Scooter importeren vanuit Duitsland

Gebruikersavatar
Broertie
Berichten: 99

Scooter importeren vanuit Duitsland

Bericht#1 » 22 dec 2019, 14:47

Goedendag,

Ik ben al jaren een zeer tevreden rijder van een Peugeot Citystar. Nu is deze al weer bijna 4 jaar oud en zou ik hem graag vervangen voor een nieuw exemplaar. Zoals bij (bijna) iedereen bekend is, mogen tweetaktscooters niet meer nieuw verkocht worden in Nederland. In Duitsland zijn ze echter nog volop te koop (mooie bijkomstigheid is dat de RS-versie daar ook verkrijgbaar is...) en daar komt mijn nu volgende vraag dan ook vandaan:

Kan ik als particulier een nieuwe tweetaktscooter vanuit Duitsland importeren en zo ja: wat moet ik daarvoor allemaal regelen? Het zou mooi zijn als iemand een stappenplan daarvoor heeft..... Een lijstje met bijkomende kosten zou helemaal mooi zijn.

Graag alleen ontopic reacties, opmerkingen als "een 4-takt kopen" of "koop een tweedehands" zijn niet relevant, want dat wil ik niet.

Ik kijk met verwachting uit naar de reacties.
0 x
Met vriendelijke groet,

Broertie

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Scooter importeren vanuit Duitsland

Bericht#2 » 22 dec 2019, 14:59

Alle scooters die nieuwe te koop zijn, moeten zonder probleem in te schrijven zijn in Nederland.
Zo’n RS is wel gaaf!
Succes met je idee....ik zou het doen!
0 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Scooter importeren vanuit Duitsland

Bericht#3 » 22 dec 2019, 16:17

I sold a (used) scooter to the Netherlands this year.
It worked, but it was probably not so easy on the Dutch side.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Scooter importeren vanuit Duitsland

Bericht#4 » 22 dec 2019, 16:30

Regels van de RDW zijn wel duidelijk. Ik kan me wel voorstellen dat ze hem niet goed keuren omdat de scooter 2 takt is. Misschien kun je vooraf met het RDW bellen of ze kans maakt op goed keuring. Wettelijk lijlt mij dat het RDW hem niet mag ze afkeuren omdat hij al in Europa is.

In Nederland gaat u naar de RDW voor een onderzoek, dan kunt u voor die dag een eendagskenteken aanvragen als u de bromfiets niet op een trailer of autoambulance vervoert. Het eendagskenteken kunt u aanvragen bij het maken van een keuringsafspraak.

Aan de invoer van een bromfiets zijn regels en kosten verbonden. Ook moet u bepaalde documenten aan de RDW laten zien. Zo vraagt u een Nederlands kenteken aan:

U maakt online een afspraak voor een keuring bij een keuringsstation van de RDW.
U vraagt een eendagskenteken aan voor de dag van het onderzoek, als u de bromfiets niet op een trailer of autoambulance gaat vervoeren.
U gaat op de dag van het onderzoek met het voertuig naar het keuringsstation en neemt het complete originele buitenlandse kentekenbewijs en uw legitimatiebewijs mee. Heeft u aanvullende documenten zoals een Certificaat van Overeenstemming (CVO) of andere relevante voertuigdocumenten, neemt u deze dan ook mee.
U betaalt de kosten met pin of contant op het keuringsstation.
De RDW beoordeelt aan de hand van de documenten of de buitenlandse registratie van uw voertuig kan worden overgenomen.
Na akkoord stuurt de RDW u binnen 5 werkdagen het Nederlandse kentekenbewijs. U bent vanaf dat moment aansprakelijk voor de verplichtingen die horen bij het hebben van een voertuig.
Als u het kentekenbewijs van de RDW heeft ontvangen, moet u een kentekenplaat laten maken bij een erkende kentekenplatenfabrikant (pdf, 901kb) en het voertuig verzekeren voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA).
Succes met de aanschaf :thumbsup:
1 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Scooter importeren vanuit Duitsland

Bericht#5 » 22 dec 2019, 16:54

ik weet dat rollsershop dorsten vele g dinks naar nederland heeft geleverd.
ik denk dat het geen probleem zal zijn ivm europesche regels.
dus wat hierboven al word geschreven even contact ,met de rdw en je kan denk ik je gang gaan
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Sandertjuh
Berichten: 49

Re: Scooter importeren vanuit Duitsland

Bericht#6 » 22 dec 2019, 19:23

:cheers:
Laatst gewijzigd door Sandertjuh op 16 mei 2020, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Kymco New Dink 50
Kymco DJ Y50
Yamaha TDM 850


When someone tells you it can't be done, it’s more a reflection of THEIR limitations, not yours !!

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Scooter importeren vanuit Duitsland

Bericht#7 » 22 dec 2019, 19:37

En waarom niet dan europesche goedkeuring..nieuw kan.je omzeilen door ee verkopendebpartij hem
Op een duitse plaat te laten zetten dan 1 maand verzekrren is hij.niet.meer nieuw..dan hierheen invoeren.klaar
3 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 188

Re: Scooter importeren vanuit Duitsland

Bericht#8 » 23 dec 2019, 02:03

2 takt kan ook een euro4 zijn. Je heb ze ook met katalysator. Dus mag geen probleem zijn. Alleen de extra kosten maken hem wel duur. Maar als je dat er voor over hebt.
0 x

Gebruikersavatar
martin66
Voormalig STN Lid
Berichten: 860

Re: Scooter importeren vanuit Duitsland

Bericht#9 » 23 dec 2019, 11:43

Hoi
Als je naar de RDW belt zul je waarschijnlijk het volgende antwoord krijgen
Mijnheer nieuwe 2 takt scooters mogen niet meer in Nederland worden geimporteerd en verkocht
Dus kunt U scooter wel aanbieden bij de rdw maar krijgt u geen kenteken
Groetjes RDW
En hoe weet ik dit heb het ook overwogen omdat de citystar in duitsland stuk goedkoper is als in Nederland
En er een andere versie leverbaar is
Groet Martin
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Scooter importeren vanuit Duitsland

Bericht#10 » 23 dec 2019, 12:03

nou omdat iedereen speculeerd heb ik het rdw gebeld..
en de vraag voor gelegd
elke europesche goed gekeurde scooter mag hier worden geimporteert.
klaar einde punt achter de comma
er moet wel een begeleid document in ( duitsland betreibserlaubnis) bij zitten.

dan komt er gewoon na checken frame en motor nummer een kenteken op.
zo simpel is het
wat o.a. harry c heeft gedan met zijn grand dink het ombouwen op kenteken van 2 naar 4 takt is alleen na keuring toe gestaan en ook daar geld een uitzondering op als de onderdelen van het zelfde merk zijn is een inspectie voldoende en daarna wijziging op kenteken..
zo dus haal maar op dat ding haha
2 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Regels, de Wet, Veiligheid & Boetes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer