motormuis schreef:Miglow schreef:@motormuis
Kees, ik wil graag ook over op Led of Xenon (meer licht dan halogeen, liefst tegen minder stroomverbruik en dus brandstof), uit je blog komt er wat mij betreft niet echt een conclusie/winnaar naar voren. Kan ik concluderen dat Xenon wel het beste presteert, maar dat het erg van je lichtmachine/dynamo afhangt of je scooter/brommer genoeg stroom levert? En dus als je redelijk safe wilt zitten, je beter voor Led kunt gaan?
Hoi @Miglow
Dank voor de reactie. Vind het leuk dat mensen nog steeds reageren op het betreffende blog.
1) Xenon presteert het beste qua licht opbrengst. Echter ... deze vlieger gaat alleen op bij afdoende accu capaciteit waar het laad circuit afdoende capaciteit heeft om de accu spanning op peil te houden. Denk hierbij aan 3 fase generators zoals bij motoren en auto's of ... bromscooters waarbij de hoofdlamp door de accu wordt gevoed.
2) De led lamp voldoet meer dan genoeg qua licht opbrengst maar verbruikt ruim de heft minder dan 1 xenon lamp.
Het verschil tussen de xenon en de led lamp, zit hem hierin ... dat de opbouw van de led lamp betreffende het dimlicht identiek is als de standaard halogeen lamp. Aangezien de licht opbrengst hier vele malen hoger ligt ...is de licht bundel dan ook ruim afdoende. De foto's tonen dit ook aan.
De opbouw van de xenon lamp veroorzaakt een hele andere licht bundel welke vergelijkbaar is met groot licht. Het risico op het verblinden van je tegenligger is dan ook beduidend hoger.
De eis van beide type lampen is ... dat deze op DC werken. (Accu)
Aangezien de meeste bromscooters een enkelfase generator hebben waar het laad circuit beperkt is, zullen beide type lampen de accu onder het rijden leeg trekken.
Het verrassende van beide tests was dat de led lamp goed presteerde op een pulserende gelijkspanning welke gecreëerd is door 1 diode met een elco als afvlakking. Waarbij de waardes van de componenten berekend zijn op basis van de meet gegevens zoals beschreven in het betreffende blog.
Aangezien de hoofdlamp van de bromscooters bij de meeste door de lichtspoelen gevoed worden en dus een AC spanning krijgen (wisselspanning) bleek de truck het goed te doen met de extra aanpassingen zoals beschreven in de blog.
Tot dusver ... heb ik geen problemen mogen ondervinden met de led lamp als hoofdlamp.
Het brandstof verbruik is hier niet van toepassing.
Mtvrgrt kees
Ok, dank voor je uitgebreide antwoord, ik ga als ik de nieuwe brommer heb eens kijken of ik erachter kan komen of een LED-koplamp een optie is voor mij. Ik ben niet zo handig dat ik de wisselspanning gelijk kan richten naar gelijkspanning, dus hopelijk komt dat allemaal goed. Welk merk LED heb je in je GD zitten trouwens? Ik zag iets over een ingebouwde reflector in de nieuwe versie en 1800 lumen is helemaal fantastisch, gezien ik ongeveer de helft van de km's in het donker maak.