Verzekeren bij een nieuwe maatschappij

Gebruikersavatar
koorn292
Berichten: 37

Verzekeren bij een nieuwe maatschappij

Bericht#1 » 05 dec 2013, 09:57

Hierbij wil ik even vermelden dat als je van plan bent over
te stappen naar een andere maatschappij het heel verstandig
is om je schadevrije jaren,die je moet opvragen bij je oude
verzekering aangetekend op te sturen,aangezien je bij vermissing
via tante pos of zo je schadevrije jaren ook weg zijn omdat ze maar
1 keer verstrekt worden. Het is mij nu overkomen nadat ik na bijna 30jaar
overgestapt bent naar unive. De regels zijn wettelijk en er is verder geen
andere instantie die de schadevrije jaren via kenteken of wat dan ook
registreerd. Dus een gewaarschuwd lid telt voor twee zullen we maar zeggen.
0 x

TK E

Re: Verzekeren bij een nieuwe maatschappij

Bericht#2 » 05 dec 2013, 10:00

Ik ben of was bijna een beroepsschauffeur.....en ook hier staat altijd gelijk een hoge no-clame korting voor maar je moet dat wel aangeven
0 x

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: Verzekeren bij een nieuwe maatschappij

Bericht#3 » 05 dec 2013, 10:09

Dit zou op zich niets moeten uitmaken, want je kunt je schadevrije jaren niet zomaar kwijt zijn als je het papier kwijt bent.

Sowieso moet de oude maatschappij deze nog digitaal hebben, maar ook worden dit soort gegevens doorgegeven aan Roy Data in geval van motorrijtuigenverzekeringen waardoor het ook voor de nieuwe verzekeraar zichtbaar is.

Overigens kunnen verzekeraars de treden anders inschalen dus een bepaalde bonus-malus trede bij de oude verzekeraar staat niet 1-op-1 gelijk bij de nieuwe verzekeraar omdat deze andere treden kan hanteren. Dit kun je vooral bij het informeren vaak online al inzien hoe de opbouw van de treden werkt afhankelijk van het aantal schadevrije jaren.
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Robert

Re: Verzekeren bij een nieuwe maatschappij

Bericht#4 » 05 dec 2013, 10:15

Ik copieer of scande documenten altijd eerst in voor ik het uit handen geef. Heb ik altijd zelf nog een bewijsje,
Het lijkt misschien overdreven, maar het heeft mij al vaak geholpen deze werkwijze.
Zowel prive als zakelijk.

Alleennu heb je daar niets aan. Zoals eerder geschreven hierboven de verzekeringsmaatschappij heeft deze gegevens ook nog digitaal. Hetzou toch mogelijkmoeten zijn deze nogmaals op te vragen (eventueel tegen betaling)
0 x

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: Verzekeren bij een nieuwe maatschappij

Bericht#5 » 05 dec 2013, 10:16

0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Gebruikersavatar
koorn292
Berichten: 37

Re: Verzekeren bij een nieuwe maatschappij

Bericht#6 » 05 dec 2013, 10:20

Ik heb bij die zgn. roya-side gekeken en daar staat in vermeldt dat ze
geen gegevens over het aantal schadevrije jaren kunnen verstrekken van
snor en bromfietsen.
0 x

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: Verzekeren bij een nieuwe maatschappij

Bericht#7 » 05 dec 2013, 10:23

het kan wel degelijk, alleen 28 dagen wachten:

https://www.seps.nl/home/roy-data/inzagerecht-formulier/

Er wordt hij Roy Data overigens wel aangegeven dat het tot 6 weken na beëindiging van de verzekering kan duren totdat de oude verzekeraar de gegevens heeft geactualiseerd.
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: Verzekeren bij een nieuwe maatschappij

Bericht#8 » 05 dec 2013, 10:28

aaaaah het gaat over scootergegevens, ja dat kan inderdaad anders zijn dan overige motorrijtuigen (motoren en auto's).

Dan nog, je gegevens moeten door de oude verzekeraar nog een bepaalde wettelijke periode bewaard worden (minimaal 7 jaar uit mijn hoofd) dus de gegevens zijn bekend. Volgens mij zullen verzekeraars onderling ook nog wel communiceren mocht dat nodig zijn.

Hetgeen je opgeeft bij het afsluiten van de verzekering wordt daarna altijd nog door een verzekeraar gecontroleerd. Ik denk overigens op het bedrag van een scooterverzekering dat het weinig verschil zal uitmaken of je nu 3 of 15 schadevrije jaren hebt. Volgens mij is bij een scooter diefstal het grootste financiële risico. Het aantal schadevrije jaren heeft relatief weinig invloed op de basis WA premie.
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Gebruikersavatar
koorn292
Berichten: 37

Re: Verzekeren bij een nieuwe maatschappij

Bericht#9 » 05 dec 2013, 10:35

Het scheelt alleen al per scooter min. 30euro per jaar w.a.,hetgeen ieder jaar minder wordt
maar eer dat je weer op 75% staat moet je eens optellen per scooter en dit is nog maar w.a.
Ik had 2 scooters overgeschreven,dus tel uit je winst.Ik heb unigarant en unive beide benaderd
maar kunnen niets voor mij doen beweren beide. Regels zijn regels.
0 x

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: Verzekeren bij een nieuwe maatschappij

Bericht#10 » 05 dec 2013, 10:49

ik vond dit op die laatste link die ik had verzonden bij de veelgestelde vragen:

Op mijn polis staat een afwijkend aantal schadevrije jaren dan mijn nieuwe verzekeraar aangeeft. Hoe kan dat?
De autoverzekeringsmarkt is een markt waar scherp wordt geconcurreerd. Om klanten aan zich te binden en te behouden, bieden veel verzekeraars daarom extra voordelen. Zo kunnen ze u hoger op de bonus-/malustrede zetten dan dat u in werkelijkheid aan schadevrije jaren (de zogenaamde zuivere schadevrije jaren) hebt. Op die commerciële trede staat u dus hoger waardoor u meer premievoordeel krijgt. Op het moment dat u overstapt naar een andere verzekeraar, wordt uw premie echter op basis van uw zuivere aantal schadevrije jaren berekend en niet volgens de 'commerciële' bonus-/malustrede bij uw oude verzekeraar. Voor de nieuwe verzekeraar zijn dus alleen de zuivere schadevrije jaren relevant (in het kader van de risicobeoordeling).


Het kan dus zijn (bij scooters zal het net zo werken vermoed ik), dat op basis van je lange verzekeringsgeschiedenis je een voordeel kreeg van de oude verzekeraar, waardoor je eigenlijk een hogere bonus/malus trede kreeg dan waarop je wellicht op basis van je werkelijke claim geschiedenis recht zou hebben. De nieuwe kan alleen maar uitgaan van je werkelijke gegevens.

Maar goed hoe dan ook het blijft een lastig verhaal. En over een jaar kan de markt er weer heel anders uitzien door de sterke concurrentie waardoor het elk jaar interessant kan zijn om te blijven kijken naar de premies.

Zelf zit ik ook bij Unive en ik ben er wel tevreden over. Heb er meerdere verzekeringen lopen waardoor er ook nog een pakket korting is. Toen ik mijn scooter vorig jaar nieuw kocht, zetten ze zelfs de hogere no-claim van mijn vorige scooter over op de nieuwe omdat dat meer korting zou geven. De oude (die ik ook nog had) kreeg dan de lagere no-claim van de nieuwe wat niet erg was omdat de oude alleen WA was (ook de oude was bij Unive verzekerd). Best meedenkend kunnen ze zijn.

Maar goed voor nu ben je dus 60 euro extra per jaar kwijt :(
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Social Media

   

Terug naar “Verzekeringen en Schadeafhandeling”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer