Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#21 » 04 feb 2016, 15:08

Hallo mannen,
Ik zag dat ook Utrecht bezig is de scooters met geel kenteken naar de rijbaan te verwijzen.
Als dat rond is zullen de auto's steeds meer scooters op hun rijbaan zien en dat zal bijdragen aan meer veiligheid voor ons en voor de fietsers op het fietspad.
Wel zullen vooral jonge rijders zich goed aan de verkeersregels moeten houden om andere weggebruikers niet te irriteren.
Wat betreft de snelheid: vooral in de spits heeft de politie graag dat we zoveel mogelijk onze snelheid aan de auto's aanpassen en niet precies 45 km/uur gaan rijden op de doorgaande wegen.
Tot ziens en groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
marcovp
Berichten: 168

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#22 » 04 feb 2016, 15:20

Ik heb de afgelopen weken regelmatig in Rotterdam gereden met de scooter. Ik moet zeggen dat ik het wel erg prettig vind om gewoon met het verkeer mee te rijden en niet steeds hoef af te remmen voor fietsers. Wat dat betreft vind ik het een goede ontwikkeling. Wat ik geen goede ontwikkeling vind is dat het voor mij eigenlijk nog steeds niet overal duidelijk vind waar ik nu wel en niet mag rijden. Als je op onderstaande site kijkt

http://www.rotterdam.nl/nieuwebaan

Dan zie je onderstaande tekst staan:

Voor een paar wegen is in overleg met de verkeerspolitie een uitzondering gemaakt:
- de route Vaanweg-Pleinweg en Maastunnel; deze is voor een groot deel autoweg, brommers mogen daar niet komen
- de rijkswegaansluitingen Tjalklaan, Bosdreef, Schieplein en Abraham van Rijckevorselweg.
Op de laatste twee wegen geldt bovendien een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Vanwege het snelheidsverschil tussen brommers en het overige verkeer zou dat gevaarlijke situaties kunnen opleveren.

Kan niet missen zou je zeggen maar als ik op de Waalhaven rij dan staan er bordjes die me als bromfietser naar het fietspad sturen, maar de Waalhaven staat niet benoemd op de site van de gemeente Rotterdam.

Er staat echter ook heel duidelijk:

De boete voor het rijden met een voertuig met een geel kenteken op een verplicht fietspad bedraagt 95,00 euro.

Dus neem ik maar het zekere voor het onzekere. Ik heb de tekst op de site van de gemeente geprint in mijn helmbak en rij met uitzondering van de genoemde wegen overal op de weg tussen de auto's . Als ik aangehouden wordt laat ik het zien en dan mag de agent mij uitleggen hoe het zit. Ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik op een fietspad rij waar ik niet mag komen. Dat kost me blijkbaar €95,- terwijl er niks gezegd wordt over het rijden op de weg waar het niet mag. Daar moet ik toch wel een keer mee weg kunnen komen.

Wat ik wel absoluut een kwalijke zaak vind is dat de politie oproept om geen 45 kilometer per uur te rijden. Volgens mij zouden we dat als brommer rijders juist wel allemaal moeten doen. Als de druk hoog genoeg wordt dan gaat er misschien iemand nadenken en gooien ze de maximale constructiesnelheid omhoog naar 55 kilometer per uur. Nu leggen ze het bij de burger en ik geloof niet dat als ik een keer gemeten wordt en ik zou een bon krijgen ik weg kan komen met de mededeling dat de politie toch echt zelf gevraagd heeft of ik wat harder wil rijden.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#23 » 04 feb 2016, 15:54

Goed verhaal Marco,
Ja, je zult altijd wel iets kunnen zeggen over het strikt naleven van de wet en de dagelijkse praktijk.
De politieagenten die ik gesproken heb over dit onderwerp waren vrij duidelijk over de wijze van handhaving:
Geen bekeuring, als je 5 km. sneller gaat als het de doorstroming in de spits ten goede komt.
Wel oppassen als er bijvoorbeeld op snelheid gecontroleerd wordt bij scholen of drukke winkelstraten en oversteekplaatsen enz.
Ook op de buitenweg op het bromfietspad willen ze nogal streng zijn als er veel fietsers zijn.
Het is een grote lijnen een samenspel tussen met alle verkeersdeelnemers.
Met dank en groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

TK E

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#24 » 05 feb 2016, 05:54

Mocht mijn uitlaat klaar zijn dan zal ik even een rijtest in Utrecht gaan doen....
Ik zag wel dar in sommige gevallen moet omrijden....voorheen kon je via het fietspad gewoon recht toe de kortste weg de stad uit. Nu zal dat dus nu niet meer gaan.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#25 » 05 feb 2016, 08:39

Goedemorgen TKE,
voordat je naar Utrecht gaat, vraag even bij de politie na of de ombouw van de verkeersborden al geregeld is.
Anders doe je je testrit voor niets. :mrgreen:
Groet,
jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marco50ST
Berichten: 383

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#26 » 05 feb 2016, 15:43

Kom na 14 maart maar is buurten in Utrecht.......
0 x
Yamaha Neo's 2t 15.000 km +
Aprilia SR50 factory Ditech 2t 18.000 km +
Sym Symphony ST 50 4t 9051 km
Vespa Sprint S 4t 4000 km +

Gebruikersavatar
verhoeven
Berichten: 529

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#27 » 09 feb 2016, 13:14

Klopt ik rij veel door rotterdam ben daar best bekend. En sins de scooters overal op de weg moeten, zeker stukke beter. Ik hou op de weg ook altijd netjes de meest rechtse baan. Mits het zo druk is dat ik sneller word, dan kijk en enticipeer ik of ik kan schuiven, voor betere doorstroming.

Gr.kevin
0 x
ik ben een echte kilometer vreter van de weg, met me scooter.

me hoogste dag record is nu 412 kilometers. gehaald op 17 mei 2014

:arrow: rij gemiddeld 20.000 kilometer in een jaar. :geek:

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#28 » 09 feb 2016, 15:06

verhoeven schreef:Klopt ik rij veel door rotterdam ben daar best bekend. En sins de scooters overal op de weg moeten, zeker stukke beter. Ik hou op de weg ook altijd netjes de meest rechtse baan. Mits het zo druk is dat ik sneller word, dan kijk en enticipeer ik of ik kan schuiven, voor betere doorstroming.

Gr.kevin


Helemaal TOP Kevin, maar blijf goed in je spiegels kijken en op de rest van het verkeer letten. 8-)
Groet,
Jan.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wimpie61
Voormalig STN Lid
Berichten: 260

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#29 » 09 feb 2016, 19:12

Hoi allen Rotterdam is door verkeers politie op zijn vingers getikt . O.ä. t.ä.v. maastunnel daar mag je met scooter nietdoor heen . Verder moesten er per direct gele borden komen verleden jaar om automobilist er op te attenderen . Verder is Rotterdam aan gesproken in de metropool regio voor het verkeers besluit . Schiedam,Vlaardingen,Maassluis, wisten niets van dit besluit wat in december2015 is genomen.
Zelf vind ik het op sommige punten in Rotterdam we gevaarlijk vanwege de 45 constructie snelheid op 50 km wegen . En dan afslaan op deze wegen naar bromfietspad. Wel kreeg ik te horen dat wethouders uit de gemeentes benieuwd waren naar de scooter clubs en hoeveel leden dit vertegenwoordigd. Hun toch wel verteld dit toch wel in de honderden liep . Gr wimpie
2 x

Gebruikersavatar
verhoeven
Berichten: 529

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#30 » 10 feb 2016, 09:46

Van mij mogen ze de maastunnep vrijgeven voor brommers. Ik mijd hem altijd, gezien je er niiet gemotoriseerd door mag nu, en dat met zulke zwaar wegende scooter lopend niet te doen is. Dan denk ik wel eens zou ze beina zelf er mee aan de hand late lopen, dan piepe ze meteen anders. Ik pak meestal dan de erasmus ofzo.
0 x
ik ben een echte kilometer vreter van de weg, met me scooter.

me hoogste dag record is nu 412 kilometers. gehaald op 17 mei 2014

:arrow: rij gemiddeld 20.000 kilometer in een jaar. :geek:

Social Media

   

Terug naar “Regels, de Wet, Veiligheid & Boetes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer