Ik heb de afgelopen weken regelmatig in Rotterdam gereden met de scooter. Ik moet zeggen dat ik het wel erg prettig vind om gewoon met het verkeer mee te rijden en niet steeds hoef af te remmen voor fietsers. Wat dat betreft vind ik het een goede ontwikkeling. Wat ik geen goede ontwikkeling vind is dat het voor mij eigenlijk nog steeds niet overal duidelijk vind waar ik nu wel en niet mag rijden. Als je op onderstaande site kijkt
http://www.rotterdam.nl/nieuwebaanDan zie je onderstaande tekst staan:
Voor een paar wegen is in overleg met de verkeerspolitie een uitzondering gemaakt:
- de route Vaanweg-Pleinweg en Maastunnel; deze is voor een groot deel autoweg, brommers mogen daar niet komen
- de rijkswegaansluitingen Tjalklaan, Bosdreef, Schieplein en Abraham van Rijckevorselweg.
Op de laatste twee wegen geldt bovendien een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Vanwege het snelheidsverschil tussen brommers en het overige verkeer zou dat gevaarlijke situaties kunnen opleveren.
Kan niet missen zou je zeggen maar als ik op de Waalhaven rij dan staan er bordjes die me als bromfietser naar het fietspad sturen, maar de Waalhaven staat niet benoemd op de site van de gemeente Rotterdam.
Er staat echter ook heel duidelijk:
De boete voor het rijden met een voertuig met een geel kenteken op een verplicht fietspad bedraagt 95,00 euro.
Dus neem ik maar het zekere voor het onzekere. Ik heb de tekst op de site van de gemeente geprint in mijn helmbak en rij met uitzondering van de genoemde wegen overal op de weg tussen de auto's . Als ik aangehouden wordt laat ik het zien en dan mag de agent mij uitleggen hoe het zit. Ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik op een fietspad rij waar ik niet mag komen. Dat kost me blijkbaar €95,- terwijl er niks gezegd wordt over het rijden op de weg waar het niet mag. Daar moet ik toch wel een keer mee weg kunnen komen.
Wat ik wel absoluut een kwalijke zaak vind is dat de politie oproept om geen 45 kilometer per uur te rijden. Volgens mij zouden we dat als brommer rijders juist wel allemaal moeten doen. Als de druk hoog genoeg wordt dan gaat er misschien iemand nadenken en gooien ze de maximale constructiesnelheid omhoog naar 55 kilometer per uur. Nu leggen ze het bij de burger en ik geloof niet dat als ik een keer gemeten wordt en ik zou een bon krijgen ik weg kan komen met de mededeling dat de politie toch echt zelf gevraagd heeft of ik wat harder wil rijden.