De garantie van een officiële Peugeot dealer

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#1 » 12 jun 2016, 21:06

Peugeot Tweet RS

In september 2013 was ik op zoek naar een scooter voor woon werk verkeer.
Ik moet iedere dag zo’n 60 kilometer en als het lekker weer is wilde ik voortaan met de scooter gaan. Tien jaar daarvoor had ik een Peugeot Vivacity, die heb ik helemaal op gereden. De voorkeur ging uit naar Peugeot omdat ik dacht dan een echte kwaliteits scooter te kopen.

Omdat er bij mij in de stad Tilburg meerdere Peugeot dealers zitten koos ik voor “Piet van Iersel Tweewielers” aan de Enschotsestraat in Tilburg. Een bedrijf dat al tientallen jaren bestaat en dat plaatselijk erg bekend is.
Bij “Piet van Iersel” vertelde ik dat ik een robuuste scooter zocht voor woon werk verkeer en dat ik daarom graag 16 inch wielen wilde voor het rijcomfort buiten de stad.
De Peugeot Tweet werd aanbevolen en ik kocht een mooie grijze Peugeot Tweet RS met eveneens achter een schijfrem.

De varioring heb ik laten verwijderen bij aflevering omdat ik graag zuinig rij, niet voor de snelheid want dan had ik wel weer een motorfiets gekocht. En zo rijd ik nu geschat 5000 kilometer per jaar woon werk verkeer met de scooter. Ik rijd enkel afstanden van 10 km of langer en houd de naald van de snelheidsmeter zo veel mogelijk op 45 km/h om zuinigheid en levensduur te bevorderen.

De eerste paar servicebeurten zaten bij de prijs in en die heb ik dan ook keurig bij Piet van Iersel uit laten voeren.
Het kost 85 euro per beurt maar dan zit je wel bij een erkende dealer en dat is het beste dat je kunt hebben, dacht ik.

Zo reed ik redelijk probleemloos, af en toe een klein dingetje, tot eind maart 2016. Na een ritje van 12 km kwam ik thuis en zag een gele plakkerige slaolie achtige smurrie op de linker carterkap zitten. Na onderzoek bleek het uit mijn luchtfilter te komen. Het rook ook sterk naar benzine en het oliepeil was hoger dan normaal.

Ik heb de scooter niet meer bereden en naar Piet van Iersel gebracht. Van een vriend die veel aan bromfietsen en motoren sleutelt hoorde ik dat een Peugeot Tweet een vacuüm benzinekraan heeft en dat het voorkomt dat die dingen spontaan gaan lekken en er zo benzine in je carter kan komen omdat de vlotter in de carburateur niet altijd goed zijn werk doet. Ik heb dat gemeld bij Piet van Iersel maar daar reageerde men niet op.
Ik gaf aan dat het peil hoger stond en naar benzine rook, men zou er naar kijken. Een paar dagen later kon ik ‘m weer ophalen, de rekening was 35 euro en men had een luchtfilter element vervangen. Ik heb nog eens gevraagd waar die benzine vandaan kwam in het blok maar daar was geen sprake van zei men.

Toen ben ik met de importeur van Peugeot gaan mailen, de firma Moteo. Daar heb ik de vraag weggelegd of er via een kapotte vacuüm kraan benzine in het carter kan komen.
Hun antwoord was dat het kon, maar dat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Ik heb ze de situatie zoals die er lag doorgemaild en toen hebben ze contact gehad met Piet van Iersel.

De scooter heb ik na de reparatie weer naar huis gereden, ik woon nog geen 1,5 km bij Piet van Iersel vandaan, en in de schuur gezet omdat ik er maandag pas weer mee naar mijn werk zou rijden.
De maandag daarop de scooter gepakt en richting werk gegaan. Na een paar kilometer begon de scooter een geluid te maken alsof er zand in de motor zat, het leek wel een schuurapparaat!. Ik ben meteen huiswaarts gegaan, scooter weg gezet en met de auto naar het werk.

De Pasen zat er tussen maar meteen weer met Piet van Iersel gemaild die zei dat ik langs kon komen. Ik had vrij genomen van mijn werk in de ochtend om de Tweet weg te brengen, ik zou meteen om 8 uur geholpen worden.
De scooter werd op de sleutelbank gereden, omhoog gezet en gestart. De monteur zei dat het niet goed klonk en dat het misschien de koppeling was. Na enig onderzoek gaf hij aan dat het goed mis was, waarschijnlijk de lagers van de krukas. Dat ging geld kosten.

Omdat ik de bui al voelde hangen, de scooter is 2,5 jaar oud, heb ik hem gezegd dat de kosten wel voor hen waren en dat ik nog garantie heb. De baas (Willem van Iersel) werd er bij gehaald en die zei dat ik geen garantie meer heb.
Nu ben ik juridisch redelijk onderlegd dus ik wees hem op het conformiteitsbeginsel. Daar had de beste man natuurlijk nooit van gehoord en hij had ook nog nooit zo iets meegemaakt. Hij vertelde me dat ik twee jaar garantie had bij Peugeot.

Ik heb hem uitgelegd dat hij zelf twee jaar garantie heeft bij Peugeot, dat ik als consument ingevolge het conformiteitsbeginsel langer dan twee jaar recht heb op een goed werkend product. Dat hij als ondernemer altijd een risico neemt als hij een product verkoopt aan een consument omdat de garantie die hij moet verlenen langer is dan die van de fabriek. Dat die garantie wel zes jaar kan zijn en dat hij de eerste jaren zelf voor materiaal en arbeidskosten opdraait en dat dat na een jaar of vijf gedeelde kosten worden tussen hem en mij. Dat het Burgerlijk Wetboek consumenten beschermt, en verder gaat dan enkel het Europees recht dat inderdaad minimaal twee jaar garantie voorschrijft.
Daar had hij natuurlijk nooit van gehoord.


https://www.consuwijzer.nl/vervoer/gara ... jk-product

Willem van Iersel vertelde me dat hij contact op ging nemen met Peugeot voor een coulance regeling en dat daar vanaf hing of het kosteloos gerepareerd werd of niet.
Hierdoor werd het gesprek voor mij wat grimmig. Ik heb de vorige alinea nog eens herhaald en hem verteld dat wanneer het niet werd opgelost hij kennis zou maken met mijn rechtsbijstand verzekering. Dat het zou betekenen dat we eerst een juridische strijd zouden krijgen waardoor mijn scooter dan niet gebruikt zou kunnen worden maar dat ik zeker door een rechter in mijn gelijk gesteld zou worden en ik dan ook die weken dat ik mijn scooter door zijn toedoen niet kon gebruiken in rekening ging brengen.

Even later belde hij me op, hij had goed nieuws! Peugeot zou een coulanceregeling toepassen. Ik vertelde hem dat het met name goed nieuws voor hem is en dat het voor mij niets uit maakt. Men ging de motor reviseren, de reparatie zou enkele dagen duren want de hele motor moest uit elkaar. Na een dag of vier kon ik de scooter ophalen. De monteur zei desgevraagd dat het rechter lager stuk was en dat ze dat hadden vervangen. Nu heb ik in dit soort situaties alles liever op schrift mochten er in de toekomst weer problemen zijn die te herleiden zijn op oude problemen. Dan krijg je vaak een welles nietes spelletje over gedane uitspraken. Dus een mail gestuurd en bij Van Iersel gevraagd wat de werkzaamheden nu precies waren geweest. Hun antwoord:
Onze mening is dat het een minder lager is geweest, want er was maar een lager van de twee niet goed, Vervangen zijn de krukas en de lagers en voor het zekere ook de zuiger met veren en klepsails. (daar zullen ze wel seals mee bedoelen)

Dat was dus iets meer dan enkel het lager waar de monteur het over had.
Maar goed, alleen maar beter wat ze gereviseerd hebben. Eenmaal thuis heb ik de olie gepeild, er bleek te weinig in te zitten. Ik kocht de juiste olie en vulde die bij. Ik heb expres niets tegen de dealer gezegd omdat ik bij het volgend onderhoud weer wilde checken of het structureel is. Het zou mogelijk een kapotte lager kunnen verklaren.

Toen ik twee weken geleden op de 12.000 km zat met de Tweet heb ik Piet van Iersel een mail gestuurd met de vraag wat een onderhoudsbeurt kost en wat ze dan doen.
Het antwoord was dat ik 85 euro zou moeten betalen voor het vervangen van een bougie, de olie en een luchtfilter. Verder zouden ze en aantal zaken checken zoals de remmen en wanneer die vervangen zouden worden kwamen er kosten bij.

Nu zit dat luchtfilter er nog maar net een paar honderd kilometer in dus dat vond ik al vreemd. Ik ben gaan zoeken op internet en kwam het volledige werkplaatsboek voor de Peugeot Tweet tegen: http://www.manualslib.com/manual/458355 ... Tweet.html

Ik heb opgezocht wat er moet gebeuren voor een dergelijke onderhoudsbeurt en welke materialen ik aan moest schaffen. Dat was 5W40 olie van het merk Valvoline die 4,95 kost, bij de Action. Deze olie voldoet volledig aan de specificatie zoals Peugeot vereist. Dan moest ik nog een koperen ring hebben voor de aftapplug, geen ander metaal i.v.m. de kans op slecht afsluiten of beschadigen, een nieuwe bougie, en een luchtfilterelement eventueel. Ook een o-ring en nieuw oliefilter moest ik hebben.

Ik heb een aantal uren op internet rondgesurft en kwam er achter dat ik bij http://www.zandri.nl heel handig detailtekeningen van de Tweet kon bekijken en aan de hand van de nummers meteen de vereiste spullen in mijn winkelmandje kon doen.
Ik kwam op nog geen 29 euro bij Zandri plus de 4,95 bij de Action.

Ik sprak af met mijn goede vriend die veel sleutelt en in juni 2016 hebben we het onderhoud uitgevoerd. Het luchtfilter had ik voor de zekerheid besteld (kostte toch maar 9 euro) maar dat bleek nog niet nodig.

Het mooie van de werkplaats handleiding is dat ook de aanhaal momenten in Nm er bij staan. Omdat ik een momentsleutel heb vind ik dat erg prettig. Dan draai ik zeker geen dingen kapot, of te los aan.

Het onderhoud leverde me een boel informatie op over het eerdere onderhoud bij de dealer.
Als eerste zag ik dat de bougie kap was afgebroken, daar hadden ze gewoon de rubber manchet weer over heen geduwd. Dat meld je natuurlijk als erkende dealer niet aan de klant want dan kost het je geld! De klant komt daar toch nooit achter want die sleutelt zelf niet als het goed is omdat hij dat door de “kwaliteits-dealer” laat doen.
De bougie had een verkeerde warmtegraad, n.l. voor een 125 / 151 cc Peugeot Tweet.
Koperen ringen voor de afdichting van de olieplug kosten mij 70 cent, een aluminiumring kost me tussen de 20 en de 40 cent. Peugeot wijst er met klem op dat de ring van koper moet zijn. Uiteraard zat er een aluminium ring gemonteerd. Want als je dat met 100 scooters zo doet dan stop je toch minimal 30 euro in je zak als dealer. Hoezo kruideniersmentaliteit?
Toen ik het oliefilter verving zag ik metaaldelen, vermoedelijk van een oud lager, met een grootte van enkele millimeters. Kennelijk hadden ze bij de revisie niet goed gereinigd.

Al deze bevindingen heb ik gemaild aan Piet van Iersel met de mededeling dat ik nu wel begreep waarom na 2,5 jaar een dergelijke revisie nodig was. Ik heb hem ook verteld dat ik het onderhoud voortaan zelf doe omdat ik dan zeker weet dat het goed gebeurt. De mail heb ik cc aan Moteo, de importeur van Peugeot, gestuurd. Van beiden heb ik niets meer vernomen. Kennelijk is voor een importeur een dergelijke gang van zaken acceptabel zo lang de dealer maar genoeg scooters afneemt. Dat is ten minste mijn eigen conclusie.

Eigenlijk vind ik het achteraf ook veel leuker om het zelf te doen. Maar ik zeg eerlijk dat als Piet van Iersel zijn werk goed had gedaan ik er trouwe klant was gebleven en de volgende scooter er weer had gekocht.

Wanneer ik over een aantal jaren aan een nieuwe scooter toe ben ga ik die online kopen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat garantie een issue met gedoe is maar door een lagere prijs vind ik dat acceptabel en ga ik het onderhoud zelf doen.

Ik moest denken aan een nieuws item dat ik nog niet zo lang geleden op tv zag, over de online fietsenwinkel die de huidige rijwielhandelaar onder druk zet met lage prijzen.
Naar mijn mening worden sommige consumenten door bepaalde rijwielhandelaars naar het internet gedreven omdat ze zich ontpoppen als ordinaire dozenschuivers die de consument in de kou laten staan, geen service leveren en ze nog voor een garantie reparatie willen laten betalen ook!

Het is spijtig voor de rijwielhandelaars die wel hun best doen en eerlijk zijn tegen de klant, dat door toedoen van hun collega’s de rijwielhandelaar in een kwaad daglicht komt te staan.

Ik heb dit hele gebeuren uitgebreid beschreven zodat anderen die dit lezen hun voordeel er mee kunnen doen. Met name op het gebied van de juridische kant van de zaak laten mensen zich vaak afschepen is mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door mcguyver op 13 jun 2016, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#2 » 12 jun 2016, 23:22

Een zeer uitgebreid bericht en heb genoten van je beschijvingen, ondanks het leed wat je hebt mogen ervaren.

Hopelijk geniet je, net als ik, van het sleutelen aan je scooter. Ik had ook een ongemakkelijk gevoel m.b.t. mijn toenmalige dealer (of het nou terecht was of niet) wat mij er toe heeft bewogen om mijn scooter zelf te gaan onderhouden. Het rijdt nú lekkerder dan toen ik 'm nieuw weg reed bij mijn dealer :lol: .
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#3 » 12 jun 2016, 23:23

Dat was 5W40 olie van het merk Valvoline die 4,95 kost, bij de Action.

Je weet zeker dat dit bromfietsolie is en geen autoolie?
Daar zit namelijk wel verschil in is mij verteld.
0 x

René K

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#4 » 13 jun 2016, 07:14

Als je voldoende technische vaardigheden heb is zelf onderhouden van een scooter niet zo moeilijk.
Maar ik zou niet helemaal de deur dicht doen bij een dealer, misschien moet een monteur weleens een niet zelf op
te lossen storing/probleem verhelpen.
0 x

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#5 » 13 jun 2016, 07:34

Delight schreef:
Dat was 5W40 olie van het merk Valvoline die 4,95 kost, bij de Action.

Je weet zeker dat dit bromfietsolie is en geen autoolie?
Daar zit namelijk wel verschil in is mij verteld.


Wat Peugeot in de werkplaats handleiding zegt is dit:
0.8 L (0.65 L at the oil change)
SAE 5W40 Synthetic Minimum grade: API SJ

5W40 geeft de dikte aan. Het is een vol synthetische olie met als ACEA waarde aanduiding in de categorie A3/B4 valt.
Peugeot geeft aan dat het 5W40 olie moet zijn en welke de API/SJ waarde het moet hebben dus deze zou goed moeten zijn want dat staat allemaal op de fles.
Bij de Action staat op de fles dat ' ie voor Mercedes en VW is, op scooter sites kom ik dezelfde tegen maar dan staat er helemaal niet op voor welk voertuig deze is. Voor zo ver mijn kennis gaat, gaat het om de eigenschappen van de olie, maar ik laat me graag overtuigen als ik me daar in vergis.
0 x

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#6 » 13 jun 2016, 07:44

René K schreef:Als je voldoende technische vaardigheden heb is zelf onderhouden van een scooter niet zo moeilijk.
Maar ik zou niet helemaal de deur dicht doen bij een dealer, misschien moet een monteur weleens een niet zelf op
te lossen storing/probleem verhelpen.


Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb het geluk dat ik die goede vriend heb, daar heb ik al eens een versnellingsbak van een MZ en een motorblok van een Harley mee gereviseerd. Omdat de pakkingen van Harley slecht en duur waren en deze maar bleef lekken hebben we toen siliconenkit gebruikt, gewoon van de Gamma, schijnen ze in de racerij ook te doen. Daarna heeft die nooit meer gelekt en heb ik jaren probleemloos gereden totdat ik deze inruilde bij Hutten in Esbeek.
Maar het zou theoretisch voor kunnen komen dat ik een dealer nodig heb of in ieder geval een professionele werkplaats. Daar heb ik twee opties voor. De eerste is Scootergoods.nl in Berkel-Enschot, dat is voor mij vlak bij. Daar koop ik een tweedehands motorblok voor de Tweet dat werkend te zien is voor 200 euro. Ze doen ook reparaties en onderhoud. De tweede optie is scooterreparatie.nl in Oosterhout met een gratis haal en breng service, dan ben ik 'm wel langer kwijt.
Maar dat zijn nood scenario's

Daarnaast is het ook nog zo dat het feit dat ik het onderhoud nu zelf doe de firma Piet van Iersel niet van verdere garantie ontslaat.
Juridisch gezien heb ik die nog steeds de komende jaren. Uiteraard zal men bij een volgend geval direct aanvoeren dat een defect voortkomt uit mijn onvakkundig onderhoud. Wanneer echter blijkt dat het daar los van staat, dat kan door een onafhankelijke partij dat te laten onderzoeken, zal men alsnog garantie moeten verlenen. Alle kosten voor een dergelijk onderzoek alsmede gemaakte juridische kosten komen dan ten laste van de verliezende partij. Dus als bij wijze van spreke morgen de CDI kapot gaat is Piet van Iersel nog steeds aan de garantie gehouden. Ik houd me exact aan de werkplaats handleiding van Peugeot tot de aanhaalmomenten in Newtonmeter toe, dus onvakkundigheid zal nooit een issue zijn. De werkplaats handleiding is zo duidelijk en gedetailleerd dat je enkel het gereedschap hoeft te hebben en exact te doen wat er staat.
Laatst gewijzigd door mcguyver op 13 jun 2016, 08:05, 3 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#7 » 13 jun 2016, 07:52

Helder verhaal en oh zo herkenbaar.
Zelf meegemaakt met twee dealers hier in Alphen aan den Rijn.
Eentje is er berucht voor dat hij wel onderhoud in rekening brengt, maar niets doet. Ook te weinig olie in het blok etc.
Tweede dealer had bij onderhoud meer gesloopt dan gemaakt...
In Leiden ooit een scooter gekocht, bij een gerenommeerd adres, en voor onderhoud gebracht (250 gulden destijds) en die presteerden het om de remblokjes er binnenstebuiten in te zetten.
Ik ben vrij onzeker van mezelf, maar ik weet zeker dat ik het beter kan dan menig 'fietsenmaker'....

Die tip van dat conformiteitsbeginsel is wellicht de beste die ik de afgelopen jaren heb gehoord!
Oh oh oh.... als ik dat geweten had !!!

Maarrrr.... als je een scooter via internet besteld en zelf je onderhoud gaat doen?
Dan geldt dat toch zeker niet meer?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#8 » 13 jun 2016, 08:12

stoyanov schreef:Helder verhaal en oh zo herkenbaar.
Zelf meegemaakt met twee dealers hier in Alphen aan den Rijn.
Eentje is er berucht voor dat hij wel onderhoud in rekening brengt, maar niets doet. Ook te weinig olie in het blok etc.
Tweede dealer had bij onderhoud meer gesloopt dan gemaakt...
In Leiden ooit een scooter gekocht, bij een gerenommeerd adres, en voor onderhoud gebracht (250 gulden destijds) en die presteerden het om de remblokjes er binnenstebuiten in te zetten.
Ik ben vrij onzeker van mezelf, maar ik weet zeker dat ik het beter kan dan menig 'fietsenmaker'....

Die tip van dat conformiteitsbeginsel is wellicht de beste die ik de afgelopen jaren heb gehoord!
Oh oh oh.... als ik dat geweten had !!!

Maarrrr.... als je een scooter via internet besteld en zelf je onderhoud gaat doen?
Dan geldt dat toch zeker niet meer?


Ook bij koop op afstand geldt het conformiteitsbeginsel. Ik heb het gehad met een apparaat dat ik bij de firma Redcoon kocht, die verkopen enkel online.
Het werkt anders als je b.v. iets koopt via internet in een ander EU land dat niet in zijn eigen wetgeving beschrijft dat de garantie verder strekt dan de Europese garantie. Het zou dus kunnen zijn dat wanneer je een cilinder in Italie koopt bij een online shop dat je kortere garantie hebt omdat de garantietermijn daar misschien wel korter is. Wat juridisch gezien wel weer een uitdaging is, is de discussie waar de koop gesloten is, achter jouw computer in Nederland of bij de webshop in Italie maar zo ver gaat mijn juridische kennis niet. Ik zou het dan wel uit gaan zoeken als het zich voor deed :D
0 x

Eric L

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#9 » 13 jun 2016, 08:40

Benzine in je carter is nooit goed dat moge duidelijk zijn. (benzine smeert niet en daardoor waarschijnlijk het kapotte lager)
Hoe komt die benzine in je blok?
Door mijn inziens langs de zuigerveren heen.

Als je zelf het onderhoud kunt doen is dat mooi meegenomen.
Het scheelt aanzienlijk in de uitgaven.
Zelf laat ik het onderhoud door mijn dealer http://www.massink.nl/ doen.
Ik kom daar nu al ruim 8 jaar en altijd met een goed gevoel stap ik weer op m'n scooter.
Nooit geen problemen gehad die hun hadden kunnen voorkomen.
Totaal al iets meer dan 56.000 kilometer op mijn scooters weg getuft. :sct1:

Groet Eric
0 x

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#10 » 13 jun 2016, 08:45

mcguyver schreef:Bij de Action staat op de fles dat ' ie voor Mercedes en VW is, op scooter sites kom ik dezelfde tegen maar dan staat er helemaal niet op voor welk voertuig deze is. Voor zo ver mijn kennis gaat, gaat het om de eigenschappen van de olie, maar ik laat me graag overtuigen als ik me daar in vergis.

Maakt voor jouw scooter inderdaad niks uit.
Zit wel verschil in schakelbrommers/motoren.
Dan heb je met autoolie namelijk een probleem met je koppeling...
0 x

Social Media

   

Terug naar “Verzekeringen en Schadeafhandeling”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer