Afgelopen jaar was er op de STN-jaarmeeting een stand voor Ride-ON waarin je je banden kon laten vullen met het magische spul waarvan zogezegd je banden nooit meer lek van moet raken.
Wantrouwig, dat was mijn eerste gedachte. Het zal ongetwijfeld een boeltje worden, mijn velg zal en zeker aangetast worden en de dealer zal niet blij zijn als mijn bandjes weer vervangen moeten worden... Dan te bedenken dat ik bij mijn eerste set bandjes een flinke schroef in mijn achterband had zitten . Hoe bedoel je hardleers.
Maar goed, eind februari was er de motorbeurs en natuurlijk was Ride-ON van de partij. Hier een goed gesprek mee gehad en nadien ook nog even verder op internet gekoekeloerd.
Dit heb ik zoal geleerd:
- Het is een gel-achtige substantie, welke niet alleen gaten dicht maar óók je wiel automatisch balanceert totdat je de band vervangt.
- Het is niet alleen voor (motor-)scooters maar ook voor fietsen, auto's, vrachtwagens agrarische voertuigen en caravans.
- Het je velgen niét aanvreet.
- Je dealer zal niets hoeven schoon te maken bij het afhalen van je band.
- Het material biologisch afbreekbaar is.
- Het dicht gaten tot ruim 5mm (halve cm).
- Je kan narekenen hoe veel je ongeveer moet gebruiken (qua bandmaat), hun rekenmethode geeft zowel een "normaal" en "heavy-duty" hoeveelheid aan.
- Bij het poreus worden van je band, vult het automatisch deze ruimte op. Hierdoor rij je minder snel met een te zachte band en verhoog je hiermee het rendement van je band.
Het lijkt tegenstrijdig, een vloeibaar spul in je band spuiten. Dat móet toch een puinhoop geven?
Zoals hierboven genoemd is het geen vloeistof, maar een gelachtige substantie. Hierdoor behoudt het de mogelijkheid om zich te bewegen (voor het vullen van gaatjes, e.d.) maar ook blijft zitten wanneer je stil staat.
Een goed voorbeeld hoe het spul zich verspreid, kan je zien op deze foto:
Ik moet er natuurlijk wel bij vertellen, dat vanwege de "ronde opbouw" van onze scooterbanden dus alleen je loopvlak wordt bedekt (en niet de zijkanten). Eerlijk is eerlijk, in de regel komen de meeste spijkers, schroeven of bouten in het loopvlak terecht..
Hoe zit het dan met het automatisch balanceren?
Net als in je wasmachine, verspreid je kleding naar buiten toe. Een goed voorbeeld is wanneer je wasmachine gaat centrifugeren; je kleding wordt gelijkmatig over de gehele trommel verdeeld. Aan de ene kant een deken, aan de andere kant de rest van je was. Let maar eens goed op; eenmaal aan het centrifugeren trilt je wasmachine ook praktisch niet.
Hetzelfde principe werkt ook met dit spul in je band. Je band is nooit 100% gelijk, vanwege het productieproces kan de ene kant van je band wat dikker zijn dan de andere kant. Het spul vloeit altijd naar het "laagste deel" (dunne rubber) in je band en spreid zich uit bij het "hoogste deel" (dikkere rubber). Beetje hetzelfde als hoe het water zich verdeelt in een bergrijke omgeving.
Hierdoor krijg je een nagenoeg perfecte balans en is balanceren met loodjes ook niet meer nodig.
Goed, nadat ik erachter ben gekomen dat ik al een tijdje met een spijker in m'n band rijdt én mijn voorband nog pak en beek 1,5mm diepte heeft (+/- 14.000km gelopen) heb ik besloten om zowel voor nieuwe bandjes te gaan én dan maar gelijk in het diepe te springen en Ride-ON uit te proberen.
Heb hier het scooterpakket besteld voor €24,95 (transport zit er ook bij). Je krijgt hier 2 flessen, een handleiding en een zakje met ventieltrekker en plastic slangetje er bij.
Afgelopen vrijdagochtend (10 maart) kreeg ik het pakketje binnen, jeej! Happy happy happy! Het was goed en wel 16:25 toen ik toch nog even het pakketje ging openen om alles te controleren.
Hmmm.... Ik mis hier iets. Oooooh wacht... Ventieltrekker en slangetje! Shoot, dat zou moeilijk worden als ik het wil gaan vullen .
Gebeld zo rond 16:35, ze waren aan het afsluiten voor de vrijdagmiddagborrel (begrijpelijk en belangrijk!). Toen ik aangaf dat ik zowel de trekker als slang miste werd er gezegd dat het normaal in een zakje zit, en dat ze het na zouden sturen. Er werd totaal niet moeilijk gedaan.
Omdat het al zo laat was én net voor het weekend, gaven ze al aan dat het waarschijnlijk niet zo lukken om vóór maandag de nalevering aan mij toe te sturen. Wat schets mijn verbazing; zaterdagmiddag een envelop van Ride-ON, mét de nalevering!
Wat mij betreft een positief gevoel qua service. Nu nog even wachten totdat de nieuwe bandjes er op zitten... Dan zal ik hier ook gaan beschrijven hoe het qua rijden aan voelt.