Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#11 » 08 apr 2021, 09:27

Het grappige is dat ik zo op een 125cc kan stappen, maar de meerwaarde niet echt zie. Zo'n ding is net te traag om allround inzetbaar te zijn als motor en je mag niet meer over brom/fietspaden. Daarom vind ik de bromscooter voor mijn gebruik handiger. In andere landen waar geen uitgebreid fietspadennetwerk is, heeft een 125cc veel meer nut.

Als ik dagelijks door files zou moeten ploegen voor woon-werk, zou ik wel een motorscooter overwegen. Bijvoorbeeld een Kawasaki J300. Dan heb je genoeg vermogen om altijd uit de voeten te kunnen, maar ook het gemak en comfort van een scooter.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Kaka
Voormalig STN Lid
Berichten: 20

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#12 » 10 apr 2021, 13:18

Heinz schreef:Het grappige is dat ik zo op een 125cc kan stappen, maar de meerwaarde niet echt zie. Zo'n ding is net te traag om allround inzetbaar te zijn als motor en je mag niet meer over brom/fietspaden. Daarom vind ik de bromscooter voor mijn gebruik handiger. In andere landen waar geen uitgebreid fietspadennetwerk is, heeft een 125cc veel meer nut.

Als ik dagelijks door files zou moeten ploegen voor woon-werk, zou ik wel een motorscooter overwegen. Bijvoorbeeld een Kawasaki J300. Dan heb je genoeg vermogen om altijd uit de voeten te kunnen, maar ook het gemak en comfort van een scooter.


Hier in Drenthe zijn mooie wegen om te touren. De meerwaarde vind ik dat ik met 125 cc niet meer op het fietspad hoef en op 60 wegen gewoon 60 kan rijden zonder het overige verkeer op te houden. Het liefst rijd ik niet op fietspaden maar daar ontkom ik nu niet aan.
0 x
Nu: Peugeot Django Heritage 50
Voorheen: Vespa Pk50XL automatica
:sct1:

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 431

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#13 » 10 apr 2021, 14:25

ga toch even discussie aan. ok ik ben geen voorstander, maar in belgie betaal je voor 125cc geen wegentax.
ik ben juist voorstander om mensen die bv AM 5 jaar hebben een mogelijkheid te geven om met eenvoudig examen een upgrade te krijgen naar A1. AM rijders hebben in mijn ogen meer inzicht in hun zwakke situatie dan B rijders.

wil je iets dan moet het in heel eu wel gelijk.

bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#14 » 10 apr 2021, 14:56

Kaka schreef:Hier in Drenthe zijn mooie wegen om te touren. De meerwaarde vind ik dat ik met 125 cc niet meer op het fietspad hoef en op 60 wegen gewoon 60 kan rijden zonder het overige verkeer op te houden. Het liefst rijd ik niet op fietspaden maar daar ontkom ik nu niet aan.


Ja, in Drenthe kan je mooi toeren. En het is nog leuker als je een beetje meer hebt dan 125cc. :thumbsup:

Met de bromscooter heb ik nooit echt het gevoel het verkeer op te houden. Hij loopt 55 GPS of zo. En anders halen ze me maar in. Het is ook een kwestie van instelling. Als ik hard wil rijden pak ik gewoon de motor. Toen ik de motor nog niet had, wilde ik ook altijd een snellere scooter. :schater:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Roestkrabber
Berichten: 19

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#15 » 11 apr 2021, 12:33

Als 125cc gewoon mag met een B-rijbewijs zal daar best belangstelling voor zijn volgens mij. Niet iedereen wil op een racemonster wat de 200 km/uur haalt. Dat er in Nederland nu zo weinig 125cc motor wordt gereden komt juist door de verplichting van motorrijbewijs.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#16 » 11 apr 2021, 13:38

Vast wel. 125cc lijkt mij ook schitterend voor in de stad. Je rijdt alles en iedereen zoek op een kleine motorscooter. Maar net effe te weinig oempf om overal goed uit de voeten te kunnen. En als je dan toch je A moet halen, kan je net zo goed wat meer cc's nemen.
:moto2:
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 431

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#17 » 11 apr 2021, 14:48

vandaag rondje in NH gereden. ok ik rij 300cc maar snelheid was max 80, dus goed te doen met 125cc. waren aantal punten waar het makelijk was voor motor ten opzichte van bromscooter maar ook andersom.

mijn bezwaar tegen A1 bij B blijft dat mensen met B geen ervaring hebben met 2 wielers. dus enige cursus of opleiding zou een bijdrage geven aan verkeersinzicht en veiligheid. Mensen die als jaren bromscooter rijden hebben dat inzicht wel alleen de ervaring niet op grotere wegen en hogere snelheid.

Een echte bromscooterrijder kan in mijn ogen makelijk overstappen naar een 125cc voertuig. Een B bestuurder zonder enige 2 wieler ervaring of instructie is in het nadeel ten opzichte van ervaren bromscooterrijder.

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Kaka
Voormalig STN Lid
Berichten: 20

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#18 » 12 apr 2021, 16:58

De petitie is inmiddels ingetrokken zie ik.

Ik zie mezelf met mijn b rijbewijs niet op een Mp3 stappen, ik zou dan ook eerst wel wat lessen gaan doen. Ik ben dan ook voor een opleiding als aanvulling op het b rijbewijs bij 125 cc.
0 x
Nu: Peugeot Django Heritage 50
Voorheen: Vespa Pk50XL automatica
:sct1:

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#19 » 13 apr 2021, 15:19

Een MP3 rijdt juist heel makkelijk! :thumbsup: Gewoon als een wat grotere scooter. En nog veiliger ook vanwege de dubbele voorwielen. Prima alternatief voor automobilisten die zonder A op een motorscooter willen rijden.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#20 » 13 apr 2021, 15:57

boukeent schreef:mijn bezwaar tegen A1 bij B blijft dat mensen met B geen ervaring hebben met 2 wielers. dus enige cursus of opleiding zou een bijdrage geven aan verkeersinzicht en veiligheid. Mensen die als jaren bromscooter rijden hebben dat inzicht wel alleen de ervaring niet op grotere wegen en hogere snelheid.


Bij dit plan van de RAI Vereniging uit 2020 wordt het praktijkexamen gehandhaafd. Enige verschil is dat er onder voorwaarden vrijstelling van (een aantal) praktijklessen en theorie-examen mogelijk is. Dus dat zal wel +10 jaar rijbewijs B zijn voor vrijstelling van theorie, en voor vrijstelling van lessen het behalen van het AM rijbewijs (incl. lessen en examens tegenwoordig) en enige jaren ervaring.

Minimumleeftijd voor A1 met B wordt dan automatisch 27 jaar dus niet voor jonge bestuurders. En dan nog leven we in Nederland dus dan zullen we vast wel wat cursussen moeten bijwonen en toetsen moeten doen (het is maar net welke naam je het beestje geeft), waar het CBR flink op verdient.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Social Media

   

Terug naar “Regels, de Wet, Veiligheid & Boetes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer