Import bromfiets kopen

Lutz

Import bromfiets kopen

Bericht#1 » 20 jun 2025, 10:06

Ik heb op mp een import bromfiets gevonden, welke door de RDW op kenteken is gezet als bromfiets.
Alleen het bouwjaar van de brommer op het typeplaatje is anders dan op het kentekenbewijs. De brommer is op kentekenbewijs 25 jaar ouder dan op typeplaatje. Ik denk dat voor het bouwjaar op kentekenbewijs nog een Nederlandse typegoedkeuring was en voor het echte bouwjaar niet meer.

Was is nu wijsheid hier? Kopen of laten staan.

Ik weet dat intussen de RDW dit soort brommers individueel keurt en dat kost rond €600.-

Ik denk niet dat met de brommer is geknoeid. Gebeurd zo een leesfout omtrent het bouwjaar vaker?

Het gaat om een Honda C50…
0 x
You meet the nicest people on a …

boukeent

Re: Import bromfiets kopen

Bericht#2 » 20 jun 2025, 17:59

rdw gebruikt volgens mij niet datum van plaatje maar datum van eerste inschrijving.

dus is eerste inschrijving na import dan is dat hun eerste datum van inschrijving.
0 x
sym adx 300, 2025
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Lutz

Bericht#3 » 20 jun 2025, 19:10

Zoiets had ik ook gedacht,
alleen is volgens verkoper de brommer uit 2002 en op kentekencard zal als datum eerste toelating 1977 staan.

Gezien ik het kenteken niet heb gekregen vrees ik dat deze brommer te mooi is om waar te zijn.

Ik laat hem staan.

Moeizame communicatie met verkoper en geen kenteken bekend gemaakt klinkt als vragen om problemen.

Niet kopen is de veilige oplossing.

Ik weet dat bij motoren van voor 1960 soms geen productiejaar bekend is bij de RDW. Dan wordt dat administrtief bepaald.
Dat is hier niet van toepassing. Indien de brommer van 2002 is dan moet op het typeplaatje het bouwjaar staan.

Bedankt voor het meedenken!
1 x

Heinz

Bericht#4 » 22 jun 2025, 13:28

Heb je een link naar de advertentie?
0 x

Lutz

Bericht#5 » 09 jul 2025, 13:27

Het zit veel eenvoudiger in elkaar dan ik dacht. In Duitsland kennen ze bij „oude“ bromfietsen geen datum eerste toelating.
Bromfietsen hebben daar een Allgemeine Betriebserlaubnis, ABE, waar alleen het jaar van de typegoedkeuring op staat.
Ik denk dat hetzelfde in Nederland vroeger van toepassing was.

Ik had een bromfiets van bouwjaar 2002 (volgens type plaatje) gezien, warvoor op een typegoedkeuring van 1977 werd gebruikt op de bromfiets op Nederlands kenteken te krijgen. Dus op het kentekenbewijs stond datum eerste toelating 1977 en dat hoort in NL ook zo.

In Nederland werd deze brommer tot 1982 verkocht, en het is aannemelijk dat ervoor een typegoedkeuring van 1977 van toepassing was.
0 x

Social Media

Terug naar “Regels, de Wet, Veiligheid & Boetes”