Pagina 1 van 1

Wetgeving bromfiets en snorfiets

Geplaatst: 05 jan 2018, 20:56
door ZIP 2000
Heb als gast op STN forum al een hele tijd meegelezen in diverse topics en heb me dan nu toch maar aangemeld om te kunnen reageren op wat ik in diverse topics lees.
Wilde eerst even beginnen met wat de wetgeving zegt over bromfiets en snorfiets (hieronder vallen de scooters dus ook). De term scooter verwijst overigens naar een bepaald model snorfiets, bromfiets of motorfiets. De term scooter is geen wettelijke voertuigcategorie.

Eisen aan de bromfiets en snorfiets
Voor de brommer en de snorfiets gelden een aantal eisen. Voorbeelden zijn:
de maximum constructiesnelheid is 45 kilometer per uur (voor snorfietsen: 25 kilometer per uur);
het maximale motorvermogen is 4 kW;
de bromfiets heeft een geel bromfietskenteken (blauw voor snorfietsen).
het voertuig moet verzekerd zijn
bron: www. rijksoverheid.nl
voor de rest verwijs en eventueel aanvullende info verwijs ik even naar: http://www.scooterbelang.nl/en/25-km-scooter

Er wordt op het forum vindt ik veel geschreven over het inhouden, slecht lopen van scooters. Als je bovenstaande hebt gelezen wat de rijksoverheid aan eisen stelt van constructiesnelheid en maximaal motorvermogen vindt ik het niet gek wat dat wij als Nederlandse scooter gebruikers klagen.
De scooters zijn in het buitenland geproduceerd en voor de Nederlandse markt aangepast, zodat ze een typegoedkeuring krijgen voor de Nederlandse markt. Dit houdt in dat onze scooters op diverse mogelijkheden begrensd of geknepen moeten worden om aan de eisen van de rijksoverheid te voldoen. Waardoor onze standaard geleverde scooters inhouden en slecht lopen.
Deze problemen zijn door soms simpele ingrepen te verhelpen, bijvoorbeeld varioring verwijderen, fatsoenlijk afstellen, echter dan voldoen de scooters niet meer aan de eisen van de rijksoverheid. Het ligt dus soms denk ik ook een beetje aan de dealer/verkoper van de scooter wat zij willen doen om de problemen te verhelpen, en je erop te op wijzen dat je in overtreding bent als ze de scooter dusdanig afstellen dat hij perfect loopt en daardoor niet meer aan de eisen voldoet die de rijksoverheid bij typegoedkeuring heeft toegekend.
Ik heb het dan niet over opvoeren, door tuningsmateriaal te monteren, maar gewoon afstellen, gemonteerde begrenzingen verwijderen.

Natuurlijk kunnen er toch nog problemen zijn door constructieve fouten, waardoor onze scooters niet goed lopen, maar voor deze problemen zullen de dealers de importeur moeten aanspreken om dit te verhelpen.

Re: Wetgeving bromfiets en snorfiets

Geplaatst: 06 jan 2018, 00:20
door stoyanov
Waarom denk jij dat politici zichzelf hebben uitgevonden?

Re: Wetgeving bromfiets en snorfiets

Geplaatst: 06 jan 2018, 10:34
door gerard lift
Beste stoyanov je kent toch het gezegde .
Word geen dief de overheid duld geen concurentie :oops:

Re: Wetgeving bromfiets en snorfiets

Geplaatst: 06 jan 2018, 10:46
door René K
Wat zip 2000 vermeld is bij de meeste Leden allang reeds bekend, denk ik. :)

Re: Wetgeving bromfiets en snorfiets

Geplaatst: 06 jan 2018, 13:08
door Delight
René K schreef:Wat zip 2000 vermeld is bij de meeste Leden allang reeds bekend, denk ik. :)

Ja, dat mag ik hopen inderdaad.

Re: Wetgeving bromfiets en snorfiets

Geplaatst: 06 jan 2018, 22:35
door M.L.
Als je niet wilt vastzitten aan de begrenzingen van een bromfiets, moet je gaan motorrijden. :thumbsup: