Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Gebruikersavatar
Miglow
Berichten: 952

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#31 » 07 jun 2016, 21:28

motormuis schreef:
Miglow schreef:@motormuis

Kees, ik wil graag ook over op Led of Xenon (meer licht dan halogeen, liefst tegen minder stroomverbruik en dus brandstof), uit je blog komt er wat mij betreft niet echt een conclusie/winnaar naar voren. Kan ik concluderen dat Xenon wel het beste presteert, maar dat het erg van je lichtmachine/dynamo afhangt of je scooter/brommer genoeg stroom levert? En dus als je redelijk safe wilt zitten, je beter voor Led kunt gaan?

Hoi @Miglow

Dank voor de reactie. Vind het leuk dat mensen nog steeds reageren op het betreffende blog.

1) Xenon presteert het beste qua licht opbrengst. Echter ... deze vlieger gaat alleen op bij afdoende accu capaciteit waar het laad circuit afdoende capaciteit heeft om de accu spanning op peil te houden. Denk hierbij aan 3 fase generators zoals bij motoren en auto's of ... bromscooters waarbij de hoofdlamp door de accu wordt gevoed.

2) De led lamp voldoet meer dan genoeg qua licht opbrengst maar verbruikt ruim de heft minder dan 1 xenon lamp.

Het verschil tussen de xenon en de led lamp, zit hem hierin ... dat de opbouw van de led lamp betreffende het dimlicht identiek is als de standaard halogeen lamp. Aangezien de licht opbrengst hier vele malen hoger ligt ...is de licht bundel dan ook ruim afdoende. De foto's tonen dit ook aan.

De opbouw van de xenon lamp veroorzaakt een hele andere licht bundel welke vergelijkbaar is met groot licht. Het risico op het verblinden van je tegenligger is dan ook beduidend hoger.

De eis van beide type lampen is ... dat deze op DC werken. (Accu)

Aangezien de meeste bromscooters een enkelfase generator hebben waar het laad circuit beperkt is, zullen beide type lampen de accu onder het rijden leeg trekken.

Het verrassende van beide tests was dat de led lamp goed presteerde op een pulserende gelijkspanning welke gecreëerd is door 1 diode met een elco als afvlakking. Waarbij de waardes van de componenten berekend zijn op basis van de meet gegevens zoals beschreven in het betreffende blog.

Aangezien de hoofdlamp van de bromscooters bij de meeste door de lichtspoelen gevoed worden en dus een AC spanning krijgen (wisselspanning) bleek de truck het goed te doen met de extra aanpassingen zoals beschreven in de blog.

Tot dusver ... heb ik geen problemen mogen ondervinden met de led lamp als hoofdlamp.

Het brandstof verbruik is hier niet van toepassing.

Mtvrgrt kees


Ok, dank voor je uitgebreide antwoord, ik ga als ik de nieuwe brommer heb eens kijken of ik erachter kan komen of een LED-koplamp een optie is voor mij. Ik ben niet zo handig dat ik de wisselspanning gelijk kan richten naar gelijkspanning, dus hopelijk komt dat allemaal goed. Welk merk LED heb je in je GD zitten trouwens? Ik zag iets over een ingebouwde reflector in de nieuwe versie en 1800 lumen is helemaal fantastisch, gezien ik ongeveer de helft van de km's in het donker maak.
0 x
Afbeelding

Life without a me is like a broken pencil, pointless. :lol:

Zelfs met een dikke plaat voor je kop, moet je ooit een helm op.

Als ik scooter wil rijden, word ik wel pizzakoerier.

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#32 » 07 jun 2016, 21:51

Miglow schreef:Welk merk LED heb je in je GD zitten trouwens? Ik zag iets over een ingebouwde reflector in de nieuwe versie en 1800 lumen is helemaal fantastisch, gezien ik ongeveer de helft van de km's in het donker maak.

https://www.google.nl/search?q=ledlamp&biw=1085&bih=506&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi1xKXe1ZbNAhViF8AKHeLEALkQ_AUIBigB#tbm=isch&q=led+lamp+auto&imgdii=pHZMuh3iUgCmLM%3A%3BpHZMuh3iUgCmLM%3A%3Bv49aqMMnV-Bw4M%3A&imgrc=pHZMuh3iUgCmLM%3A
Dit zijn verouderde types

De nieuwere versies

https://www.google.nl/search?q=ledlamp&biw=1085&bih=506&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi1xKXe1ZbNAhViF8AKHeLEALkQ_AUIBigB#tbm=isch&q=led+lamp+auto&imgrc=CkasaCMWNeqx0M%3A

En deze ...

http://www.immers.info/H7

Google maar eens op led lamp auto 12 volt en dan op afbeeldingen

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
Miglow
Berichten: 952

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#33 » 07 jun 2016, 22:22

motormuis schreef:
Miglow schreef:Welk merk LED heb je in je GD zitten trouwens? Ik zag iets over een ingebouwde reflector in de nieuwe versie en 1800 lumen is helemaal fantastisch, gezien ik ongeveer de helft van de km's in het donker maak.

https://www.google.nl/search?q=ledlamp&biw=1085&bih=506&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi1xKXe1ZbNAhViF8AKHeLEALkQ_AUIBigB#tbm=isch&q=led+lamp+auto&imgdii=pHZMuh3iUgCmLM%3A%3BpHZMuh3iUgCmLM%3A%3Bv49aqMMnV-Bw4M%3A&imgrc=pHZMuh3iUgCmLM%3A
Dit zijn verouderde types

De nieuwere versies

https://www.google.nl/search?q=ledlamp&biw=1085&bih=506&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi1xKXe1ZbNAhViF8AKHeLEALkQ_AUIBigB#tbm=isch&q=led+lamp+auto&imgrc=CkasaCMWNeqx0M%3A

En deze ...

http://www.immers.info/H7

Google maar eens op led lamp auto 12 volt en dan op afbeeldingen

Mtvrgrt kees


Och jee zeg! Ik zie dat ze bij Scootxenon al 4800 Lumen Ledlampen hebben, mensenkinderen, dan kunnen de lantaarnpalen wel uit. Oh, wacht, die staan er grotendeels van mijn route niet...

Klik
0 x
Afbeelding

Life without a me is like a broken pencil, pointless. :lol:

Zelfs met een dikke plaat voor je kop, moet je ooit een helm op.

Als ik scooter wil rijden, word ik wel pizzakoerier.

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#34 » 07 jun 2016, 22:31

De techniek staat niet stil en dus de evolutie ook niet :)

Dat zijn mooie lampen

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
Miglow
Berichten: 952

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#35 » 07 jun 2016, 22:41

motormuis schreef:De techniek staat niet stil en dus de evolutie ook niet :)

Dat zijn mooie lampen

Mtvrgrt kees


Ja, best wel. En ik heb op dezelfde site ook een gelijkrichter gevonden voor €14,95. Blauwe draadjes zijn dan AC neem ik aan en de rode en zwarte + en - DC. An sich ideaal als je het nodig hebt. Geen gedoe met diode's of condensators. Niet goedkoop trouwens, er zit bijna niets in, maar als je er geen verstand van hebt, kan het een uitkomst zijn.
0 x
Afbeelding

Life without a me is like a broken pencil, pointless. :lol:

Zelfs met een dikke plaat voor je kop, moet je ooit een helm op.

Als ik scooter wil rijden, word ik wel pizzakoerier.

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#36 » 07 jun 2016, 22:57

Miglow schreef:
motormuis schreef:De techniek staat niet stil en dus de evolutie ook niet :)

Dat zijn mooie lampen

Mtvrgrt kees


Ja, best wel. En ik heb op dezelfde site ook een gelijkrichter gevonden voor €14,95. Blauwe draadjes zijn dan AC neem ik aan en de rode en zwarte + en - DC. An sich ideaal als je het nodig hebt. Geen gedoe met diode's of condensators. Niet goedkoop trouwens, er zit bijna niets in, maar als je er geen verstand van hebt, kan het een uitkomst zijn.

klinkt heel interessant. Maar .. idd kostbaar. Men zou de gok kunnen wagen.

Mtvrgrt kees
0 x

Edwin de Eerste

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#37 » 09 jun 2016, 09:43

Maar dan heb ik een vraag.Ik keek eens naar wegmisbruikers en een automobilist werd aan gehouden voor controle.Ook deze man voerde xenon,alleen was het lichtbundel niet goed gericht.Het bleek dat zijn koplampen alleen geschikt waren voor H4 koplampen,halogeen dus.Dat was dus ook op het glas van de koplamp te zien,er staat daadwerkelijk H4 in.Teven vertelde de agent dat deze reflector niet geschikt is voor xenon en dat hij andere koplampen op moest zetten dat wel daarvoor geschikt is.Dus de beste man moest er weer halo's in zetten en een setje koplampen aanschaffen dat wel geschikt is voor xenon.
Nu kom ik weer terug op de vraag:dit geld onverwijld ook voor de bromscooters.Ik heb zelf ook op mijn Elystar een xenonlamp gevoerd,maar ondanks dat de lichtbundel op zijn laagste stand stond,verblinde ik daarmee mijn tegenliggers,en daarnaast ging tijdens het rijden het licht uit en vrat accu.Ik moet wel bekennen,je hebt echt een oceaan aan licht :lol:
Dit is naar mijn weten een punt,waar wel goed op gelet dient te worden.

Grtz E1
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#38 » 09 jun 2016, 09:59

Edwin de Eerste schreef:Nu kom ik weer terug op de vraag:dit geld onverwijld ook voor de bromscooters.Ik heb zelf ook op mijn Elystar een xenonlamp gevoerd,maar ondanks dat de lichtbundel op zijn laagste stand stond,verblinde ik daarmee mijn tegenliggers,en daarnaast ging tijdens het rijden het licht uit en vrat accu.Ik moet wel bekennen,je hebt echt een oceaan aan licht :lol: Grtz E1

Klopt.

Echter boven vernoemde Lamp ... is een led lamp waarbij de positie van de led gelijk is aan een halogeen lamp. Dus .. geen probleem daar de lichtbundel nagenoeg gelijk zal zijn als de halogeen lamp met dien verschil dat de lichtopbrengst hoger is.

De echte xenon lamp is een heel andere type lamp en een heeft een andere opbouw waarbij zijn lichtbron in het midden van de reflector licht en dus een groot licht beeld geeft net als het grootlicht van de halogeenlamp.

Ik heb al heel vaak geschreven en ook uitgelegd dat een xenon lamp nooit correct kan werken op een bromscooter juist omdat de stroombron te beperkt is. Deze truc gaat alleen op als de hoofdlamp gevoed wordt door de accu waarbij de lichtspoelen voldoende capaciteit hebben om de accu op spanning te houden.

De Peugeot TSDI is naar mijn weten de enigste 50cc scooter welke de beschikking heeft over een 3 fase generator welke de accu voed en waarbij alles verbruikers via de accu lopen.

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
oo4load
Berichten: 112

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#39 » 09 jun 2016, 11:32

Edwin de Eerste schreef:Maar dan heb ik een vraag.Ik keek eens naar wegmisbruikers en een automobilist werd aan gehouden voor controle.Ook deze man voerde xenon,alleen was het lichtbundel niet goed gericht.Het bleek dat zijn koplampen alleen geschikt waren voor H4 koplampen,halogeen dus.Dat was dus ook op het glas van de koplamp te zien,er staat daadwerkelijk H4 in.Teven vertelde de agent dat deze reflector niet geschikt is voor xenon en dat hij andere koplampen op moest zetten dat wel daarvoor geschikt is.Dus de beste man moest er weer halo's in zetten en een setje koplampen aanschaffen dat wel geschikt is voor xenon.
Nu kom ik weer terug op de vraag:dit geld onverwijld ook voor de bromscooters.Ik heb zelf ook op mijn Elystar een xenonlamp gevoerd,maar ondanks dat de lichtbundel op zijn laagste stand stond,verblinde ik daarmee mijn tegenliggers,en daarnaast ging tijdens het rijden het licht uit en vrat accu.Ik moet wel bekennen,je hebt echt een oceaan aan licht :lol:
Dit is naar mijn weten een punt,waar wel goed op gelet dient te worden.

Grtz E1



De situatie is als volgt:
Zowel Xenon als LED lampen hebben geen typegoedkeuring en voldoen niet aan de eisen die je aan verlichting mag stellen.
Bij de H4 Xenon lampen valt het brandpunt 9 van de 10 keer niet op de plek zoals die bij de halogeenlamp was, waardoor het lichtbeeld niet klopt. Bij de zogenaamde bixenon lampen wijken de brandpunten sterk af wat veel rommelig strooilicht oplevert en bij de enkel xenon schijnt dimlicht en grootlicht tegelijk. Je krijgt dus veel licht, maar het schijnt niet de goede kant op.

Bij de LED lampen speelt een vergelijkbaar probleem, een H4 halogeen lamp heeft een gecentraliseerd brandpunt terwijl de LED varianten op allerlei plekken LED emitters hebben. Die passen niet bij de reflector van de lamp en ook hier schijnt het licht dus alle kanten op.

Dus in het kort: Het mag niet van oom agent en het werkt technisch ook niet zoals het hoort. Dat was overigens ook niet de intentie van de fabrikant.
0 x

Edwin de Eerste

Re: Test Xenon verlichting op je scooter Ja of Nee !!

Bericht#40 » 09 jun 2016, 11:40

motormuis schreef:
Edwin de Eerste schreef:
De Peugeot TSDI is naar mijn weten de enigste 50cc scooter welke de beschikking heeft over een 3 fase generator welke de accu voed en waarbij alles verbruikers via de accu lopen.

Mtvrgrt kees


Bij mijn weten in heeft de TSDI een accu met iig een capaciteit van 7 Ah.Ik had zelf een 9 Ah accu erin zitten.Dus dan heeft het wel de vermogen om de xenon te trekken,maarrrrrr.......het laden via lichtspoel zal een stuk minder zijn.

Grtz E1
0 x

Social Media

   

Terug naar “STN Test Corner”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer