Peugeot Tweet RS
In september 2013 was ik op zoek naar een scooter voor woon werk verkeer.
Ik moet iedere dag zo’n 60 kilometer en als het lekker weer is wilde ik voortaan met de scooter gaan. Tien jaar daarvoor had ik een Peugeot Vivacity, die heb ik helemaal op gereden. De voorkeur ging uit naar Peugeot omdat ik dacht dan een echte kwaliteits scooter te kopen.
Omdat er bij mij in de stad Tilburg meerdere Peugeot dealers zitten koos ik voor “Piet van Iersel Tweewielers” aan de Enschotsestraat in Tilburg. Een bedrijf dat al tientallen jaren bestaat en dat plaatselijk erg bekend is.
Bij “Piet van Iersel” vertelde ik dat ik een robuuste scooter zocht voor woon werk verkeer en dat ik daarom graag 16 inch wielen wilde voor het rijcomfort buiten de stad.
De Peugeot Tweet werd aanbevolen en ik kocht een mooie grijze Peugeot Tweet RS met eveneens achter een schijfrem.
De varioring heb ik laten verwijderen bij aflevering omdat ik graag zuinig rij, niet voor de snelheid want dan had ik wel weer een motorfiets gekocht. En zo rijd ik nu geschat 5000 kilometer per jaar woon werk verkeer met de scooter. Ik rijd enkel afstanden van 10 km of langer en houd de naald van de snelheidsmeter zo veel mogelijk op 45 km/h om zuinigheid en levensduur te bevorderen.
De eerste paar servicebeurten zaten bij de prijs in en die heb ik dan ook keurig bij Piet van Iersel uit laten voeren.
Het kost 85 euro per beurt maar dan zit je wel bij een erkende dealer en dat is het beste dat je kunt hebben, dacht ik.
Zo reed ik redelijk probleemloos, af en toe een klein dingetje, tot eind maart 2016. Na een ritje van 12 km kwam ik thuis en zag een gele plakkerige slaolie achtige smurrie op de linker carterkap zitten. Na onderzoek bleek het uit mijn luchtfilter te komen. Het rook ook sterk naar benzine en het oliepeil was hoger dan normaal.
Ik heb de scooter niet meer bereden en naar Piet van Iersel gebracht. Van een vriend die veel aan bromfietsen en motoren sleutelt hoorde ik dat een Peugeot Tweet een vacuüm benzinekraan heeft en dat het voorkomt dat die dingen spontaan gaan lekken en er zo benzine in je carter kan komen omdat de vlotter in de carburateur niet altijd goed zijn werk doet. Ik heb dat gemeld bij Piet van Iersel maar daar reageerde men niet op.
Ik gaf aan dat het peil hoger stond en naar benzine rook, men zou er naar kijken. Een paar dagen later kon ik ‘m weer ophalen, de rekening was 35 euro en men had een luchtfilter element vervangen. Ik heb nog eens gevraagd waar die benzine vandaan kwam in het blok maar daar was geen sprake van zei men.
Toen ben ik met de importeur van Peugeot gaan mailen, de firma Moteo. Daar heb ik de vraag weggelegd of er via een kapotte vacuüm kraan benzine in het carter kan komen.
Hun antwoord was dat het kon, maar dat er meerdere oorzaken kunnen zijn. Ik heb ze de situatie zoals die er lag doorgemaild en toen hebben ze contact gehad met Piet van Iersel.
De scooter heb ik na de reparatie weer naar huis gereden, ik woon nog geen 1,5 km bij Piet van Iersel vandaan, en in de schuur gezet omdat ik er maandag pas weer mee naar mijn werk zou rijden.
De maandag daarop de scooter gepakt en richting werk gegaan. Na een paar kilometer begon de scooter een geluid te maken alsof er zand in de motor zat, het leek wel een schuurapparaat!. Ik ben meteen huiswaarts gegaan, scooter weg gezet en met de auto naar het werk.
De Pasen zat er tussen maar meteen weer met Piet van Iersel gemaild die zei dat ik langs kon komen. Ik had vrij genomen van mijn werk in de ochtend om de Tweet weg te brengen, ik zou meteen om 8 uur geholpen worden.
De scooter werd op de sleutelbank gereden, omhoog gezet en gestart. De monteur zei dat het niet goed klonk en dat het misschien de koppeling was. Na enig onderzoek gaf hij aan dat het goed mis was, waarschijnlijk de lagers van de krukas. Dat ging geld kosten.
Omdat ik de bui al voelde hangen, de scooter is 2,5 jaar oud, heb ik hem gezegd dat de kosten wel voor hen waren en dat ik nog garantie heb. De baas (Willem van Iersel) werd er bij gehaald en die zei dat ik geen garantie meer heb.
Nu ben ik juridisch redelijk onderlegd dus ik wees hem op het conformiteitsbeginsel. Daar had de beste man natuurlijk nooit van gehoord en hij had ook nog nooit zo iets meegemaakt. Hij vertelde me dat ik twee jaar garantie had bij Peugeot.
Ik heb hem uitgelegd dat hij zelf twee jaar garantie heeft bij Peugeot, dat ik als consument ingevolge het conformiteitsbeginsel langer dan twee jaar recht heb op een goed werkend product. Dat hij als ondernemer altijd een risico neemt als hij een product verkoopt aan een consument omdat de garantie die hij moet verlenen langer is dan die van de fabriek. Dat die garantie wel zes jaar kan zijn en dat hij de eerste jaren zelf voor materiaal en arbeidskosten opdraait en dat dat na een jaar of vijf gedeelde kosten worden tussen hem en mij. Dat het Burgerlijk Wetboek consumenten beschermt, en verder gaat dan enkel het Europees recht dat inderdaad minimaal twee jaar garantie voorschrijft.
Daar had hij natuurlijk nooit van gehoord.
https://www.consuwijzer.nl/vervoer/gara ... jk-product
Willem van Iersel vertelde me dat hij contact op ging nemen met Peugeot voor een coulance regeling en dat daar vanaf hing of het kosteloos gerepareerd werd of niet.
Hierdoor werd het gesprek voor mij wat grimmig. Ik heb de vorige alinea nog eens herhaald en hem verteld dat wanneer het niet werd opgelost hij kennis zou maken met mijn rechtsbijstand verzekering. Dat het zou betekenen dat we eerst een juridische strijd zouden krijgen waardoor mijn scooter dan niet gebruikt zou kunnen worden maar dat ik zeker door een rechter in mijn gelijk gesteld zou worden en ik dan ook die weken dat ik mijn scooter door zijn toedoen niet kon gebruiken in rekening ging brengen.
Even later belde hij me op, hij had goed nieuws! Peugeot zou een coulanceregeling toepassen. Ik vertelde hem dat het met name goed nieuws voor hem is en dat het voor mij niets uit maakt. Men ging de motor reviseren, de reparatie zou enkele dagen duren want de hele motor moest uit elkaar. Na een dag of vier kon ik de scooter ophalen. De monteur zei desgevraagd dat het rechter lager stuk was en dat ze dat hadden vervangen. Nu heb ik in dit soort situaties alles liever op schrift mochten er in de toekomst weer problemen zijn die te herleiden zijn op oude problemen. Dan krijg je vaak een welles nietes spelletje over gedane uitspraken. Dus een mail gestuurd en bij Van Iersel gevraagd wat de werkzaamheden nu precies waren geweest. Hun antwoord:
Onze mening is dat het een minder lager is geweest, want er was maar een lager van de twee niet goed, Vervangen zijn de krukas en de lagers en voor het zekere ook de zuiger met veren en klepsails. (daar zullen ze wel seals mee bedoelen)
Dat was dus iets meer dan enkel het lager waar de monteur het over had.
Maar goed, alleen maar beter wat ze gereviseerd hebben. Eenmaal thuis heb ik de olie gepeild, er bleek te weinig in te zitten. Ik kocht de juiste olie en vulde die bij. Ik heb expres niets tegen de dealer gezegd omdat ik bij het volgend onderhoud weer wilde checken of het structureel is. Het zou mogelijk een kapotte lager kunnen verklaren.
Toen ik twee weken geleden op de 12.000 km zat met de Tweet heb ik Piet van Iersel een mail gestuurd met de vraag wat een onderhoudsbeurt kost en wat ze dan doen.
Het antwoord was dat ik 85 euro zou moeten betalen voor het vervangen van een bougie, de olie en een luchtfilter. Verder zouden ze en aantal zaken checken zoals de remmen en wanneer die vervangen zouden worden kwamen er kosten bij.
Nu zit dat luchtfilter er nog maar net een paar honderd kilometer in dus dat vond ik al vreemd. Ik ben gaan zoeken op internet en kwam het volledige werkplaatsboek voor de Peugeot Tweet tegen: http://www.manualslib.com/manual/458355 ... Tweet.html
Ik heb opgezocht wat er moet gebeuren voor een dergelijke onderhoudsbeurt en welke materialen ik aan moest schaffen. Dat was 5W40 olie van het merk Valvoline die 4,95 kost, bij de Action. Deze olie voldoet volledig aan de specificatie zoals Peugeot vereist. Dan moest ik nog een koperen ring hebben voor de aftapplug, geen ander metaal i.v.m. de kans op slecht afsluiten of beschadigen, een nieuwe bougie, en een luchtfilterelement eventueel. Ook een o-ring en nieuw oliefilter moest ik hebben.
Ik heb een aantal uren op internet rondgesurft en kwam er achter dat ik bij http://www.zandri.nl heel handig detailtekeningen van de Tweet kon bekijken en aan de hand van de nummers meteen de vereiste spullen in mijn winkelmandje kon doen.
Ik kwam op nog geen 29 euro bij Zandri plus de 4,95 bij de Action.
Ik sprak af met mijn goede vriend die veel sleutelt en in juni 2016 hebben we het onderhoud uitgevoerd. Het luchtfilter had ik voor de zekerheid besteld (kostte toch maar 9 euro) maar dat bleek nog niet nodig.
Het mooie van de werkplaats handleiding is dat ook de aanhaal momenten in Nm er bij staan. Omdat ik een momentsleutel heb vind ik dat erg prettig. Dan draai ik zeker geen dingen kapot, of te los aan.
Het onderhoud leverde me een boel informatie op over het eerdere onderhoud bij de dealer.
Als eerste zag ik dat de bougie kap was afgebroken, daar hadden ze gewoon de rubber manchet weer over heen geduwd. Dat meld je natuurlijk als erkende dealer niet aan de klant want dan kost het je geld! De klant komt daar toch nooit achter want die sleutelt zelf niet als het goed is omdat hij dat door de “kwaliteits-dealer” laat doen.
De bougie had een verkeerde warmtegraad, n.l. voor een 125 / 151 cc Peugeot Tweet.
Koperen ringen voor de afdichting van de olieplug kosten mij 70 cent, een aluminiumring kost me tussen de 20 en de 40 cent. Peugeot wijst er met klem op dat de ring van koper moet zijn. Uiteraard zat er een aluminium ring gemonteerd. Want als je dat met 100 scooters zo doet dan stop je toch minimal 30 euro in je zak als dealer. Hoezo kruideniersmentaliteit?
Toen ik het oliefilter verving zag ik metaaldelen, vermoedelijk van een oud lager, met een grootte van enkele millimeters. Kennelijk hadden ze bij de revisie niet goed gereinigd.
Al deze bevindingen heb ik gemaild aan Piet van Iersel met de mededeling dat ik nu wel begreep waarom na 2,5 jaar een dergelijke revisie nodig was. Ik heb hem ook verteld dat ik het onderhoud voortaan zelf doe omdat ik dan zeker weet dat het goed gebeurt. De mail heb ik cc aan Moteo, de importeur van Peugeot, gestuurd. Van beiden heb ik niets meer vernomen. Kennelijk is voor een importeur een dergelijke gang van zaken acceptabel zo lang de dealer maar genoeg scooters afneemt. Dat is ten minste mijn eigen conclusie.
Eigenlijk vind ik het achteraf ook veel leuker om het zelf te doen. Maar ik zeg eerlijk dat als Piet van Iersel zijn werk goed had gedaan ik er trouwe klant was gebleven en de volgende scooter er weer had gekocht.
Wanneer ik over een aantal jaren aan een nieuwe scooter toe ben ga ik die online kopen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat garantie een issue met gedoe is maar door een lagere prijs vind ik dat acceptabel en ga ik het onderhoud zelf doen.
Ik moest denken aan een nieuws item dat ik nog niet zo lang geleden op tv zag, over de online fietsenwinkel die de huidige rijwielhandelaar onder druk zet met lage prijzen.
Naar mijn mening worden sommige consumenten door bepaalde rijwielhandelaars naar het internet gedreven omdat ze zich ontpoppen als ordinaire dozenschuivers die de consument in de kou laten staan, geen service leveren en ze nog voor een garantie reparatie willen laten betalen ook!
Het is spijtig voor de rijwielhandelaars die wel hun best doen en eerlijk zijn tegen de klant, dat door toedoen van hun collega’s de rijwielhandelaar in een kwaad daglicht komt te staan.
Ik heb dit hele gebeuren uitgebreid beschreven zodat anderen die dit lezen hun voordeel er mee kunnen doen. Met name op het gebied van de juridische kant van de zaak laten mensen zich vaak afschepen is mijn ervaring.