Schade, verzekeringen en afhandelingen...

Stephan

Schade, verzekeringen en afhandelingen...

Bericht#1 » 13 mar 2013, 21:04

Ik wil graag een topic aankaarten die voor wellicht een hoop (gast) lezers interressant kan zijn.
We weten immers dat zodra we zelf iets willen weten we snel even Googlen op het betreffende onderwerp om verschillende sites en fora's te raadplegen.

Een aantal van ons heeft er wel eens mee te maken gehad: een aanrijding/ongeluk met je scooter, wel of niet jouw fout, dat is even niet aan de orde.
Via dit topic zouden wij graag willen weten hoe jouw ongeluk is veroorzaakt en bovenal hoe het (verzekering technisch) is afgehandeld. Bij wie ben je verzekerd, hoe is het uiteindelijk afgelopen...? Zelf heb ik hier een keer voor gestaan, maar zal dat in dit topic later beschrijven.

Ben erg benieuwd naar jullie verhalen / ervaringen...

Brand maar los!

Grts,

Stephan
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Schade, verzekeringen en afhandelingen...

Bericht#2 » 13 mar 2013, 21:27

Mijn eerste en tevens laatste scooter ongeluk was ergens in 98 99. het betrof mijn eerste scooter een SV 50 van Peugeot. Het gebeurde nota bene ook nog eens bijna pal voor de deur van de dealer waar ik deze scooter gekocht had.

Het was overdag en goed en droog weer. Ik had groot licht aanstaan wat ik destijds overdag altijd deed. Ik zat op een voorrangs weg en naderde een zijstraat van rechts. Daar stond een auto te wachten om van haar kant links af te slaan. Ik zag dat de bestuurder naar rechts keek en vervolgens mijn kant op keek.

Hierop hield ik de wielen van de auto in de gaten. Opeens zag ik dat de wielen begonnen te draaien en wist gelijk dat zij mij niet opgemerkt heeft hetzij gedacht heeft van..... dat haal ik nog wel. Want ik ka mij tot op de dag van vandaag niet voorstellen als iemand je op een afstand van amper 100 niet opmerkt dat er een scooter met groot licht aankomt. Maar ok.

Het was ook nog eens een 30 km zone. Ik heb doel bewust vol gas gegeven in de hoop dat ik dan via een uitwijk manoeuvre naar links de auto nog kon passeren. maar helaas raakt de voorbumper van die auto nog net het achterwiel van de scooter waardoor ik een pirowetje draaide om vervolgens aan de overkant van de weg te geraken waarbij ik liggend op de weg een auto op mij af zag komen maar door de reactie van die bestuurder kwam die auto met de bumper tot net voor mijn gezicht tot stilstand. PPfff..... :shock:

Amper een halve meter verder was men bezig met riool werkzaamheden waarbij een deel van de weg open lag en dus een groot gat gegraven was. pppfff... ook hier weer heel veel geluk. Ik had als bescherming een echte dikke leer jack aan welke mij beschermt had.

De scooter..... nou.... total loss dus.... en werd binnen een aantal weken meteen met de dealer geregeld en dus was ik weer heel snel in het bezit van een spik splinter nieuwe scooter.... :D en wel.... de Elyseo den 1e hahahaha....

Als de naderende auto bestuurde niet snel had gereageerd.... dan zat ik nu waarschijnlijk in de 7e hemel. deze bestuurder heeft mij als eerste opgevangen en hoorde ik hem vertellen.... ik zag het aankomen gelukkig heb ik op tijd kunnen stoppen.

Ik ben hem nog steeds dankbaar ervoor.

Geluk !!!!.... of een engelbewaarder..... wie zal het zeggen. het heeft nog weken geduurd voordat ik weer zelf verzekerd op de scoot zat. :oops:

De verzekering was destijds Nationale Nederlanden.

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Schade, verzekeringen en afhandelingen...

Bericht#3 » 13 mar 2013, 22:53

alweer even geleden naar de motorbeurs geweest.
daar had iemand een stand voor zijn bedrijf iets met pechhulp voor scooters.. :roll:
goed we weten wel wie dat is en daar gaat het nu niet om
jan houtkamp was daar ook en ik had afgesproken om ook even te komen kijken.
en aangezien ik helemaal in mijn nopje s was omdat ik net mijn oude champagnekluer grand dink had teruggekocht..
ik dus op de al aanwezige nagenoeg nieuwe grand dink s naar utrecht ben geweest.
na een erg leuke dag weer terug gereden en jan had mij een route uitgelegd waarbij ik niet echt door utrecht hoefde te gaan maar rechtstreeks de stad uit zou rijden.
zo gezegd zo gedaan en inderdad een erg mooie route.
nadat ik in de polder net voor kampen met klaziena had gebeld en een broodje had gegeten dacht ik nog oke het word donker maar de rest van de trip ken ik de weg goed.
wat ik altijd een hele geruststelling vind als ik in het donker moet rijden
toen ik dus in zwartsluis aankwam en ik de rotonde ronde zag ik in mijn ooghoek een vrachtwagen die zijn knipperlicht aanhield toen hij de rotonde al af was;
ik doe dan altijd het gas dicht omdat ik zeker wil weten dat de chauffeur mij heeft gezien
maar mede omdat ik natuurlijk zelf chauffeur ben hoorde ik dat hij doorschakelde en de truck in zijn hoge groep van de versnellingsbak gooide wat betekend dat hij zeker niet gaat afslaan.
dus ik kijk weer voor me zie ik op een kleine 50 meter aan de overzijde van de zijweg die rechts was een electrische fiets aankomen keurig verlichting voerend en rechtshoudens op het fietspad
terwijl wij tegelijk bij de weg naar rechts en voor hem dus links aankomen slaat de beste man af :shock:
dus ik had de weg breedte om te remmen.
ik dank ons lieve heer nog steeds voor die truck op de hoofdbaan die mij liet afremmen en ik dus een lage snelheid had op dat punt
had ik harder gereden dan was het niet zo afgelopen goed ik zie hem afslaan rem als een gek voel de scooter onderuitgaan en tegelijk zie ik zijn fiets verdwijnen onder mijn voorwiel...
en toen zat ik op de knieen in het gras...
en was het akelig stil hoorde alleen een kymco hoog in de toeren lopen en een seconde later allemaal volk om me heen
dus ik naar de tegenpartij maar eerst even de scooter uitgezet .
de man zijn hoofd gestabiliseerd gehouden hij was erg in de war en had veel pijn.
en er drupte wat uit mijn helm dus ik doe de helm af tot grote schrik van de omstanders
een jaap boven mijn oog 13 hechtingen later was het weer dicht.
de scooter totalloss..
goed de afhandeling via unive was een drama.
eerst werd me meegedeeld dat ik wel een nieuwe scooter kon gaan bestellen ik was tenslotte all-risk verzekerd
waarop de dealer zij wacht maar even tot je daadwerkelijk het geld hebt...
wijze woorden zo bleek even later omdat de tegenpartij een fietser was moest ik onschuld bewijzen en kreeg ik alleen de schade uitbetaald de scooter had een waarde volgens hun van 900 ueri datging er vanaf en 10% eigen risico waar ik niks vanaf wist had per ongeluk nog niet de nieuwe voorwaarden van 2010 gekregen hmmmm dit was in februari
de accesoirres waren niet verzekerd volgens hen omdat ik slechts 500 euro op had gegeven de helm en kleding waren tot 250 euro verzekerd maar wel binnen de 500 totaal accesoires .
de schade aan de scooter was 1950 euro ex extra s!dus kreeg 1750 voor de scooter en 500 rest uitgekeerd
en de scooter verkocht aan de dealer voor 900 totaal dus 1750+500+900=3150 euro gekregen
oke na veel heen en weer gebel en geen info over de tegenpartij en een politierapport die unive niet mocht opvragen zelf er achteraan gegaan.
uiteindelijk via via de man opgespoord en mijn centen gekregen jaja ex die extra spullen wel te verstaan 300 euro volgens hen...
de scooter is door de dealer weer verkocht met het ongevals verhaal en nooit weer gezien heb ik gehoord
ik heb dus totaal 3450 gekregen maar de scooter kost met alles erop en aan 4100 de helm 250 en motorbroek 100- maakt een totaal van 4450-
ik heb er een schade post van 1000 euro aan over gehouden....
o.ja veel later nog een beetje smartegeld gehad een leuk weekendje weg geweest met het gezin meer niet..

roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Eric
Voormalig STN Lid
Berichten: 1027
Contacteer:

Re: Schade, verzekeringen en afhandelingen...

Bericht#4 » 13 mar 2013, 23:12

Ik heb ongeveer 1.5jaar geleden een aanrijding gehad met een mede scooterrijder (ster) die niet goed uitkeek. Schuldvraag was dan ook geen enkel probleem,ondersteund door foto,s van de verkeersituatie en getuigen verklaringen. Ik had de verzekering,WA, bij de Hema lopen.
Aangezien de schuldvraag dudelijk was heeft de Hema verzekeringen totaal niets voor mij gedaan en moest ik zelf verhalen op de tegenpartij. Zelf advies etc. was niet mogelijk.

Een paar weken na het ongeval heeft de tegenparij nog een tegenaanklacht aangetekend tegen mij omdat zij het niet eens waren met de uitkomst. Hierop kwam de Hema wel uit de luie stoel en heeft mij aangeschreven. Ondanks dat zij toch zouden moeten opkomen voor de door mij verzekerde belangen was de behandeling alles behalve vriendelijk. Ik heb de Hema laten weten dat zij mij bij de oorspronkelijke behandeling van deze aanrijding niet zagen staan ik nu ook voor hun niet beschikbaar was en zij voor de stukken bij de verzekering van de tegenpartij moeten zijn.

Nooit meer iets vernomen van de Hema verzekeringen..
0 x
Verander muren in deuren....

Michael

Re: Schade, verzekeringen en afhandelingen...

Bericht#5 » 14 mar 2013, 00:02

Op zaterdag 30 juni 2012 had ik m'n eerste scooter gekocht, een Kymco super8. Het idee was om minder met de auto te rijden en zodoende wat brandstof kosten te besparen. Afin via marktplaats een mooie super8 gevonden en na wat heen en weer gemaild kon ik hem halen. Thuis aangekomen de verzekering geregeld (ANWB) en een helm gekocht. Omdat ik die maandag naar m'n werk wilde rijden even een verkennende ronde gereden. Zondag ook een klein beetje getourd.

Op maandagochten 2 juli 2012 ben ik om 7.45 uur weggereden, thuis nog gecontroleerd of m'n licht het wel deed enzo. Om 8 uur reed ik in Zaandam op de Koningin Julianaweg richting Purmerend. Ik reed op het fietspad (wat ook zo aangegeven was). Ter hoogte van de afslag naar de Weer haalde een Connexxion stadbus mij in en leek mij niet te zien (ik zat in z'n dooie hoek verklaarde de chauffeur later). Hij sloeg af naar rechts en het enige dat ik me nog kan herrineren is dat ik z'n neus naar rechts zag komen en nog geprobeert heb mee te sturen. Ik ben bijgekomen in de ambulance richting het ziekenhuis. In het ziekenhuis aangekomen direct naar de eerste hulp en daar werden 8 gebroken ribben geconstateerd en een klaplong.

Een week in het ziekenhuis gelegen en daarna naar huis. Pfffffff kon me amper bewegen en heb in totaal 11 weken zittend moeten slapen omdat ik anders geen lucht kreeg. Omdat ik alleen maar een WA verzekering had kon de ANWB niets voor mijn schade doen. Ze gaven me wel het advies om m'n rechtsbijstand verzekering in te schakelen. De DAS is voortvarend te werk gegaan. Snel had ik de schade aan de scooter vergoed gekregen zodat ik een nieuwe scooter kon kopen. Ook schade aan kleding/helm etc. was snel geregeld. Na 6 maanden ziektewet waarbij ik intensief begeleid ben door m'n bedrijfsarts en fysiotherapeut werk ik inmiddels weer fulltime. Wel nog veel last van m'n rug, hoop dat dat nog overgaat met meer fysio.

De schuldvraag was simpel; ik was rechtdoorgaand verkeer en had voorrang. Connexxion doet ook absoluut niet moeilijk en vergoed alles. Nu zijn de DAS en Nationale Nederlanden (Connexxion) nog in gesprek over het smartegeld. Dat kan nog wel even duren heb ik me laten vertellen.
0 x

Stephan

Re: Schade, verzekeringen en afhandelingen...

Bericht#6 » 14 mar 2013, 11:29

Een jaar of 4 geleden heb ik ook een flinke klapper meegemaakt, helaas niet eentje van de staatsloterij ;)
Ik reed in het donker op een doorgaande weg waar paralel een fietspad langs loopt, welke op een bepaald moment over de weg afbuigt.

Terwijl ik op deze weg reed zag ik aan de linkerkant van mij al een Canta rijden. Deze zou dus gaan afbuigen over de weg, maar ik had voorrang. Bij de haaientanden stopte de Canta netjes, echter kon ik door het donker geen oogcontact vinden met de bestuurder, aangezien hij stopte ging ik er vanuit dat hij mij had gezien. Op het moment dat ik hem passeerde gaf hij opeens vol gas, met als gevolg een frontaal klappertje aan de linkerkant. Kop op de stoep en tupperware van de toenmalige Grand Dink vloog om mijn oren.

Gelukkig had ik een auto achter mij die alles had gezien en ook stopte en de hulpdiensten inschakelde, toen ik mijn ogen opendeed zag ik alleen maar blauwe zwaailichten om mij heen. De Grand dink lag flink in de poeier, Benzine tank was gescheurd, de halve neus lag eraf, zadel opengescheurd. Achteraf hoorde ik dat het frame 10cm uit verband was getrokken.
Per Ambulance naar het VU gebracht.

Uiteindelijk vielen de verwondingen mee, op een hersenschudding na.
Ik ben verzekerd bij Reaal en DAS deed de rechtsbijstand. Het was nog even spannend, want in de eerste instantie leek het erop dat de turkse berijder van de canta niet verzekerd zou zijn. Achteraf gelukkig wel, echter reageerde hij niet op schrijven van zijn verzekering en daardoor duurde e.e.a. behoorlijk lang.
DAS Rechtsbijstand heeft destijds echt alles voor mij gedaan, ik kon via internet inloggen en alle verstuurde documenten naar de tegenpartij etc, mee lezen.

Totaal uitgekeerde schade 1950,00 voor de Scooter (verzekering) en 250,00 euro voor het wrak van de dealer, 500,00 voor accesoires / kleding etc. Smartegeld uiteindelijk 750,00 Euro. Ik kon dus wel een nieuwe Grand Dink kopen en heb dat ook gedaan. Ben wel na herstel van de hersenschudding meteen weer gaan rijden, denk dat dit het beste is wat je kunt doen.

Ik heb hierbij ook geleerd hoe belangrijk rechtsbijstand is. Ik betaal 11,00 euro per jaar hiervoor en dat is het dubbel en dwars waard.

grts,

Stephan
0 x

Gebruikersavatar
Ruud Sint
Berichten: 85

Re: Schade, verzekeringen en afhandelingen...

Bericht#7 » 14 mar 2013, 16:38

Tjonge, gelukkig is het met iedereen goed afgelopen en kunnen jullie het allemaal navertellen. Mijn gedachten gaan echter nu naar degenen die dat niet meer kunnen. Hoe vlug een ogenschijnlijk rustige situatie kan veranderen laat ik zien in het volgende filmpje:

Let op de tankwagen die van rechts de kruising gaat passeren en let dan ook vooral op de verkeerslichten......ZELF OPGENOMEN met de dashcam....

http://www.youtube.com/watch?v=XWqheYFATX4

Hoed u voor zulke wegmisbruikers en wees er vooral op voorbereid. Anticiperen is ook hier het enige juiste antwoord.......
0 x
Regels zijn er genoeg, HANDHAVERS hebben we nodig !!!

Gebruikersavatar
the riding man
Berichten: 287

Re: Schade, verzekeringen en afhandelingen...

Bericht#8 » 14 mar 2013, 18:58

Als ik al mijn brommer- en motorjaren bij elkaar tel kom ik op 17jaar uit. Nog nooit een ongeval gehad met een tegenpartij. Wel 2 keer onderuit door een gladde plek (1keer modder in een bocht, 2de keer op een ijsplek). Dus gelukkig sinte pieter nog niet (bijna) tegengekomen :D

@Ruud Sint,
Ik snap niet goed wat ik in je filmpje zou moeten te zien krijgen hoor :?
0 x

Gebruikersavatar
Ruud Sint
Berichten: 85

Re: Schade, verzekeringen en afhandelingen...

Bericht#9 » 15 mar 2013, 09:58

Ik zal het uitleggen omdat ik het life zag gebeuren en weet waar op te letten.

Als je het filmpje start en rechts de paal van een windmolen voorbij ziet gaan zie je daarna ook rechts in beeld vanaf de zijweg op de naderende kruising een witte Texaco tankwagen met een groot vloeistoflaadvermogen met hoge snelheid de kruising naderen. Echt een hoge snelheid, ik schat 80 km/u. Hij steekt de kruising over met nagenoeg die snelheid of iets lager terwijl de lichten voor hem op rood staan dus voor ons op groen. De kruising is breed dus als er op de andere baan dan wij reden tegemoet komend verkeer, bv een motorrijder of een Golf GTI met petje, op dat moment gas had gegeven om te gaan rijden hadden we waarschijnlijk dezelfde opstopping voor ongelukken gezien als gistermiddag in de Velsertunnel. Als zoiets gebeurd wil ik ook niet met de scooter op dat fietspad rijden...leeg of beladen, met zo'n snelheid een kruising passeren op zo'n moment met een voertuig voorzien van een gevarenklasse vind ik ronduit onverantwoord.....en als er dan wat gebeurd heb je echt geen verzekering meer nodig en dat is tevens de reden dat ik het hier plaatste en zei dat we van geluk mogen spreken dat we het verhaal over de nasleep van de verzekering hier kunnen plaatsen. Het blijft vervelend maar het kan altijd erger.

@Kees, als ik jouw verhaal lees...zo vlug kan je leven ineens veranderen...of eindigen. Je hebt echt geluk gehad.
Laatst gewijzigd door Ruud Sint op 15 mar 2013, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Regels zijn er genoeg, HANDHAVERS hebben we nodig !!!

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Schade, verzekeringen en afhandelingen...

Bericht#10 » 15 mar 2013, 10:11

Ruud Sint schreef:@Kees, als ik jouw verhaal lees...zo vlug kan je leven ineens veranderen...of eindigen. Je hebt echt geluk gehad.


I know Ruud.... Het was weer een van die momenten dat ik me realiseerde dat het leven en alles wat de revue passeert niet vanzelfsprekend is maar iets waar men zuinig op moet zijn en met respect moet koesteren. Zo hebben er meerdere dingen in mijn leven de revue gepasseerd maar dat is weer een ander verhaal. :mrgreen:

Mtvrgrt kees
0 x

Social Media

   

Terug naar “Verzekeringen en Schadeafhandeling”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer