Telefoongebruik op fiets wordt niet verboden

Gebruikersavatar
Trucker49
STN Tourbuffel
Berichten: 3873

Re: Telefoongebruik op fiets wordt niet verboden

Bericht#1 » 20 mei 2015, 10:57

Kijk dat is het betere werk ;)

Wie zijn telefoon gebruikt op de fiets en daardoor een ongeluk veroorzaakt, kan dus aansprakelijk worden gesteld voor de schade.
0 x
Groeten van Cor

Kymco Bet & Win 2-takt vloeistof gekoeld sinds 2006

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Telefoongebruik op fiets wordt niet verboden

Bericht#2 » 20 mei 2015, 11:00

Nou ben ik opgevoed met de regel dat als men fietst, men twee handen te allen tijde aan het stuur moet houden tenzij men richting aangeeft.

Daar ben ik vroeger zelfs nog eens voor beboet door een overijverige agent.

Is die wet geheel komen te vervallen ? Mag je nu gewoon met je handen los rijden en afgeleid zijn op de fiets terwijl je deelneemt aan het verkeer ? Iedereen moet maar oppassen voor de fietser en zijn of haar sociale "verplichtingen" onderweg ? Is het voor fietsers nu dan officieel toegestaan om alle regels te negeren en maar gewoon te doen waar men zin in heeft ?
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Telefoongebruik op fiets wordt niet verboden

Bericht#3 » 20 mei 2015, 11:14

Maar ik voorzie hier zowel een leermoment voor de fietser als een financieel interessante mogelijkheid voor andere weggebruikers, voornamelijk scooteraars.

Hoe vaak gebeurt het niet dat jij uit de weg moet, een noodstop moet maken of moet claxonneren om een fietser (M/V) duidelijk te maken dat die niet uitkijkt, zich op jouw weghelft bevindt en bijna een botsing veroorzaakt. Het gebeurt mij in ieder geval regelmatig.

Twee keer heb ik meegemaakt dat ik het zag aankomen dat zo'n Facebook-sufk*t bovenop me zou klappen. Toen heb ik gewacht tot het laatste moment en vervolgens keihard op de claxon gedrukt waar ze zo van schrokken dat ze hun telefoon lieten vallen. Gniffel, precies de bedoeling. Één ervan had zelfs een zo grote bek dat ze me ging uitschelden en mij aansprakelijk stelde voor een nieuwe telefoon want het was mijn schuld. Uiteraard is daar verder nooit iets van gekomen.

Tot nu toe was het dus zo blijkbaar, en dat zal in de praktijk wel zo blijven denk ik, dat de fietser (M/V) altijd gelijk heeft en dat jij (M/V) altijd voor alle kosten mag opdraaien. Wat heeft de fiets bij een beperkte botsing ? Een scheefstaand stuur. En jij ? Een paar honderd euro geschaafde en kapotte kappen. Jammer joh, niet te verhalen.

MAAR.... als het inderdaad werkelijk te verhalen is en wordt..... dan kopen we een oude scoot, gaan niet meer uit de weg, geen noodstops meer en ook niet claxonneren. Laat ze maar bovenop ons botsen. Voordeel voor hen : ze leren dat ze dat dus maar beter niet kunnen doen. The hard way. Voordeel voor ons : een half inkomen per maand uit de verzekeringsclaims :-)

Maar zonder dollen : bij een aanrijding met een fietser ALTIJD de politie bellen en laten komen. Anders kan namelijk de fietser achteraf altijd claimen dat JIJ bent weggereden na het veroorzaken van een ongeval (ook al is daarvan geen sprake) en ben JIJ altijd zuur en zelfs strafbaar.
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Telefoongebruik op fiets wordt niet verboden

Bericht#4 » 20 mei 2015, 12:45

Degenen waar ik meestal bijna bovenop en tegenaan zit, komen me tegemoet. Hier zijn een paar bruggen waar het dus al smal is en ze met groepjes gewoon naast elkaar rijden te dollen en te Facebooken zonder uit te kijken of wat dan ook en zelfs vaak tegen het verkeer in.

Wanneer ik een fietser van achteren nader, kijk ik altijd al goed uit. En vaak blijf ik er ook wel achter.

Waar ze grappig genoeg vaak ook weer zenuwachtig van worden en dan achterom gaan kijken en zo.... gniffel :-P

Maar ik heb ook een keer gehad dat ik op een fietspad reed achter een mevrouw op de fiets met een kindje achterop. Het fietspad was smal en voor de veiligheid bleef ik er dus achter. Die mevrouw werd daar blijkbaar heel nerveus van of zo want op een gegeven moment stopt ze midden op het pad (ik dus vol in de remmen), draait zich om en begint tegen mij te schreeuwen dat ik een vuile pedo ben en dat ik moet ophouden haar en haar kind te achtervolgen.

Ik kende dat hele mens niet, had haar nog nooit gezien. Ook probeerde ik het uit te leggen waarom ik achter haar reed maar daar schreeuwde ze overheen. Dat alarmeerde weer andere mensen die ook kwamen kijken. Toen ben ik maar doorgereden want voor je het weet, word je gelyncht voor iets wat helemaal niet waar is.

Het is een verknipte maatschappij....
0 x

Gebruikersavatar
kuya
STN Tourbuffel
Berichten: 1912

Re: Telefoongebruik op fiets wordt niet verboden

Bericht#5 » 20 mei 2015, 15:13

Nou daar hebben we ook last van truttenbellers ik heb het over school gaande Dames op een fiets niets of iets waarneembaar in de omgeving op een fiets oordoppen in en zappen maar met je Phone. :twisted:
claxonneren vlak bij die zapper fietser help geen moer ik ben nu van plan om een claxon van een vrachtwagen te instaleren en daar eens flink die zapper fietsers een toeter ten gehore brengen. :o
Gr Kuya.
0 x
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Danny
STN Tourbuffel
Berichten: 157

Re: Telefoongebruik op fiets wordt niet verboden

Bericht#6 » 20 mei 2015, 15:28

Albert schreef:Dus denk dat het moeilijk zal worden om te bewijzen dat het de fietser zijn schuld is...


De noodzaak voor een dash/helmet camera op de scooter groeit. :(
0 x
Afbeelding Afbeelding


Er zijn 2 meningen... de verkeerde, en die van mij :D

Eric L

Re: Telefoongebruik op fiets wordt niet verboden

Bericht#7 » 20 mei 2015, 15:33

Aandacht in het verkeer is bittere noodzaak.
Ook op de fiets.
Het zou dus wel verboden moeten worden is mijn mening :!:
0 x

Stephan

Re: Telefoongebruik op fiets wordt niet verboden

Bericht#8 » 20 mei 2015, 16:29

Dus maw....zodra ze een (dodelijk) ongeluk veroorzaken "kan" het meegerekend worden... :shock:
Echt weer typisch Nederlands dit...
0 x

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: Telefoongebruik op fiets wordt niet verboden

Bericht#9 » 20 mei 2015, 18:31

Hoezo is het niet te handhaven? Het is zeker te handhaven, sterker nog het is een zeer eenvoudig van een afstand te ziene overtreding en de motoragent staat zo naast je. Blijkbaar WIL ze het niet doen....dat is heel wat anders.

Overigens mag dat ook gelijk voor de koptelefoons gelden. Had er vandaag weer een voor me met zo'n buitenboord on-ear koptelefoon, slaat zo linksaf voor me zonder te kijken en hoort natuurlijk niets. Het is dat ik het aanvoelde komen, het leek exact de situatie waardoor ik vorig jaar in die fietser zijn achterwiel reed met alle gevolgen van dien.

Daarnaast mag het ook verboden en gehandhaafd worden voor met name de snorscooteraars want ook die zitten bij de vleet met 1 handje aan het stuur en de mobiel in de andere........
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Telefoongebruik op fiets wordt niet verboden

Bericht#10 » 20 mei 2015, 20:26

Het is bijna te gek voor woorden dat je met een telefoon, liefst met doppen in de oren, op de fiets kan en mag zitten en aan het verkeer kan deelnemen.
Afgelopen maandag in Zeist zowat een fietster en dat tot 2 maal toe onder de wielen van de auto gekregen. Claxonneren hielp niet en er werd niet op gereageerd.
Dit moedigd de "vogelvrijheid" van deze groep weggebruikers aan, want per defenitie heeft het overige verkeer dus schuld bij een aanrijding. Een nog hogere bewijslast voor de gemotoriseerde weggebruiker ten spijt.
Nu is het hopelijk zo dat de politie wil komen en onderzoek doet of er sprake is van telefoongebruik.

Afwachten wat het gaat worden...
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Social Media

   

Terug naar “Regels, de Wet, Veiligheid & Boetes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron

Aanmelden  •  Registreer