Brom en/of Fietspad in Nederland

Gebruikersavatar
Xerxes
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 10

Brom en/of Fietspad in Nederland

Bericht#1 » 29 mei 2013, 15:50

Mijn scooter is een klasse B, 4takt, zogenaamd 45 km/u.
Moet ik die 30 km/u buiten de bebouwde kom en OP het fietspad letterlijk nemen? En als er dan geen fietspad is, mag je dan weer 45?

Dank voor de snelle reacties. Xerxes
0 x

Gebruikersavatar
Danny
STN Tourbuffel
Berichten: 157

Re: STN Jaarmeeting & 1 jarig bestaan Zaterdag 3 Augustus 20

Bericht#2 » 29 mei 2013, 18:08

Xerxes schreef:Mijn scooter is een klasse B, 4takt, zogenaamd 45 km/u.
Moet ik die 30 km/u buiten de bebouwde kom en OP het fietspad letterlijk nemen? En als er dan geen fietspad is, mag je dan weer 45?

Dank voor de snelle reacties. Xerxes


Beste Michel,

Afbeelding

Houd je aan de regels voor een bromfiets. Dus een blauw verkeersbord met fiets én bromfiets geeft aan dat je er verplicht moet rijden. Dit heet dan ook een bromfietspad en geen fietspad.
Je ziet ook, dat je op een bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 KM/U mag rijden en op het bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 KM/U.
Moet je op de rijbaan rijden dan mag je in alle gevallen 45 KM/U rijden.
Vooral buiten de bebouwde kom wordt er vaak (iets) harder gereden. Zelf matig ik mijn snelheid zodra ik fietsers moet inhalen.


Overigens hebben we ook borden om aan te geven dat je van de rijbaan af moet naar het bromfietspad en omgekeerd:

Afbeelding

Groet,
Danny.
0 x
Afbeelding Afbeelding


Er zijn 2 meningen... de verkeerde, en die van mij :D

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: STN Jaarmeeting & 1 jarig bestaan Zaterdag 3 Augustus 20

Bericht#3 » 29 mei 2013, 18:30

oke ga even heel vervelend doen
het bord rond fietspad daar zit een eigenaardigheidje bij
in de wet staat namelijk dat een bromfiets van dit fietspad gebruik mag maken buiten de bebouwde kom.....
heb het ook niet bedacht maar je mag daar dus rijden moet niet!
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding


Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: STN Jaarmeeting & 1 jarig bestaan Zaterdag 3 Augustus 20

Bericht#5 » 29 mei 2013, 21:41

nee hoor gerrit het fietspad is alleen verplicht voor bromfietsen als het bord verplicht fiets/bromfiets pad er staat en ditalleen buiten de bebouwde kom...
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Stephan

Re: Brom en/of Fietspad in Nederland

Bericht#6 » 29 mei 2013, 22:01

Zoals jullie zien hebben we de vraag van Michel (Xerxes) even gesplitst naar een nieuwe rubriek.
Verkeer en regels voor scooterrijders in Nederland.

Grts

Stephan
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Brom en/of Fietspad in Nederland

Bericht#7 » 30 mei 2013, 00:40

Heel goed... Stephan :) blijft het mooi overzichtelijk.

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
the riding man
Berichten: 287

Re: Brom en/of Fietspad in Nederland

Bericht#8 » 30 mei 2013, 11:48

Voor jullie uiteraard vanzelfsprekend, maar ik heb het toch meerdere keren moeten bekijken om het te kunnen interpreteren. Het is in elk geval complexer dan bij ons.

In belgie:
bromfiets: binnen bebouwde kom mag je kiezen of je het op het fietspad rijdt of niet, buiten de bebouwde kom verplicht op het fietspad indien aanwezig. Enige uitzondering zijn de bordjes "B verboden, of B verplicht", maar dan staat het dus heel duidelijk aangeschreven, en die bordjes vind je niet vaak. B slaat dan op de bromfiets 45km/u.

Snorfiets: ten alle tijden op het fietspad indien aanwezig.

Bij beide is er helmplicht
0 x

Gaaspertje

Re: STN Jaarmeeting & 1 jarig bestaan Zaterdag 3 Augustus 20

Bericht#9 » 31 mei 2013, 12:55

tomosje schreef:nee hoor gerrit het fietspad is alleen verplicht voor bromfietsen als het bord verplicht fiets/bromfiets pad er staat en ditalleen buiten de bebouwde kom...
roelf


Ik ben het even gaan napluizen in de mijn bekende wetboeken en mijn gegeven link klopt niet!!!
Maar dat je wel de vrije keus hebt om buiten de bebouwde kom op het fietspad te rijden als bord G11 staat klopt niet het moet wel als bord G12a staat.
Ik heb dit ook nog eens op het politie info forum neer gezet en daar staat het ook duidelijk zie de link hieronder:
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=35562
0 x

Gebruikersavatar
Xerxes
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 10

Re: Brom en/of Fietspad in Nederland

Bericht#10 » 31 mei 2013, 13:52

Hoewel ik het ook onnodig ingewikkeld vind, heb ik het nu toch eindelijk begrepen... Nu nog onthouden.
En Danny... zonder het te willen uit de hand laten lopen, toch een kleine correctie...
Onze regelgeving heeft niets te maken met de "bebouwde kom". Het is zo dat je met een B overal waar 50 km/u geldt, op de rijbaan mag. Behalve natuurlijk bij een bord "B verplicht". Nog net nagezien op "wegcode.be"
Groeten van Xerxes
En bedankt aan alle STN hulp.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Regels, de Wet, Veiligheid & Boetes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer