anders en kijkt niemand je erop aan (nee, ook de blauwe zwaailichten niet). En in Duitsland mag je ook gewoon fietsen op looppaden en langs doorgaande wegen (over wat wij de vluchtstrook zouden noemen, zij Mehrzweckstreifen). Dat is in veel, zo niet de meeste landen heel gewoon. Geen gezeik dus. Maar in Nederland zal een routeplanner geschikt voor pedelec en derhalve mogelijk ook voor bromfiets dus door "amateurs" in elkaar gezet worden. Vrijwilligers. En daar kan je dus geen perfectie van verwachten.

Een routeplanner moet je nooit blindelings op vertrouwen. De beste zit nog steeds tussen je oren. Het is een hulpmiddel maar geen Gospel. Google Maps heeft het zó vaak fout, die wil ik niet eens gebruiken. Mijn dure GPS is een Garmin en mijn goedkope een Grundig. En beide maken wel eens fouten, maar... dat levert juist soms hele bijzondere en ook wel avontuurlijke routes op, vooral in het buitenland :-)

Geen enkel systeem is perfect en dat zal er niet komen ook. Dat wordt niet verwacht van planners voor de auto en de fiets, dus waarom dan wel voor een bromfiets? In alleen dit kleine kikkerlandje van ons? Dat gaat er niet komen, dat kan ook niet. Dan heb je meer aan borden en gezond verstand zoals @Heinz zegt, of leert wat de windrichtingen zijn en dus meteen hoe je kan navigeren aan de hand van de zon en de sterren als het echt moet. In de praktijk heeft me dat vaker geholpen. Je wil niet dat je batterij leeg is of je GPS kapot midden in de wildernis ergens zonder te weten globaal welke kant je op zou moeten gaan...

Vertrouw op jezelf in plaats van blindelings op een machine. Die kan jou nooit vervangen.

PS: mijn GPSen staan ingesteld op autowegen vermijden, net zoals onverharde wegen. Geen snelheidslimiet. En de Miep staat uit, in zoverre, het geluid zodat ze niet de hele tijd in mijn oren zit te blèren. En verder logisch nadenken en af en toe eens een risico nemen of anders beslissen dan wat de Miep zegt. Met die setup ben ik al door half Europa heen getrokken.
1 x

Gebruikersavatar
fendo
Berichten: 12

Re: Pedelecplanner

Bericht#15 » 30 jun 2022, 18:32

Ik ben het grotendeels met je eens. Maar een routeplanner gebruik ik om van A naar B te komen. Voornamelijk in regios waar ik totaal niet bekend ben. Ik heb een Garmin gehad in de auto maar vindt die toch niet goed bruikbaar voor de brommert.
Snelwegen en onverharde wegen vermijden instellen, maar dan leidt deze mij door de Maastunnel. Daar mag en ga ik niet rijden.
Google Maps vind ik erg over de top voor simpele navigatie. Er zitten zoveel voor mij overbodige opties in. Die leidde mij over fietspaden die voor brommers verboden zijn. Toen moest ik een stuk terugrijden en midden door een woonwijk de weg zoeken.
De Pedelecplanner doet het tot nu toe goed maar daar moet je weer een andere navigatie app bij hebben om de GPX in te laden.
Ik zal ook niet vaak een navigatie gebruiken en het is en blijft inderdaad altijd opletten en je gezond verstand gebruiken. Maar dat had ik al geschreven.
Voor degenen die wèl regelmatig navigatie gebruiken vind ik de Pedelecplanner het goed doen.
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en mening over het gebruik van navogatie en dat recht heeft iedereen ook.
0 x
Peugeot Vivacity Silversport
Kymco Sento 50
Peugeot Fox
Kymco New Dink 50
SYM Symphony ST 50

Social Media

   

Terug naar “Navigatie Systemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer