Het naadje van de kous

stoyanov
STN Columnist

Het naadje van de kous

Bericht#1 » 27 sep 2018, 22:38

Don Keyshot wil het horen uit monde van degenen die de regels uitvinden.
Vandaar dat hij een mailtje heeft gestuurd naar de RDW.

l.s.

In 1974 werd het begrip snorfiets geïntroduceerd.
Toentertijd zag men eigenlijk alleen Spartamets en een enkele Puch maxi rond rijden als snorfiets.
In de loop der jaren heeft het begrip snorfiets een totaal andere strekking gekregen.
Verreweg de meeste snorfietsen zijn tegenwoordig snorscooters.
Zowel uiterlijk als innerlijk identiek aan elkaar, op een aantal snelheidsbeperkende attributen na.
Echter; af fabriek is een snorscooter 100% gelijk aan een bromscooter en dus feitelijk overbemeten voor haar taak.
Waarom is de wetgeving t.a.v. de constructiesnelheid nooit aangepast?
Feitelijk is toch de snorscooter een voertuig met een constructiesnelheid van 45 km/u maar met een wettelijk toegestane maximum snelheid van 25 km/u?

Ben benieuwd naar het antwoord.

p.s.

Ik had maar 768 tekens tot mijn beschikking. Mijn kleed is normaliter wel wat langer, maar door omstandigheden heb ik het dus bij deze beschrijving moeten laten.
Op het eventuele antwoord kan ik altijd nog verder uit de doeken doen wat er op mijn lever ligt.
En dat was eerlijk gezegd wel mijn plan.
3 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 240 KM
Gemiddeld verbruik: 1:45,4
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink (Droge fiets)
AfbeeldingThe Bronze Adonis

Klapband

Re: Het naadje van de kous

Bericht#2 » 28 sep 2018, 00:00

Denk niet dat de RDW het antwoord daarop weet.. Of zoiets heeft, boeiend hoe de huidige regels zijn.

Ze moeten van een scooter ook geen snor scooter van proberen te maken, maar meer richting een puch / tomos moet je dan aan denken..

Het had gewoon een smal voertuig moeten zijn..
0 x

stoyanov
STN Columnist

Bericht#3 » 28 sep 2018, 00:40

Klapband schreef:Denk niet dat de RDW het antwoord daarop weet.. Of zoiets heeft, boeiend hoe de huidige regels zijn.

Ze moeten van een scooter ook geen snor scooter van proberen te maken, maar meer richting een puch / tomos moet je dan aan denken..

Het had gewoon een smal voertuig moeten zijn..

Daar gaat het helemaal niet om.
Ik wil de overheid confronteren met hun eigen tekortkomingen/fouten.
Als ik 1 misstap maak zit ik zo klem als een motor met zijspan in de file voor Vianen, maar de overheid mag blijven voort baseren op regels uit 1884.
Half Nederland is inmiddels zo murw gebeukt dat ze vaak uit moedeloosheid maar het moede hoofd in de schoot werpen .
Not me...
Het klopt niet en daarmee uit.
3 x
Kymco Like (pekelfiets)

bertocello

Bericht#4 » 28 sep 2018, 06:37

Heerlijk zo'n medelid die er vermaak in vind om af en toe, naar behoefte, in de juiste billen te prikken. Of de, al dan niet terechte, bekommernissen ook effect gaan hebben is een andere vraag.
Het zou mij waarlijk genoegen doen mocht ik deze eigenschap bij onze jongeren ontdekken. Dat zal nog wel komen..... hoop ik. Als ze klaar zijn met alle mogelijke en soms onmogelijke vakantiebestemmingen te kiezen die dan liefst nog een intercontinentale vlucht vereisen.
1 x
Sym Symphony ST 50 cc - 73.006 km

thomas
STN Tourbuffel

Bericht#5 » 28 sep 2018, 09:59

Ask your European deputy, not RDW.

(Things get even more bizarre in India.
As you know, India has adopted the rules for Euro emission standards and TÜV (=German RDW, in India "TUEV").
And often wonder wtf they decide in Brussels. They have apparently no idea of the traffic conditions in Kolkata or Mumbai.)
1 x
Afbeelding

Harrr

Bericht#6 » 29 sep 2018, 13:27

Prima om hier even over te bomen. Vind zelf ook eea onlogisch, los van 'oversized' produceren wegens relatief lagere productiekosten. Mag ik een zijtak benoemen, los van constructie voertuig; Helmplicht (of -vrijstelling)?
Groet,
0 x

stoyanov
STN Columnist

Bericht#7 » 04 okt 2018, 14:41

Vandaag het antwoord van de RDW ontvangen:

Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over brom/snorscooters

U gaat er van uit dat alle bromfietsen hetzelfde zijn als snorfietsen. Het zal soms best voorkomen dat een bromfiets ook een 'snor' uitvoering heeft en weinig afwijkt, maar daar kan niet zonder meer altijd blind vanuit worden gegaan.
De fabrikant levert zijn product met een Europese Typegoedkeuring. Daarin vermeld de fabrikant of het voertuig een bromfiets of een snorfiets is.

Het 'terugvoeren' van een bromfiets naar een snorfiets is geen ingewikkelde keuring, omdat het voertuig juist langzamer gaat rijden en de remmen niet zwaarder belast gaan worden om een voorbeeld te noemen.
Andersom , als de snelheid omhoog gaat, kunnen we er niet blind vanuit gaan dat het voertuig ook geschikt is voor de hogere constructiesnelheid. De fabrikant heeft immers aangegeven dat het een snorfiets betreft, en geen bromfiets.

Hier moeten we het mee doen.
Het zal wel kloppen.
0 x
Kymco Like (pekelfiets)

Social Media

Terug naar “Verkeer (regels) & Veiligheid”