Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#11 » 07 jan 2015, 10:05

Goedemorgen STNers,
Voor de duidelijkheid omtrent dit topic: kijk op www.rotterdam.nl/nieuwebaan
Door de hele stad rijden bromscooters op de rijbaan.
Verboden voor bromscooters blijven:
1) De route Vaanweg-Pleinweg en Maastunnel, dat is het hele Maastunneltraject.
2) De rijkswegaansluitingen: Tjalklaan en Bosdreef
3)Schieplein en Abraham van Rijckevorselweg.
Op de laatste twee wegen rijdt het snelverkeer max. 70 km/per uur en is daarom niet open voor brommers.
Groet,
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#12 » 07 jan 2015, 10:24

Men mag er dan toch vanuit gaan dat het netjes aangegeven staat toch ?

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#13 » 07 jan 2015, 10:53

motormuis schreef:Men mag er dan toch vanuit gaan dat het netjes aangegeven staat toch ?

Mtvrgrt kees


Absoluut Kees,
Met het ronde blauwe bord met fiets/bromfiets afbeelding.
Ik ken die wegen erg goed en het is logisch dat daar geen brommers mogen komen.
Naast 70 km/pu, sluiten de twee wegen direct aan op de A20 en A16.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#14 » 08 jan 2015, 18:46

Gisteren heb ik contact gehad met iemand op de Facebooksite van Scooterexpress. Die man had ook een testrit in Rotterdam gemaakt.
Hij had problemen met de acceleratie van zijn scooter om met het autoverkeer mee te kunnen en vond het daardoor minder veilig voor de bromscooter op de rijbaan. Hij reageerde hiermee op een reactie van mij op een Facebookbericht van Scooterexpress.
Hij wilde weten of ik een opgevoerde scooter had, omdat ik mijn testritje op de rijbaan in Rotterdam zo positief vond.
Het bleek echter, dat hij in de ochtendspits zijn test gereden had en ik uiteraard als gepensioneerde niet. Dat maakt voor de verkeersdrukte natuurlijk veel uit. Ik heb hem gezegd, dat mijn scooter circa 54 echte km/per uur gaat en dat ik daarmee goed in het verkeer mee kon komen.
Als conclusie kwamen we overeen, dat zij die hun bromscooter in Rotterdam voor woon/werk verkeer moeten gebruiken, heel nadrukkelijk hun plek op de rijbaan zullen moeten innemen, als waren hij/zij motorrijders. Dan kunnen de automobilisten niet om de aanwezigheid van bromscooters op de weg heen en zullen zich daaraan moeten aanpassen.
Hieruit blijkt dat het topic leeft en niet alleen bij onze club.
Groet,
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
hanskleij
Voormalig STN Lid
Berichten: 550

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#15 » 09 jan 2015, 00:43

Als je als bromscooterrijder je nadrukkelijk je plek op de rijbaan inneemt, als zijnde motorrijder, je dan veiliger in het verkeer mee kan en de automobilist dan niet meer om je heen kan, als je zo op de weg rijdt valt het allemaal reuze mee en kan je goed op de weg rijden samen met de automobilisten.
Ik hoop dat er meer steden gaan volgen.

Groet Hans
0 x

Gebruikersavatar
Cobra42
Berichten: 842

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#16 » 09 jan 2015, 01:02

Ps. Jan heeft zeer uitgebreid en in detail antwoord gegeven ;)
Heb daarom mijn iets simpelere antwoord gepoogd te verwijderen om de duidelijkheid te verbeteren.
Het blijkt echter dat men in sommige topics de eigen berichten kan verwijderen en in andere topics juist niet...
Zijn dat mijn bevindingen of klopt dit ?
En zo ja... waarom kan men sommige topics eigen berichten verwijderen en in andere topics niet ?
Soms verschilt dat zelfs per bericht in één topic.
Hoe zit dat eigenlijk ? :)
0 x
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes



René K

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#17 » 09 jan 2015, 16:25

Ik had begrepen dat de wet voorschrijft dat bromscooters rechts moeten rijden op de rijbaan, dus Ik kan niet met
m'n bromscooter continu in het midden van de weg blijven rijden met een gangetje van 53 km, want dan ben ik
zeker een obstakel.
Dan kan ik wel denken "jullie mogen toch maar 50" maar daar hebben o.a. automobiellisten en andere voertuigen die
sneller kunnen en gaan, géén boodschap aan.

René


,
0 x

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#18 » 09 jan 2015, 17:07

toch ga ik echt wel in het midden rijden hoor, overal waar je op de weg moet rijden, doe je dat niet dan gaan ze vaak inhalen door maar half op de andere rijbaar te gaan rijden en met weinig afstand tot jezelf op de scooter.....1 goede stoot wind en je zit in zijn zijkant. Beter in het midden rijden zodat ze een hele rijbaan op moeten schuiven als ze er zo nodig langs moeten.

Ben ik makkelijk in, is voor mijn eigen veiligheid en uiteindelijk ook voor die van de automobilist.

Daarnaast bescherm je de achter je rijdende automobilisten mooi tegen eventuele flitsers in onopvallende auto's. Dat beseffen de meeste automobilisten vast niet maar ik wel de keren dat ik in een auto rij.

Ook vergeet men zo makkelijk dat 50 de MAXIMUM snelheid is, dus je mag ook gewoon als brommer of automobilist 40 rijden. :mrgreen: :mrgreen:
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Gebruikersavatar
wimpie61
Voormalig STN Lid
Berichten: 260

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#19 » 07 feb 2015, 23:15

hoi mocht u in het land onlogisch situaties tegen komen dan kunt u allen dit melden via de app buiten beter. Te downloaden in de app store. De app is voor vele doel einden te gebruiken in buiten ruimte. Gr wimpie
0 x

Dionysius
Berichten: 164

Re: Rijtest in Rotterdam op de rijbaan.

Bericht#20 » 04 feb 2016, 12:14

HaagseTweet schreef:toch ga ik echt wel in het midden rijden hoor, overal waar je op de weg moet rijden, doe je dat niet dan gaan ze vaak inhalen door maar half op de andere rijbaar te gaan rijden en met weinig afstand tot jezelf op de scooter.....1 goede stoot wind en je zit in zijn zijkant. Beter in het midden rijden zodat ze een hele rijbaan op moeten schuiven als ze er zo nodig langs moeten. Ben ik makkelijk in, is voor mijn eigen veiligheid en uiteindelijk ook voor die van de automobilist. Daarnaast bescherm je de achter je rijdende automobilisten mooi tegen eventuele flitsers in onopvallende auto's. Dat beseffen de meeste automobilisten vast niet maar ik wel de keren dat ik in een auto rij. Ook vergeet men zo makkelijk dat 50 de MAXIMUM snelheid is, dus je mag ook gewoon als brommer of automobilist 40 rijden. :mrgreen: :mrgreen:

Ik kan me hier wel in vinden, al rij ik zelf vaak braaf aan de rechterzijde. In de praktijk rijden automobilisten binnen de bebouwde kom vaak harder dan de toegestane 50km/u en zien ze een bromfiets toch als een hinderlijk obstakel. Wanneer de rijstrook echter smal is, bijvoorbeeld omdat er een middenberm ligt, of als er op een stuk weg in de stad toch niet harder dan vijftig gereden kan worden, dan pak ik wel nadrukkelijk het midden, eis zo ruimte op en dwing afstand nemen en snelheid matigen af. Op die manier voorkom ik dat automobilisten mij inhalen op plekken waarbij dat voor mij niet veilig en prettig is. Ook in dertig kilometer zones kan het soms slim zijn om naar het midden van de weg te gaan. Mensen kunnen er dan niet langs en harder gaan rijden dan wenselijk is in die gebieden. Zo voedt je mensen een beetje op en bescherm je ze tegen hun eigen gedrag. Het werkt ook andersom, als ik een keertje niet oplet. Dan vind ik het helemaal niet erg om op die manier even alert gemaakt te worden door iemand die wel oplet.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Regels, de Wet, Veiligheid & Boetes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer