Pimo schreef:Dat wil dus zeggen dat ik geen enkele milieu zone in mag met die fiets van mij?????
Grand Dink 50S uit 16-10-2010
Nu hebben we hier toch geen milieu zone's dus da's geen probleem.
Niet helemaal correct.
De regio Groot-Den Haag en Groot-Amsterdam inclusief het havengebied zijn verboden terrein voor snor- en bromfietsen van vóór 2011. Dit staat bij de stadsgrenzen dan aangegeven door middel van een bord met daarop een gestileerde afbeelding van een scooter en het jaartal 2010 ("en ouder"). Maar die borden staan er niet altijd en overal. Heel verneukeratief dus.
Dit is dus niet van toepassing bij "gewone" milieu-zones. Daar mag je nog steeds rijden met je brommert.
Maar voor de brom- en snorfiets milieu-zones: tweetakt of viertakt maakt niet uit. De grens ligt momenteel op "datum eerste toelating" 2011.
Uitzonderingen zijn speciale vergunninghouders. Die kan men aanvragen indien men een aantoonbaar belang heeft.
De regio's zijn echter volledig arbitrair.
Zo is het Amsterdamse havengebied vergeven van de stookolie-uitstoot door zeeschepen en dieseltreinen maar jouw brommertje is té vervuilend.
Den Haag is net zo vreemd: de stadsgrenzen lopen door Leidschendam, Rijswijk, Pijnacker en Wateringen, om er een paar te noemen. Heel verwarrend dus wat nu precies wel en niet Den Haag is. Soms loopt de stadsgrens zelfs letterlijk door het midden van een straat, zoals in Wateringen. De linker stoep is Den Haag, de rechter niet.
Nu sluiten Leidschendam en Rijswijk op elkaar aan, de stadsgrenzen raken elkaar. En daar loopt ook een doorgaande weg. Links en rechts zijn Den Haag, en dus anti-bromfiets-milieu-zone. Een mooie corridor dus zou je denken. Maar nee.
Precies tussen de stadsgrenzen ligt een kanaal, de Haagvliet of Trekvliet, met een brug er overheen. Alléén dat kanaal en die brug zijn Den Haag. En dus ook alléén die brug is... milieu-zone. Die hooguit 50 meter. En daar mag je dus niet rijden met een brom- of snorfiets ouder dan 2011.
Dus wil je doorsteken van Leidschendam naar Rijswijk, of omgekeerd.... dan moet je een enorm eind omrijden helemaal via Pijnacker-Delfgauw-Den Hoorn. Voor het milieu, uiteraard.
De gemeente Den Haag heeft toegegeven dit expres te hebben gedaan en aangehouden om zo juist "sluipverkeer" en een corridor te voorkomen. Voor het milieu, uiteraard.
Oh, en denk niet even makkelijk stiekem door te rijden. Zowel Den Haag (ja ook die brug, júist die brug) en geheel Amsterdam worden bewaakt met camera's. De boete valt vanzelf op de mat. Voor het milieu, uiteraard.
Naar mijn weten overwegen tenminste Roosendaal en Leiden sowieso om dit ook in te voeren. Voor het milieu, uiteraard.
Milieu-zone bromfietsen Groot-Den Haag :
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ve ... ietsen.htmMilieu-zone bromfietsen Groot-Amsterdam :
https://www.amsterdam.nl/milieuparkeerv ... nes-kaart/ (zet een vinkje bij brom- en snorfiets).