Bericht#30 » 12 nov 2016, 21:51
Laten we nu eerlijk zijn, het is tegenwoordig heel erg veel makkelijker om flink opgevoerd door een controle te komen als vroeger!
Vroeger reed ik een Zundapp 70 cc. Mooie waaierkop erop, 22 mm bing carb., die agent hoefde amper door z'n knieen om de
specificaties te lezen. Electronische onsteken, laat staan beperken was geen optie, je was dus eigenlijk altijd het haasje, of je moest echt een sukkel van een agent treffen!
En dan nu, een 70 cc cilinder die optisch geheel gelijk is aan 50 cc, geen verschil! Zowel toerental als snelheid worden berekend vanuit de data beschikbaar in de originele cdi; begrenzer ingegoten in behuizing (epoxy) van de cdi, geen extra draden, helemaal NIETS te
zien! Begrenzer uitschakelen niet meer met afstandsbediening, maar met morsecode op de lichtschakelaar!?
Uitlaat geen dure glimmende tuningauspuff, maar een in eigen beheer aangepaste originele; valt gewoon niet op, maakt niet zo idioot veel lawaai ook. En als je op deze wijze een Vespa kietelt, trek je minder aandacht als met een originele Yamaha.
Mijn neefje lacht al heel lang om die rollerbankcontroles. Hij kreeg het pas benauwd toen hij zaterdags door een videosurveillance-auto werd aangehouden en zijn scooter werd afgevoerd voor "onderzoek", we dachten allen "daar ga je knul, ga maar sparen" maar nee hoor, wat denk je ? dinsdagmorgen ging de telefoon, hij kon hem komen ophalen, alles in orde!
Dus, los van de verzekeringsproblematiek, die niet onderschat mag worden, kan het wel degelijk zonder veel risico te lopen, zolang je jezelf normaal in het verkeer gedraagt, geen open uitlaat, en niet behangen met de (duur betaalde) stickers van de tuningbedrijven,
en het een beetje goed aanpakt.
En eerlijkheid gebied me te zeggen dat ook ik niet blij wordt van een ventje van 16 die direct 80 gaat rijden als hij z'n papiertje heeft,
maar dat schijnt vooral aan mijn leeftijd of wijsheid te liggen, immers ik reed 80 tot 100 toen ik 16 was, overigens zonder papiertje!
0 x