Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Gebruikersavatar
MelvinLX150
Berichten: 1733

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#21 » 25 mar 2016, 20:59

Bij mij trok de xenon de accu leeg ookal reed ik er iedere dag mee
0 x
:sct1:

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#22 » 25 mar 2016, 22:10

roadkill schreef:Heb je de xenon toevallig ook getest met op dezelfde brommer LED verlichting?

Ik heb de situatie na gebootst met de gegevens zoals beschreven.

De reden waarom de xenon bij stofzuiger wel werkt komt.. omdat de volledige verlichting via de accu gevoed wordt. Hierbij wordt de accu weer gevoed door een krachtige meer fase lichtspoelen. Qua elektra is de Elystar Injectie dé 50 scooter.

Bij de andere 50cc scooters welke niet de beschikking hebben over deze krachtige stroom bron, en de hoofdlamp door de lichtspoelen gevoed wordt, zal de xenon niet optimaal kunnen werken.

Als men dan toch de xenon op de accu aansluit, zal deze in eerste instantie meteen opstarten en goed werken. echter ... het laad circuit is niet afdoende om de accu op spanning te houden en dus zal de accu langzaam leeg raken en de xenon uit vallen. Ook alle andere verbruikers welke door de accu op dat moment gevoed worden zullen ook uit vallen.

De led lamp, zoals beschreven in mijn blog, welke ik als hoofdlamp gebruik, werkt nog steeds correct.

Mtvrgrt kees
1 x

Gebruikersavatar
MelvinLX150
Berichten: 1733

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#23 » 25 mar 2016, 22:20

Hoeveel watt cree led heb je nodig om 35w halogeen na te bootsen?
0 x
:sct1:

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#24 » 25 mar 2016, 22:38

MelvinLX150 schreef:Hoeveel watt cree led heb je nodig om 35w halogeen na te bootsen?

Tegenwoordig wordt er steeds minder over "Watt" oftewel (vermogen) gesproken. Men spreekt tegenwoordig over de hoeveelheid licht in "Lumen"

Met een 10 Watt led CREE type, kom je al aardig in de richting.

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
De Stofzuiger
STN Tourbuffel
Berichten: 1280
Contacteer:

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#25 » 26 mar 2016, 20:16

motormuis schreef:
roadkill schreef:Heb je de xenon toevallig ook getest met op dezelfde brommer LED verlichting?

Ik heb de situatie na gebootst met de gegevens zoals beschreven.

De reden waarom de xenon bij stofzuiger wel werkt komt.. omdat de volledige verlichting via de accu gevoed wordt. Hierbij wordt de accu weer gevoed door een krachtige meer fase lichtspoelen. Qua elektra is de Elystar Injectie dé 50 scooter.

Bij de andere 50cc scooters welke niet de beschikking hebben over deze krachtige stroom bron, en de hoofdlamp door de lichtspoelen gevoed wordt, zal de xenon niet optimaal kunnen werken.

Als men dan toch de xenon op de accu aansluit, zal deze in eerste instantie meteen opstarten en goed werken. echter ... het laad circuit is niet afdoende om de accu op spanning te houden en dus zal de accu langzaam leeg raken en de xenon uit vallen. Ook alle andere verbruikers welke door de accu op dat moment gevoed worden zullen ook uit vallen.

De led lamp, zoals beschreven in mijn blog, welke ik als hoofdlamp gebruik, werkt nog steeds correct.

Mtvrgrt kees

Even correctie,ik heb geen xenon verlichting,dit is LED verlichting met koeling d.m.v. een ingebouwde fan
0 x
Welcome to the rest of your life

Afbeelding

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#26 » 26 mar 2016, 21:17

Ik breek even in op dit topic....
Stel; ik wil geen LED verlichting, maar LED 'dagrijverlichting'.... kan ik dan 2 van die led-balken, van de Action, plompverloren aansluiten bij mijn stadslicht? Of gaan er dan vreemde dingen gebeuren?
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#27 » 27 mar 2016, 01:54

stoyanov schreef:Ik breek even in op dit topic....
Stel; ik wil geen LED verlichting, maar LED 'dagrijverlichting'.... kan ik dan 2 van die led-balken, van de Action, plompverloren aansluiten bij mijn stadslicht? Of gaan er dan vreemde dingen gebeuren?

Als de stadslichten via de accu lopen is dat geen enkel probleem. Zo niet .. zal je eerst een gelijk richting moeten maken.

Zie mijn blog http://dagrijverlichtingopjescooter.blogspot.nl/

@stofzuiger

Foutje .... :oops:

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#28 » 27 mar 2016, 09:33

Ok, dank je
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Miglow
Berichten: 952

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#29 » 07 jun 2016, 20:32

@motormuis

Kees, ik wil graag ook over op Led of Xenon (meer licht dan halogeen, liefst tegen minder stroomverbruik en dus brandstof), uit je blog komt er wat mij betreft niet echt een conclusie/winnaar naar voren. Kan ik concluderen dat Xenon wel het beste presteert, maar dat het erg van je lichtmachine/dynamo afhangt of je scooter/brommer genoeg stroom levert? En dus als je redelijk safe wilt zitten, je beter voor Led kunt gaan?
0 x
Afbeelding

Life without a me is like a broken pencil, pointless. :lol:

Zelfs met een dikke plaat voor je kop, moet je ooit een helm op.

Als ik scooter wil rijden, word ik wel pizzakoerier.

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#30 » 07 jun 2016, 21:20

Miglow schreef:@motormuis

Kees, ik wil graag ook over op Led of Xenon (meer licht dan halogeen, liefst tegen minder stroomverbruik en dus brandstof), uit je blog komt er wat mij betreft niet echt een conclusie/winnaar naar voren. Kan ik concluderen dat Xenon wel het beste presteert, maar dat het erg van je lichtmachine/dynamo afhangt of je scooter/brommer genoeg stroom levert? En dus als je redelijk safe wilt zitten, je beter voor Led kunt gaan?

Hoi @Miglow

Dank voor de reactie. Vind het leuk dat mensen nog steeds reageren op het betreffende blog.

1) Xenon presteert het beste qua licht opbrengst. Echter ... deze vlieger gaat alleen op bij afdoende accu capaciteit waar het laad circuit afdoende capaciteit heeft om de accu spanning op peil te houden. Denk hierbij aan 3 fase generators zoals bij motoren en auto's of ... bromscooters waarbij de hoofdlamp door de accu wordt gevoed.

2) De led lamp voldoet meer dan genoeg qua licht opbrengst maar verbruikt ruim de heft minder dan 1 xenon lamp.

Het verschil tussen de xenon en de led lamp, zit hem hierin ... dat de opbouw van de led lamp betreffende het dimlicht identiek is als de standaard halogeen lamp. Aangezien de licht opbrengst hier vele malen hoger ligt ...is de licht bundel dan ook ruim afdoende. De foto's tonen dit ook aan.

De opbouw van de xenon lamp veroorzaakt een hele andere licht bundel welke vergelijkbaar is met groot licht. Het risico op het verblinden van je tegenligger is dan ook beduidend hoger.

De eis van beide type lampen is ... dat deze op DC werken. (Accu)

Aangezien de meeste bromscooters een enkelfase generator hebben waar het laad circuit beperkt is, zullen beide type lampen de accu onder het rijden leeg trekken.

Het verrassende van beide tests was dat de led lamp goed presteerde op een pulserende gelijkspanning welke gecreëerd is door 1 diode met een elco als afvlakking. Waarbij de waardes van de componenten berekend zijn op basis van de meet gegevens zoals beschreven in het betreffende blog.

Aangezien de hoofdlamp van de bromscooters bij de meeste door de lichtspoelen gevoed worden en dus een AC spanning krijgen (wisselspanning) bleek de truck het goed te doen met de extra aanpassingen zoals beschreven in de blog.

Tot dusver ... heb ik geen problemen mogen ondervinden met de led lamp als hoofdlamp.

Het brandstof verbruik is hier niet van toepassing.

Mtvrgrt kees
0 x

Social Media

   

Terug naar “STN Test Corner”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer