Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 392

Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#1 » 06 apr 2021, 10:12

1 x
Dag record 153,5 km :sct1:
Sym Fiddle 2 deep ocean blue

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#2 » 06 apr 2021, 12:47

Niet getekend, ik heb inmiddels m'n A. :thumbsup:

(En ik denk dat je A halen sneller gaat dan wachten op deze wetswijziging. ;) )
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#3 » 06 apr 2021, 13:49

Beste Roy,

Ik begrijp de wens hoor, maar de vraagstelling op de petitie is m.i. niet goed geformuleerd:

- jullie willen blijkbaar de A1 aantekening op het B-rijbewijs zonder een gedegen opleiding.
- Zo werkt het ook in Duitsland zeker niet.
- Je moet daar bij een Rijschool met een examen die aantekening halen.
- Google op B196 en je ziet in diverse sites aan welke eisen je moet voldoen én wat het in Duitsland gemiddeld kost.

In der Regel liegen die B196 Kosten jedoch zwischen 500 und 920 Euro. Zusätzlich kommt eine Gebühr von ca. 40 Euro durch das Eintragen beim Amt dazu.

Nadelen van het B196 bewijs:
- Met een Nederlands A1- rijbewijs mag je in heel Europa rijden.
- Gelet op de Europese regels, zou je met die aantekening op je B-rijbewijs alleen in Nederland met de 125 cc motor
mogen rijden en dat zou best een vervelende beperking kunnen zijn.

Ik ben het eens dat je beter een A1 rijbewijs kan halen, dan wachten op een B- aantekening, dat mogelijk zeer beperkte vrijheid biedt.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 392

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#4 » 06 apr 2021, 14:02

Dag Jan,

Bedankt voor uw reactie!

De vraag moet niet zijn erbij krijgen, maar makkelijker toegankelijker worden.
Waarbij natuurlijk een aantal lessen verplicht zijn.

Er komt binnenkort vanuit de MAG (motorrijders actie groep) een nieuwe petitie ik zal deze hier op het forum delen bij 40000 ondertekeningen wordt er serieus naar gekeken in Den Haag.
0 x
Dag record 153,5 km :sct1:
Sym Fiddle 2 deep ocean blue

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#5 » 06 apr 2021, 14:19

Hallo Roy,
Ik ben het eens dat voor veel 50 cc rijders de wens leeft om met een 125 cc te kunnen rijden.
Vooral voor woon/werk pendelaars een grote verbetering.
Toch ben ik bang dat het nog vele jaren van overleg gaat duren, eer de Ned. Overheid door alle procedures heen is.
Dus blijft het A1 halen de snelste optie.
Succes en groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#6 » 06 apr 2021, 15:33

Ik geloof ook niet dat de Rijksoverheid het makkelijker zal maken om op een 125cc motor te stappen. De afgelopen jaren is juist actief geprobeerd het snor- en bromfietsgebruik te ontmoedigen door invoering van een rijbewijs voor 17-jarigen. Dan kan ik me niet voorstellen dat je ooit A1 bij je B krijgt. Ook voor aspirant motorrijders zijn de exameneisen behoorlijk verzwaard, al is dat EU-beleid. Daarnaast leer je gewoon beter rijden door een volwaardige rijopleiding te volgen. Ik vind het daarom opmerkelijk dat de MAG aan zo'n petitie meewerkt om automobilisten op de 125cc te krijgen, maar wellicht willen ze zieltjes winnen.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Old Scoot

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#7 » 06 apr 2021, 16:12

Niet getekend, wil je een motor rijbewijs zal je toch lessen en theorie moeten hebben, die van de auto en motor verschillen toch hier en daar.
Persoonlijk vind ik, als je een "B" rijbewijs heb, toch een theorie examen toegespitst op het motorrijden en een praktijk examen toegespitst op voertuig beheersing, geen overbodige luxe is.
Ik wil niet meemaken, het stijgen van motor ongelukken met of zonder fatale gevolgen omdat de kersverse "B" motorrijder zich als een automobilist gedraagt, en maar te zwijgen over de verzekeringspremie die de lucht inschiet.....
1 x

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 431

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#8 » 06 apr 2021, 18:30

niet getekend. ben je ouder dan 23 ga dan gelijk je volledige A halen. Qua mobiliteit een leuk idee maar qua ervaring en opleiding heb ik mijn vraagtekens.

Ik heb zelf volledig A reeds kleine 30 jaar want ik wilde het naast mijn B en C. Heb je reeds B dan is A geen grote stap.

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Kaka
Voormalig STN Lid
Berichten: 20

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#9 » 06 apr 2021, 20:33

Mijn vrouw en ik hebben getekend. Gaat het lukken dan is dat mooi, zo niet dan blijft het 50cc. Daar hebben we ook een hoop plezier van.
0 x
Nu: Peugeot Django Heritage 50
Voorheen: Vespa Pk50XL automatica
:sct1:

Gebruikersavatar
Roestkrabber
Berichten: 19

Re: Petitie A1 bij B Rijbewijs (geen discussie)

Bericht#10 » 07 apr 2021, 22:14

Goed initiatief, hadden ze al veel eerder moeten doen, gewoon A1 bij B. En geen ingewikkeld gedoe met codes op je rijbewijs. In veel landen gaan ze veel gemakkelijker om met rijden op 125cc, niet alleen in Duitsland, maar ook België, Spanje, Griekenland. En buiten Europa is het volgens mijn helemaal geen probleem.
Rijden op 125cc spreekt mij wel aan voor woon-werk, maar alleen daarvoor ga ik nu echt geen duur motorrijbewijs halen.
Ben alleen bang dat het achterhaald is, want men wil toch alles naar elektrisch hebben en is 125cc dus helemaal niet meer van toepassing. Heb trouwens gehoord dat die nieuwe elektrische motoren pas echt razendsnel optrekken, van 0 tot 100 in 2,8 seconden.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Regels, de Wet, Veiligheid & Boetes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer