Ride-ON

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Ride-ON

Bericht#1 » 14 mar 2017, 12:11

Afbeelding
Afgelopen jaar was er op de STN-jaarmeeting een stand voor Ride-ON waarin je je banden kon laten vullen met het magische spul waarvan zogezegd je banden nooit meer lek van moet raken.

Wantrouwig, dat was mijn eerste gedachte. Het zal ongetwijfeld een boeltje worden, mijn velg zal en zeker aangetast worden en de dealer zal niet blij zijn als mijn bandjes weer vervangen moeten worden... Dan te bedenken dat ik bij mijn eerste set bandjes een flinke schroef in mijn achterband had zitten :lol: . Hoe bedoel je hardleers.


Maar goed, eind februari was er de motorbeurs en natuurlijk was Ride-ON van de partij. Hier een goed gesprek mee gehad en nadien ook nog even verder op internet gekoekeloerd.

Dit heb ik zoal geleerd:
  • Het is een gel-achtige substantie, welke niet alleen gaten dicht maar óók je wiel automatisch balanceert totdat je de band vervangt.
  • Het is niet alleen voor (motor-)scooters maar ook voor fietsen, auto's, vrachtwagens agrarische voertuigen en caravans.
  • Het je velgen niét aanvreet.
  • Je dealer zal niets hoeven schoon te maken bij het afhalen van je band.
  • Het material biologisch afbreekbaar is.
  • Het dicht gaten tot ruim 5mm (halve cm).
  • Je kan narekenen hoe veel je ongeveer moet gebruiken (qua bandmaat), hun rekenmethode geeft zowel een "normaal" en "heavy-duty" hoeveelheid aan.
  • Bij het poreus worden van je band, vult het automatisch deze ruimte op. Hierdoor rij je minder snel met een te zachte band en verhoog je hiermee het rendement van je band.

Het lijkt tegenstrijdig, een vloeibaar spul in je band spuiten. Dat móet toch een puinhoop geven?
Zoals hierboven genoemd is het geen vloeistof, maar een gelachtige substantie. Hierdoor behoudt het de mogelijkheid om zich te bewegen (voor het vullen van gaatjes, e.d.) maar ook blijft zitten wanneer je stil staat.

Een goed voorbeeld hoe het spul zich verspreid, kan je zien op deze foto:
Afbeelding

Ik moet er natuurlijk wel bij vertellen, dat vanwege de "ronde opbouw" van onze scooterbanden dus alleen je loopvlak wordt bedekt (en niet de zijkanten). Eerlijk is eerlijk, in de regel komen de meeste spijkers, schroeven of bouten in het loopvlak terecht..


Hoe zit het dan met het automatisch balanceren?
Net als in je wasmachine, verspreid je kleding naar buiten toe. Een goed voorbeeld is wanneer je wasmachine gaat centrifugeren; je kleding wordt gelijkmatig over de gehele trommel verdeeld. Aan de ene kant een deken, aan de andere kant de rest van je was. Let maar eens goed op; eenmaal aan het centrifugeren trilt je wasmachine ook praktisch niet.

Hetzelfde principe werkt ook met dit spul in je band. Je band is nooit 100% gelijk, vanwege het productieproces kan de ene kant van je band wat dikker zijn dan de andere kant. Het spul vloeit altijd naar het "laagste deel" (dunne rubber) in je band en spreid zich uit bij het "hoogste deel" (dikkere rubber). Beetje hetzelfde als hoe het water zich verdeelt in een bergrijke omgeving.

Hierdoor krijg je een nagenoeg perfecte balans en is balanceren met loodjes ook niet meer nodig.


Goed, nadat ik erachter ben gekomen dat ik al een tijdje met een spijker in m'n band rijdt én mijn voorband nog pak en beek 1,5mm diepte heeft (+/- 14.000km gelopen) heb ik besloten om zowel voor nieuwe bandjes te gaan én dan maar gelijk in het diepe te springen en Ride-ON uit te proberen.

Heb hier het scooterpakket besteld voor €24,95 (transport zit er ook bij). Je krijgt hier 2 flessen, een handleiding en een zakje met ventieltrekker en plastic slangetje er bij.

Afgelopen vrijdagochtend (10 maart) kreeg ik het pakketje binnen, jeej! Happy happy happy! Het was goed en wel 16:25 toen ik toch nog even het pakketje ging openen om alles te controleren.

Afbeelding
Hmmm.... Ik mis hier iets. Oooooh wacht... Ventieltrekker en slangetje! Shoot, dat zou moeilijk worden als ik het wil gaan vullen :lol: .

Gebeld zo rond 16:35, ze waren aan het afsluiten voor de vrijdagmiddagborrel (begrijpelijk en belangrijk!). Toen ik aangaf dat ik zowel de trekker als slang miste werd er gezegd dat het normaal in een zakje zit, en dat ze het na zouden sturen. Er werd totaal niet moeilijk gedaan.

Omdat het al zo laat was én net voor het weekend, gaven ze al aan dat het waarschijnlijk niet zo lukken om vóór maandag de nalevering aan mij toe te sturen. Wat schets mijn verbazing; zaterdagmiddag een envelop van Ride-ON, mét de nalevering! :D :D :D

Wat mij betreft een positief gevoel qua service. Nu nog even wachten totdat de nieuwe bandjes er op zitten... Dan zal ik hier ook gaan beschrijven hoe het qua rijden aan voelt.
3 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Ride-ON

Bericht#2 » 14 mar 2017, 16:33

Goed onderbouwd verhaal over dit bijzondere product. :thumbsup:
Bedankt Jur.
Groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Ride-ON

Bericht#3 » 14 mar 2017, 20:45

Ik heb het in de banden van de Dink zitten.
Maar in dat balancerende effect geloof ik niet.
Er zit een duidelijke hoogteslag in mijn voorband die niet met het oog zichtbaar is.
Het zit dus van binnen....
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Gekke Gerret
Berichten: 62

Re: Ride-ON

Bericht#4 » 14 mar 2017, 21:10

Heb het via een win actie op RideOn site een tijdje terug ook mijn banden van mijn ND opgevuld. Geeft een veilig gevoel maar van dat balanceren merk ik idd ook weinig.
0 x
Ik rijd voornamelijk woon-werk op mn NewDink. 33 heen 33 terug. Rain and sunshine :thumbsup:

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Ride-ON

Bericht#5 » 15 mar 2017, 09:49

Wat het balanceren betreft kan ik er nóg niets over zeggen :rlol: , moet het er eerst in doen :yahoo: . Ben überhaupt benieuwd hoe de nieuwe banden gaan aanvoelen...

Het worden de Metzeler Feelfree's.
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Ride-ON

Bericht#6 » 04 mei 2017, 21:55

Goed, ze liggen er op!

Afbeelding

Lang verhaal kort, ik had mijn bandjes al binnen, velgen had ik al volledig gespoten en ik was er helemaal klaar voor om de banden om te leggen.

Alleen de bandenlichters lieten nog een tijd op zich wachten...

Drie en halve week geleden kwamen ze eindelijk binnen! Waarom niet gewoon laten doen? Ik wilde graag weten of ik het überhaupt zelf kon doen.
In elk geval, je moet niet bang zijn dat je fouten maakt of dat het rubber dubbel klapt. Van je fouten leer je en het rubber is stug genoeg, dat houdt toch wel z'n vorm.

In elk geval, na het nodige gevloek en getier zaten de banden er eindelijk(!) op. Gelukkig kon ik van mijn werk een compressortje lenen zodat ik de banden op de velgrand kon ploppen, dit was nog een vervelend klusje. Als ik je een tip kan geven; veel dreft en nog meer geduld.

Zoals je op de foto ziet heb ik gelijk ook maar wat leukere (alu) ventieltjes er op gezet, natuurlijk in het rood :lol: .
Maar goed, dit topic ging oorspronkelijk over Ride-ON. Kort nadat de banden waren geplopt heb ik de banden gelijk afgevuld met Ride-ON.

Wanneer je de online Ride-ON calculator gebruikt krijg je een normale en een zware dosering te zien. Voor mijn voorwiel was het 155/194 en het achterwiel 197/246. Natuurlijk ben ik eigenwijs dus heb ik bij voor 200ml en achter 250ml toegevoegd.

Goed, alles was klaar... Ze moesten alleen nog geplaatst worden. Na een druk dagje werken in de avond het voorwiel vervangen. Ook maar gelijk de rem er bij gedaan... nog 1mm aan beide kanten :D :hammer: . Achterwiel daarentegen had ik een 24mm voor nodig, wat ik spijtig genoeg niet had.

Een voorwiel mét RO, een achterwiel zonder.. DAN merk je het verschil met/zonder Ride-ON.. Wat een bizar gevoel. Het dichtstbij waar ik het mee kan vergelijken is dat je met één voet in een voorverwarmde Nike Air (of hoe die jeugdige zooi heet) loopt en de ander in een platgetrapte slipper. Wát een bizar gevoel was dat...

Het daaropvolgend weekend was ik bij mijn vader, hij was zo lief om een ratel met 24mm sleutel uit te lenen. Ik had helaas geen goed verlengstuk voor mijn eigen ratel (voor het loshalen en vastzetten van de uitlaatbouten) dus dat was even een drama, maar met goed geluk en veel doorzettingsvermogen het los gekregen én vast weten te zetten.


Waar hierboven werd gezegd dat men vrij weinig merkt van het zelfbalancerend effect, kan ik na enkele weken er mee gereden te hebben, duidelijk aangeven dat het zeker wel werkt.
Bij mijn vorige bandjes voelde ik een trilfrequentie wat werd veroorzaakt door het gewicht van mijn alu ventieldopjes, op een gegeven moment werd ik er zo gestoord van dat ik ze uiteindelijk maar af had gehaald. Ik heb nu volledig alu ventielen (die zijn een tikkie zwaarder dan een dopje) maar voel nagenoeg géén enkele trilling meer van het wiel af komen.


Nog even het bewijs dat ik het ook zelf heb gedaan :lol2: :rock!:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Velgen kwamen oorspronkelijk van een PS snor, lichtbeschadigd.. Met de hand geschuurd, flinke grondlagen eroverheen en enkele lagen kleurtjes... Indien er interesse is, kan ik een uitlegtopic maken hoe zelf je banden of velgen aan te passen :music: .

PS: het behang was van de vorige bewoner :lol: .
1 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Ride-ON

Bericht#7 » 04 mei 2017, 22:07

Ziet er mooi uit Jur.
0 x

Reyn
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 768

Re: Ride-ON

Bericht#8 » 13 mei 2017, 19:36

Na het lezen van de berichten over ride on heb ik het vanmiddag ook maar in de banden van de ST laten doen bij de dealer hier in Den bosch.
Ik heb zelf nl. geen compressor.
1 x
Sym Symphony ST 2018 euro4
Extra's: half hoog windscherm, 39l topkoffer, extra remlicht onder koffer, heidenau K66 banden

Dagrecord: 336 km

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Ride-ON

Bericht#9 » 13 mei 2017, 20:12

Ben benieuwd hoe je het vind rijden!
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Reyn
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 768

Re: Ride-ON

Bericht#10 » 14 mei 2017, 18:51

Moet zeggen dat het balanceren lijkt te werken.
Het beetje trilling wat ik onder her rijden voelde is verdwenen. Misschien ligt het wel of niet werken van het balanceren aan de wielmaat. Bij mijn 16" wielen op de ST is het wel degelijk voelbaar.
Prima spul dus wat mij betreft.
0 x
Sym Symphony ST 2018 euro4
Extra's: half hoog windscherm, 39l topkoffer, extra remlicht onder koffer, heidenau K66 banden

Dagrecord: 336 km

Social Media

   

Terug naar “STN Test Corner”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer