De garantie van een officiële Peugeot dealer

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#11 » 13 jun 2016, 09:01

mcguyver schreef:
Delight schreef:
Dat was 5W40 olie van het merk Valvoline die 4,95 kost, bij de Action.

Je weet zeker dat dit bromfietsolie is en geen autoolie?
Daar zit namelijk wel verschil in is mij verteld.


Wat Peugeot in de werkplaats handleiding zegt is dit:
0.8 L (0.65 L at the oil change)
SAE 5W40 Synthetic Minimum grade: API SJ


Kleine tip mbt motorolie; des te verder de laatste letter in het alfabet, des te hoger de certificering van de olie. Ik zelf heb voor de gein eens Action 10w40 gekocht, de api Daarvan van was API SL. Ik heb hier circa +8000km mee gereden zonder enig probleem te ondervinden. Het lijkt zelfs op hogere toeren soepeler te lopen waar vanaf 59km/pu op de teller; 50 echte km/pu, mijn motor trillingsvrij aan voelt..

Enige waar je op moet letten is dat je absoluut niet(!!) over de max gaat bij het toevoegen van je olie. Te veel olie sloopt je motor net zo goed als te weinig.

Een goede url waarbij er wat meer over olie wordt uitgelegd, kan je hier vinden:
http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/ ... opic=10978
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#12 » 13 jun 2016, 09:06

Eric L schreef:Benzine in je carter is nooit goed dat moge duidelijk zijn. (benzine smeert niet en daardoor waarschijnlijk het kapotte lager)
Hoe komt die benzine in je blok?
Door mijn inziens langs de zuigerveren heen.


Groet Eric


Ik denk dat importeur Moteo juist om wat jij aangeeft ook een slag om de arm houdt en zegt dat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Dat het via de vacuum kraan er in is gekomen is ook maar een van de theorieën omdat mijn goede vriend op diverse buitenlandse forums gelezen heeft dat het voor komt. Hij heeft zelf bij een bromfiets met een vacuum kraan deze kraan door een traditionele vervangen en toen was het euvel opgelost. Als het door de zuigerveren komt zijn die wel van heel slechte kwaliteit geweest, dat sloot Piet van Iersel overigens zelf bij een 4 takt met zo weinig kilometers uit. Maar er hoeft maar een slechte partij zuigerveren bij Sym te zijn ingekocht en je hebt al voldoende reden voor een terugroepactie. Sommige fabrikanten doen dat dan niet en kijken gewoon of zich consumenten melden met een dergelijk defect en die helpen ze dan kosteloos. Heb ik een eens gehad met de lagers van een Nissan Bluebird. Ik geloof dan ook niet dat ik de enige ben met een Tweet uit september 2013 met deze problemen. Zeker niet met de manier waarop ik rijd. Waarschijnlijk hopen ze dat het bij anderen zich openbaart als er een jaar of zeven verstreken is en het toepassen van garantie discutabel wordt.
0 x

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#13 » 13 jun 2016, 09:08

MonsterlijkKPS schreef:
mcguyver schreef:
Delight schreef:Je weet zeker dat dit bromfietsolie is en geen autoolie?
Daar zit namelijk wel verschil in is mij verteld.


Wat Peugeot in de werkplaats handleiding zegt is dit:
0.8 L (0.65 L at the oil change)
SAE 5W40 Synthetic Minimum grade: API SJ


Kleine tip mbt motorolie; des te verder de laatste letter in het alfabet, des te hoger de certificering van de olie. Ik zelf heb voor de gein eens Action 10w40 gekocht, de api Daarvan van was API SL. Ik heb hier circa +8000km mee gereden zonder enig probleem te ondervinden. Het lijkt zelfs op hogere toeren soepeler te lopen waar vanaf 59km/pu op de teller; 50 echte km/pu, mijn motor trillingsvrij aan voelt..

Enige waar je op moet letten is dat je absoluut niet(!!) over de max gaat bij het toevoegen van je olie. Te veel olie sloopt je motor net zo goed als te weinig.

Een goede url waarbij er wat meer over olie wordt uitgelegd, kan je hier vinden:
http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/ ... opic=10978


Dankjewel voor de tip :D
Ik heb me laten vertellen dat bij te veel motorolie je oliekeringen er aan gaan met alle gevolgen van dien.
Ik houd 'm dan ook in het midden van de peilstok en controleer iedere zaterdag ochtend het oliepeil.
Ik vind de eens in de 1000 km die Peugeot voorschrijft te weinig. Als ik een goede week heb dan maak ik 300 km tussen het peilen door.
0 x

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#14 » 13 jun 2016, 09:45

De Tweet is sowieso een model met een aantal aandachtspuntjes. bekend is het geluid van de knikker die meeloopt tijdens stationair draaien. Vele (inclusief de mijne) hadden dat vanaf nieuw. Dat zijn als het goed is de lager schalen.

Wel goed dat het probleem is aangepakt. Mijne heeft probleemloos 34.000 km gelopen tot het moment dat de bak in elkaar liep (na net 3 jaar te zijn geweest). De kans daarop, zou als het goed is, zou nu bij jou voorlopig ook weer van de baan zijn. Kun je tenminste weer met een gerust hart rijden want buiten wat aandachtspuntjes is het wel een heerlijke scooter geweest.

Ik ben trouwens wel benieuwd, heb jij een idee van het benzine verbruik van jouw Tweet? Want dat was niet echt een sterk punt van het model met de Chinese SYM motor.
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#15 » 13 jun 2016, 09:57

mcguyver schreef:Dankjewel voor de tip :D
Ik heb me laten vertellen dat bij te veel motorolie je oliekeringen er aan gaan met alle gevolgen van dien.
Ik houd 'm dan ook in het midden van de peilstok en controleer iedere zaterdag ochtend het oliepeil.
Ik vind de eens in de 1000 km die Peugeot voorschrijft te weinig. Als ik een goede week heb dan maak ik 300 km tussen het peilen door.

Niet alleen je oliekeerringen, olie kan je net als water niet samendrukken. Als je te veel olie hebt, duwt het overal tegen aan, het kan zich door de kogellagers, cilinderringen, etc. doorduwen en daardoor schade veroorzaken...

Mocht je scooter vooral bij koud moeite hebben om vooruit te komen en de hele tijd een hikkend en duwend gevoel te hebben, gooi dan wat olie er uit :lol: .
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#16 » 13 jun 2016, 10:12

HaagseTweet schreef:De Tweet is sowieso een model met een aantal aandachtspuntjes. bekend is het geluid van de knikker die meeloopt tijdens stationair draaien. Vele (inclusief de mijne) hadden dat vanaf nieuw. Dat zijn als het goed is de lager schalen.

Wel goed dat het probleem is aangepakt. Mijne heeft probleemloos 34.000 km gelopen tot het moment dat de bak in elkaar liep (na net 3 jaar te zijn geweest). De kans daarop, zou als het goed is, zou nu bij jou voorlopig ook weer van de baan zijn. Kun je tenminste weer met een gerust hart rijden want buiten wat aandachtspuntjes is het wel een heerlijke scooter geweest.

Ik ben trouwens wel benieuwd, heb jij een idee van het benzine verbruik van jouw Tweet? Want dat was niet echt een sterk punt van het model met de Chinese SYM motor.


Ik ben met 113 kilo niet de lichtste, dus dat speelt wel mee. Ik haal 1:31 km.
Ten minste voor de revisie, ik zou het nu weer eens moeten meten :bsmile:
0 x

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#17 » 13 jun 2016, 10:15

MonsterlijkKPS schreef:
mcguyver schreef:Dankjewel voor de tip :D
Ik heb me laten vertellen dat bij te veel motorolie je oliekeringen er aan gaan met alle gevolgen van dien.
Ik houd 'm dan ook in het midden van de peilstok en controleer iedere zaterdag ochtend het oliepeil.
Ik vind de eens in de 1000 km die Peugeot voorschrijft te weinig. Als ik een goede week heb dan maak ik 300 km tussen het peilen door.

Niet alleen je oliekeerringen, olie kan je net als water niet samendrukken. Als je te veel olie hebt, duwt het overal tegen aan, het kan zich door de kogellagers, cilinderringen, etc. doorduwen en daardoor schade veroorzaken...

Mocht je scooter vooral bij koud moeite hebben om vooruit te komen en de hele tijd een hikkend en duwend gevoel te hebben, gooi dan wat olie er uit :lol: .


Gelukkig heeft m'n Tweet die symptomen (nog) niet. Wel vind ik de peilstok een beetje "vaag".
Je draait 'm los, veegt 'm af, peilt zonder er in te draaien (aldus het boekje) en leest dan af. Maar omdat 'ie schuin er in gaat, staat het peil aan de ene kant hoger dan de andere. Ik ga dus op een veilig gemiddelde zitten op het platte deel van de stok.
0 x

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#18 » 13 jun 2016, 10:17

hahaha, wat extra weerstandstraining :mrgreen:

Mijne deed eerst (met de begrenzer er nog in) 1:25, na het verwijderen van de ring ging dat inderdaad naar rond de 1:30 (rekening houdend dat ik veel stadsverkeer reed). Apart na een van zijn laatste servicebeurten ging dat ineens naar ruim 1:35 tot wel 1:37. Gelukkig is het wel een sterk motortje die behoorlijk vlot rijdt.

Tijdens een tourtje met de club met lage snelheden sporadisch gelukt boven de 1:40 te komen maar dat was in normaal verkeer een utopie.
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#19 » 13 jun 2016, 10:29

HaagseTweet schreef:hahaha, wat extra weerstandstraining :mrgreen:

Mijne deed eerst (met de begrenzer er nog in) 1:25, na het verwijderen van de ring ging dat inderdaad naar rond de 1:30 (rekening houdend dat ik veel stadsverkeer reed). Apart na een van zijn laatste servicebeurten ging dat ineens naar ruim 1:35 tot wel 1:37. Gelukkig is het wel een sterk motortje die behoorlijk vlot rijdt.

Tijdens een tourtje met de club met lage snelheden sporadisch gelukt boven de 1:40 te komen maar dat was in normaal verkeer een utopie.


Ah okee, Ik woon in het centrum van Tilburg maar rijdt direct de stad uit, één lange rechte weg vanaf bij mij om de hoek richting Breda. Een enkele keer moet ik stoppen voor een verkeerslicht en oversteken maar ik heb ook kilometers dat ik door kan rijden langs de provinciale weg. Op het werk staat ie lekker onder een afdak, dus goed geventileerd maar wel droog :)
0 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: De garantie van een officiële Peugeot dealer

Bericht#20 » 13 jun 2016, 10:43

Van Piet van Iersel heb ik wel meer onaangename dingen vernomen.
Ik heb mijn Elystar toen bij van Huigevoort gekocht en ben van hun zeer tevreden.
Hebben onze electrische fietsen ook bij van Huigevoort gekocht.
0 x
Groeten Peter.

Social Media

   

Terug naar “Verzekeringen en Schadeafhandeling”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer